Mijn moeder mag alles doen, mijn zoontje is al een paar keer daar wezen logeren. Konden wij lekker uitslapen en mijn ouders genieten van hun kleinkind. Ik vind het fijn als mijn moeder mij helpt met de verzorging en zij geniet ervan. Schoonmoeder is anders. Sowieso ziet mijn zoontje haar niet zo vaak en ten tweede 'voelt' het voor mij anders dan bij mijn eigen moeder. Mijn moeder is van nature ook echt een zorgzaam iemand, mijn schoonmoeder is ook lief maar minder zorgzaam (weet niet of dat het goede woord is...).
De eerste weken wilde ik graag alles zelf doen of mijn man laten doen. De eerste keer dat een van de oma's de fles gaf moest ik wel even slikken. Maar daar moest ik gewoon even doorheen want nu vind ik het geen probleem. Beide opa's en oma's verschonen hem of geven hem de fles. Ook hebben ze hem wel eens mee in bad gedaan. Alleen uit logeren gaat hij (nog) niet. Ik kan hem nog niet zo lang missen en ik heb er geen behoefte aan een nacht weg te gaan zonder hem.
wij hebben heel subtiel toen we al wisten dat ze gingen oppassen.. ze het oppasboek kado gedaan met daarin ten eerste alle basics.. (die zijn echt wel enigzins veranderd de afgelopen 30 jaar) en daarbij ook tips en trucs om het leuk te houden met de ouders... (zelf ook even gelezen natuurlijk.. en echt superhandig_ en tot nu toe ook nog nooit echte meningsverschillen gehad 1 keer was job heel boos toen ze anne een lange vinger gaf.. want dat was veel te veel suiker vond job en zn moeder natuurlijk gepikeerd want eh tja.. daar is toch niks mis mee? maar toen vond ze in de winkel nijntje koekjes en dat vond ze superleuk toen was het probleem weer opgelost vlak daarna zijn wij dus ook nijntjekoekjes gaan kopen omdat het veel fijnere koekjes waren dan liga maar dat boek is wel echt een aanrader hoor staan veel handige dingen in en vooral ook hoe je problemen kunt voorkomen.
Ik ben t er ook niet mee eens, mijn ouders mogen ALLES doen. Ze genieten er zooo intens van! De opmerking 'ze hebben zelf toch al kinderen gehad waar ze voor konden zorgen' vind ik echt belachelijk sorry! De ouders van mijn vriend willen niks met ons en hun (1e en enige) kleindochter te maken hebben dat vind ik 100000x erger dan opa's en oma's die trots zijn en graag mee willen helpen en lekker aan willen tutten! Mijn moeder gaat zelfs wel samen met Dewi in bad als Dewi daar logeert (en ze logeert er elke woensdag omdat mijn moeder elke donderdag oppast) Als je een slechte verstandshouding met je (schoon)ouders hebt snap ik t volkomen....anders kan ik jullie echt ABSOLUUT niet snappen hoor.....
Mijn ma heeft Lena ook vanaf het begin flesjes geven. Idem met mijn schoonzusje, broertje en nichtje van 5. En mijn lieve kleine buurmeisje toen ze langs kwam. Geweldig toch dat er zo veel mensen zo veel van haar houden! So what. Lena vindt mij echt wel leuk Snap heel goed dat mensen Lena lief vinden en met haar willen knuffelen. Okee vreemde mensen niet, maar familie en lieve vrienden.. leuk toch? En als mijn (schoon)ma haar naar bed wil brengen, aan wil kleden met kleertjes die zij mooi vindt of wat ook... Moet ze lekker helemaal zelf weten. Mijn man en ik zijn uiteindelijk allebei redelijk normale mensen geworden, ze zullen wel weten wat ze doen toch? Zou het echt niet leuk voor hen vinden om ze dit soort dingen te ontzeggen. Ik zie het nut er niet van. Maar idd, als het echt loeders zijn, is het een heel ander verhaal natuurlijk...
