HELP! Krampjes of reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elleke, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hallo allemaal! Wij zitten met een grote vraag waar we zelf maar niet goed achter kunnen komen. Hier mijn verhaal (het is wat lang, maar hoop dat jullie het willen lezen, zit zo verlegen om reacties! :)):

Ons meisje is nu ruim 4 weken oud. 's Morgens begon ze vaak na de voeding te huilen. Dit duurt ongeveer een kwartiertje. Ik legde haar in bedje en ze viel vaak na een inslaaphuiltje in slaap. Dit ging zo tot een uur of ongeveer 16.00 uur. Daarna huilde ze heel veel, zuigde veel op haar vingertjes enz. Wij dachten eerst aan clusteren, dus legde ik haar steeds aan. Van het CB kreeg ik te horen dit niet te doen. Het was ten eerste voor haar niet goed, en ten tweede zou ik dit ook niet volhouden. Ik had op een gegeven moment zoiets: er moet iets aan de hand zijn. Ons meisje ging steeds meer huilen. Vorige week zelfs de hele dag. Nu gaat het weer zoals eerder; Overdag lekker slapen en 's middags in de namiddag en 's avonds veel huilen. Nou slikt zij elke keer heel hard, er kwam vorige week ook vaak bubbeltjes in haar mond en ze had geregeld de hik. Naar het bureau geweest, waar ze dachten aan reflux. Dus zijn we nu met Johannesbroodpitmeel bezig. Dit lijkt beter te gaan; ze slikt nog hard, net of ze steeds wat weg moet slikken, maar verder ruikt ze niet zuur meer uit haar mond. Ook dacht het CB aan krampjes in haar buik. Ik had eerst zoiets: 'nee!' Het is vast en zeker het reflux!' Maar ik begin steeds meer te twijfelen; na de voeding moet ze heel veel huilen; haar hoofdje word dan helemaal rood, en ze krijst soms gewoon. Haar darmpjes rommelen erg steeds. Ze is dan ook heel druk aan het heen en weer bewegen en strekt soms met haar beentjes. Nu keek ik op internet en zag dat inderdaad met darmpkrampjes het vooral in de middag en avond voorkomt. Ik ben bekend met veel melkproductie (ik geef borstvoeding), en ik ben bang dat ik steeds gewoon teveel melk heb of zo en dat het daardoor komt? Heb hiervoor ook al van alles voor geprobeerd; rechtop drinken, steeds laten boeren enz., maar niets helpt. Nu moest ik dus van het CB Infacol proberen; dit nu 2 dagen gedaan met als resultaat dat ons meisje geen ontlasting meer heeft. Ze moet geregeld winderen, maar verder komt er niets. Nu heb ik 'Cinababy' van VSM gekocht en daar zijn we net mee gestart. Ze is echt ontroostbaar als ze huilt, alleen als ik haar in m'n armen neem is ze stil(ler). Nu heb ik een aantal vragen n.a.v. ons 'probleem':

* Is het zo dat baby's bij darmkrampjes ook veel zuigbehoefte kunnen hebben? Op het CB zeiden ze nl. dat ze veel zuigde om de pijn van het reflux weg te zuigen, maar ze trekt steeds haar beentjes omhoog en trekt helemaal voorover in elkaar! En zo gauw ze haar speentje krijgt is het zo goed als weg!
    * Ik ben heel bang dat ze toch reflux heeft en dat ze straks zeggen dat haar slokdarmpje helemaal aangetast is. Ik ruik alleen geen zuur meer uit haar mond, ze slikt alleen nog heel hard. Een kennis was hier van de week en die zei: 'maar dat zijn toch baby's, die slikken toch hard?'
    * Voor degenen die ook 'Cinababy' gebruik(t)en: hoe gaven jullie dit voor het beste resultaat? Een half uur voor of na de maaltijd?

N.a.v. mijn verhaal: denken jullie aan krampjes of aan reflux of allebei? Volgens het CB had ze last van allebei, maar mijn vermoeden neigt heel erg naar darmpkrampjes, ook omdat ik las dat juist 's nachts refluxkindjes heel last hadden en dit is dus bij ons precies andersom, want 's nachts slaapt ze wel door!

Ik hoop dat jullie willen reageren, het is ons eerste kindje en ik word soms zo wanhopig van het huilen van haar, vind het zo zielig!

Alvast hartelijk bedankt! :)

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind het lastig oordelen aan de hand van je verhaal, maar je schrijft dat je kindje juist 's nachts doorslaapt en dat dat niet op reflux zou wijzen; dat hoeft absoluut niet, dat was bij ons ook zo (of tenminste, onze dochter sliep niet door, maar wel goed van 22.00 tot 7.00 ofzo met 2 voedingen) omdat ze overdag zoveel huilde en wakker was, was ze 's nachts gewoon uitgeput van overdag. Zij had (en heeft) wel degelijk behoorlijk zware verborgen reflux. Bij ons waren de symptomen; je hoorde voeding omhoog komen, ze slikte en begon daarna te huilen; lang (2 uur) na de voeding nog spugen, niet veel, maar van die dikke zure melk; absoluut niet plat willen liggen, alleen op de buik of bij ons slapen; zuur ruiken.

3. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    @ Eylem: Bedankt voor je reactie! Bij ons meisje komt nu weinig voedsel meer naar boven. Het is eigenlijk alleen het harde slikken wat we horen. Als ze op de speen sabbelt is ze vaak heel rustig, ligt mooi om haar heen te kijken. Zo gauw we haar in haar bedje leggen begint ze te huilen, of ze nu op de rug of op de zij ligt.