Vrij veel, verschonen, in badje doen etc. Later fruithapje geven enzo bijgekomen. De eerste tijd gaf ik BV dus flesjes geven zat er niet in. Ze is nog niet uit logeren geweest. Voorlopig blijft ze ook nog lekker bij ons elke nacht, zo lang kan ik haar niet missen !
ik heb wat mijn moeder betreft nergens moeite mee ze doet alles precies zoals ik het zou doen en ik laat haar aanklooien hahaha ze hoeft mij ook niets te vragen als zij mijn dochtertje mee wil nemen ergens heen dan doet ze dat of als ze wil dat ze eens komt logeren maak ik haar tasje klaar nee heb nergens moeite mee en een ontzettend goede band met mijn moeder ik weet dat ze alles met goede bedoelingen doet dus laat maar gaan
Mijn schoonmoeder en -vader mochten ook vanaf heel vroeg alles doen. Ik denk dat als ik straks oma ben, dat ik het dan ook heerlijk zal vinden om voor mijn kleinkind te verzorgen. Alleen om dat gevoel weer eventjes te hebben. Nee hoor, hier ook geen problemen mee.
Mijn schoonouders passen één dag in de week op. Opa verzorgt het entertainement en oma doet de verzorging Op andere dagen wanneer we hen zien doen ze eigenlijk weinig. Misschien de fles gegeven. Dit heeft meer te maken met het feit dat zij ook vinden dat het ons kind is en dat wij het dan maar moeten doen. Mijn moeder is al helemaal niet genegen iets te doen. Wel als ik het haar zou vragen hoor maar ook die denkt "Jullie kind!". Ze mogen vn mij doen wat zij leuk vinden behalve naar bed brengen, dat doen wij. Laatste moment van de dag
Wij hebben toen duidelijk gezegd dat wij de eerste keren wilden doen, daarna waren de opa's en oma's aan de beurt . Toen Kylian 4 maanden was ging ik weer aan het werk en werd er door beide oma's 1x in de 2 weken opgepast en 1x in de 2 weken door zijn tante ook een paar uurtjes. Nu zit ik in de wao en hoeven ze niet meer zo vaak op te passen. Uit logeren ging hij pas toen ik eraan toe was, toen was hij ruim 9 maanden en ook nog als eerste bij mijn ouders omdat dit voor mij vertrouwde voelde. Daarvoor kwamen de opa's en oma's gewoon bij ons thuis toen we een keertje een bruiloft hadden. Groetjes Anita
oma doet hier eigenlijk niet zo veel. ze heeft denk ik 2x 1 uurtjes opgepassen en dat was het wel zon beetje. een oma hoort in mijn ogen een oma te zijn en het kind verwenne met lekkere dingen en zo nu en dan een dikke knuffel. ik zou de omas nooit een paar dagen in de week oppasen ook al bieden ze dit aan. dan wordt de oma een opvoeder en ook al kan me moeder perfect kinderen opvoeden dat is nu haar taak niet. ze past dus zo nu en dan op en als we op bezoek gaan wordt ze lekker verwent.
Wij hebben 3 oma's. Mijn moeder zien we bijna nooit (woont verder weg) en doet dus ook bijna niks. De andere oma is eigenlijk Louise's overgrootoma. Die zien we regelmatig en verwent Louise zoals het hoort De derde oma is nog heel erg jong want is de stiefmoeder van mijn vriend, zij past wel eens op, geeft eten/drinken doet haar in bad etc.