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Altijd heel moeilijk om vanaf een afstand te beoordelen wat iets kan zijn en daarnaast ben ik ook geen geleerde natuurlijk...

Ik hoor er toch heel veel in terug komen mbt Reflux.
    Hier was ook de NM en avond zwaar voor de kleine. Slapen deed ze vaak alleen op mijn arm (dus recht op) de eerste 6 weken.
    Rond de 4/6 weken was het het ergste, daarna nam het af.
    Na de voeding van 11 uur ging het altijd goed. Zachtjes wegleggen en dan sliep ze prima. In de nacht een voeding maar ze sliep daarna gewoon door als ik haar weer terug legde.

Wat we hier gedaan hebben; bedje aan het hoofdeinde iets omhoog, veel in de draagzak zeker savonds als ze het moeilijker had.
    Lang rechtop houden (al spuugt ze nu ook nog vlot 3 uur na een voeding... Maar gek genoeg *klopt af* heeft ze er geen last meer van) zodat het kan zakken (in de wipper geregeld, op een voedingskussen in de box).

Ik vond JBPM niets, heb het 1 keer gedaan en dat was een knoeiboel en ze kreeg krampjes (en ik had er al geen hart voor..) dus ben meteen gestopt.
    Infacol werd hier enkel erger (zuur spul he) want ook wij dachten even aan krampjes (al herken ik het dubbelvouwen niet, enkel overtrekken en heel onrustig drinken aan de borst nm/savonds).
    Cinababy heb ik staan maar geen ervaring mee, toen ging het eigenlijk vaneiges steeds beter.

Osteopaat 3x bezocht (ook wegens voorkeurshouding en slecht slapen), rust en regelmaat (in de puckababy) heeft volgensmij nog het meeste gedaan. Het rusten (in haar bedje niet op de arm) deed heel veel!

5. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi Elleke,

Ik neig toch wat meer naar de darmkrampjes, omdat het vooral in de namiddag en avond is. Ook het spartelen met de beentjes horen daar erg bij.
    Als ze niet meer zuur ruikt, dan denk ik dat ze aan de JBPM genoeg heeft voor haar reflux. Hou het wel goed in de gaten, want als ze meer gaat drinken kan het alsnog erger worden. Wij merkten het doordat Jesse erg ging kreunen in zijn bedje, heel veel huilde in bed, overstrekken, hiep hiep geluidjes (kan het niet anders uitleggen) maakte, moeilijk boeren, heel veel hikken en heel veel slikken. Hij rook ook echt heel zuur de hele dag.

Van JBPM kunnen kindjes trouwens ook kramp krijgen, dus probeer er niet te veel van te gebruiken.

De krampjes gaan vanzelf over, kan nog wel een paar weken duren. Infacol en cinebaby hielpen hier een klein beetje. Zelf ben ik groot fan van ABC Dolphilus, dat is een poeder wat je bij natuurwinkels kunt halen (is wel duur, volgens mij rond de €20)
    Het stimuleert de darmflora en ik vond dat persoonlijk vele malen beter werken bij mijn kindjes. Bij mijn dochter waren de krampjes binnen no-time weg en mijn zoontje ging er makkelijker van poepen.

6. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Eigenlijk heb ik niets toe te voegen aan de bovenstaande reacties, maar ook hier een kindje met dezelfde symptonen.
    Hier hebben we het volgende gedaan:
    - bedje/box/kinderwagenbak aan 1 kant omhoog zetten (ongeveer 10 cm hoger)
    - inbakeren
    - infacol
    - JBPM aan voeding toevoegen
    Toen dit nog niet voldoende hielp ben ik naar de huisarts gegaan. Zij heeft maagzuurremmers voorgeschreven (Losec) en dit helpt echt heel goed.
    Van een onrustige, veel huilende en gespannen baby heb ik nu een veel rustigere, minder huilende en ontspannen baby (met heus nog wel een huiluurtje rond het avondeten en af en toe een onrustige dag)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.248
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk eigenlijk aan koemelkallergie: krampen, rommelende darmen. Krampen horen wel bij een jonge baby, rommelende darmen ook, al kan dat ook wel door de nutriton komen. Bij reflux huilen kindjes vaak meer, of moet je ze de hele dag bij je hebben zodat ze niet huilen. Volgens mij heb jij het over 2 huilmomenten per dag, dat is wel normaal, al is je kindje nog jong. Hier werd de reflux na 4 weken een stuk erger (tot heel erg helaas).
    Ik zou even op een koemelkvrij dieet gaan, binnen een paar weken zou je dan verschil moeten merken. Als het inderdaad beter gaat dan, ga je weer wat melkproducten nemen om te kijken of het wel echt daaraan ligt.

Maar goed, ik ben geen arts, maar heb wel aardig wat ervaring met reflux en ook met een huisarts die het allemaal niet zo serieus nam, daar heb je helaas niet altijd wat aan.

8. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is wel lastig om te beoordelen aangezien ze nog jong is en het dus netzo goed darmkrampjes kunnen zijn.

Als je TSR heel sterk is en ze dus teveel lucht mee hapt zou dat de krampjes verergeren.
    Je zou bijv eerst wat kunnen afkolven hetzij met je hand of een kolf.

Nutriton kan ook krampjes veroorzaken.

Het kan ook een combi zijn? Een ding is wel zeker darmkrampjes hebben baby's sowiezo dus dat ze daar ook last van heeft is wel zeker.

9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.840
    3.630
    113
    Ja, het klinkt mij ook als krampjes, vooral het spartelen met de beentjes klinkt bekend.

Deel Deze Pagina