Hier 2 oma's en 3 overgrootoma's. Mijn moeder past af en toe wel eens op, maar voor de rest wordt hij gewoon gruwelijk verwend door al zijn oma's haha.
mijn mama(8e kleinkind)doet veel. Ik kan sowieso altijd bellen om even op te passen en als ik daar ben (loopafstand) zegt ze ook altijd: ga jij maar even rustig boodschappen doen, haha. Al in de eerste week kwam ze veel helpen, maar deed ze er alles aan om zelf niet te veel doen. Dus wel fles maken, maar niet geven bijv. Als ik er nu ben, en ze moet de fles dan geeft oma hem. Vind ik leuk om te zien en I vindt het heerlijk bij oma! Mn schoonmoeder doet daarentegen niks. zien we ook weinig, maar als ik ze zie en ik vraag of ze bv de fles wilt geven, dan wilt ze dat niet... Ik vind het belangrijk dat de oma's een goede band krijgen met I en ik denk dat tutten en fles geven etc daar toe bij kan dragen..
Hier doen oma's ook veel hoor. En heel eerlijk gezegd vond ik het juist fijn dat m'n moeder in het begin veel kwam.. Had niet verwacht dat ik zo onzeker zou zijn de eerste weken met m'n kleine mannetje.. M'n moeder past sinds ik werk 2 dagen in de week op en m'n schoonouders 1 dag.. En ik vind het juist wel heel fijn dat hij (vooral toen hij nog zo klein was) alle aandacht en liefde kreeg van de opa's en oma's ipv een kinderdagverblijf met heel veel andere kindjes.. Maar dat is ieder's eigen mening natuurlijk En als ze oppassen doen ze hem ook lekker in badje, geven hem eten en bovenal héél veel liefde
Helaas leven mijn schoonouders niet meer, en ik heb alleen nog m'n moeder. Ze heeft al vorig jaar twee keer heel duidelijk gezegd dat ze niet wil oppassen, en verder wou ze ook niets van de zwangerschap weten, heeft nooit ergens naar gevraagd, dus ze doet hier helemaal niets.
Ik neem Demi mee naar m'n werk, wat kantoor aan huis betekent bij opa en oma thuis. Mijn moeder neemt Demi vaak even mee wandelen en mijn vader geeft haar vaak de fles. Als ik zie hoe hij geniet van Demi en hoe Demi geniet van de grote armen van opa dan geniet ik ook Wat is er nou mooier dan de liefde van opa's en oma's (buiten mama papa liefde dan he..) Wij hebben het zo afgesproken dat we heel open naar elkaar zijn; komt het oppassen niet uit, eerlijk zeggen. Geef ik liever zelf even de fles, ook eerlijk zeggen. Zo gaat 't eigenlijk super goed ! Ik vond het ook altijd leuk als ik bij iemand met 'n baby was om dan te helpen met verzorgen. Is toch zeker voor oma's iets heel bijzonders. En dat heeft denk ik niks te maken met dat ze zelf ook kinderen hebben gehad, vind ik eerlijk gezegd geen vergelijking. Er zijn wel meer topics geweest hier over opa's en oma's en het valt me op dat mensen veel commentaar hebben op oma's maar dat ze als oppas altijd wel goed genoeg zijn. Maar als je je er zelf niet goed bij voelt als oma dingen doet, dan moet je het gewoon zelf doen. Vergeet niet dat het voor een oma ook heel bijzonder is en ik zou zeggen; gun haar ook haar momentjes. Mijn schoonouders hebben nog steeds het idee dat ze ons lastig vallen als ze langskomen dus die vraag ik regelmatig zelf op de koffie zodat ook zij een goede band met Demi krijgen. Zij genieten er ook van.
@mirwarDe opmerking 'ze hebben zelf toch al kinderen gehad waar ze voor konden zorgen' vind ik echt belachelijk sorry! Nou zoals jij m nu weer opvat is ie helemaal niet bedoeld! Het ligt aan je situate, maar ga hier nu niet te diep op in wilde alleen even reageren dat mensen niet het verkeerde denken met wat ik bedoelde...
wij laten de oma's eigenlijk heel veel doen. flesje geven, pamper verschonen (al doe ik dit liever zelf als oma het duurt gaat het er meestal naast ) in badje doen, aankleden,... nu scheelt het mss wel dat onze ouders nog vrij jong zijn (midden 40)