hoeveel 'leefgeld' hebben jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door cvm1985, 19 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayon

Mayon Niet meer actief

een tweede kindje lijkt mij stukken 'goedkoper', het grote spul heb je allemaal al, bij hetzelfde geslacht kun je soms dingen hergebruiken, anders dus niet, maar kleertjes hoeven niet veel te kosten. Natuurlijk wel weer de luiers, en bij sommigen flesvoeding.

maar nee, daarom zou ik het niet laten, dan eet ik zelf wel droog brood. (Niet lullig bedoeld voor mensen die dit al doen, maar dat zullen er niet veel zijn.)

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Deze opmerking maakt jou zielig..;)

3. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    Wij houden een kasboek bij en dat geeft veel inzicht wat erin komt en uit gaat...
    we hebben beide een goede baan waarin veel uren gaan zitten maar wel met een goed salaris...
    We hebben een koopwoning, kunnen sparen, hebben beide een auto, en onze 1e kindje is na lang wachten en dokteren eindelijk onder weg....wij mogen absoluut niet klagen en dat hoor je mij ook niet doen...
    Ieder huishouden is anders en het is en blijft lastig om hier een bedrag te noemen want wanneer en hoe is het toepasbaar op je eigen leventje.
    Het gras is altijd groener bij de buren...inmiddels ben ik ouder en vergelijk ik ons leventje, huisje en ons problemen nooit meer met een ander, het maakt je niet gelukkiger...ik voel me gezegend met een hele leuke man, we zijn beide gezond en stapeldol op elkaar en we hebben een gezellige familie en vriendenkring...dan ben ik een heel rijk mens als ik dit nu neer typ :)

Ik kom zelf uit een 1 ouder bijstandsgezin met 4 broers en zussen dus ik weet ook hoe het is om met niets toch iets te maken. Heb mijn eigen studies van mbo t/m hbo zelf betaald met bijbaantjes...met hard werken en inzet kom je een heel eind in dit leven en een positieve instelling opent verschillende deuren...
    Niet alles is de schuld van gemeentelijke instanties je bent ook zelf verantwoordelijk voor bepaalde keuzes en keuzemogelijkheden...

Liefs

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@Que, ik begrijp je frustratie want hier in dezelfde situatie door mijn ex die mij schulden heeft nagelaten en geemigreerd is en ook geen cent voor mijn dochter betaald en huidige vriend ook nog allimentatie enzo. Maar ja, maatschappij kan er niks aan doen helaas.

@2e kind, ooit in jullie opgekomen dat er ook mensen zijn die ongepland zwanger raken???? Hier was de 2e echt niet gepland, maar het is gebeurd en ja, dan is het heeeeeel krap maar ja... Niet alles valt te plannen.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Mijn man heeft ook een studieschuld omdat zijn ouders geen opleiding konden betalen, maar die verdient nu ook een inkomen waarmee hij dat kan terugbetalen. Dus geen geld= geen opleiding is niet per definitie waar.

6. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Heb niet het hele topic gelezen dus misschien ben ik wel de zoveelste, maar gewoon even wat tips :

Gewoon zo maar even wat tips dus, Maae voornamelijk bedoel ik dat het kan lonen om bij al je uitgaven creatief na te denken of het ook op een andere manier kan en als dit blijkt te lukken is het niet vervelend maar juist n sport. Hier is het namelijk niet heel erg hard nodig maar ik vind het gewoon leuk om er zo voor te zorgen dat er iets overblijft voor leuke dingen. Succes in elk geval

7. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Wij zitten ook niet echt lekker. Schulden (sommige waar we niet zoveel aan konden doen, schuld van instantie) en sommige waar we zelf beter hadden moeten weten (KOT verbrast waar we geen recht meer op hadden.) Wij hebben een dure huurwoning (dit in vergelijking met wat je ervoor krijgt.) We zijn bezig met een goedkopere grotere woning in een totaal andere regio, maar dat gaat helaas een aantal jaren duren. Mijn man gaat daardoor heel extra reistijd maken of hij moet tegen die tijd in die regio een baan zien te vinden. Ik wil dolgraag nog een kindje, maar ik ken mezelf en ben vrij impulsief en daarom heb ik een staafje in mijn arm genomen. Mocht ik het ooit in mijn bol krijgen, dan moet ik vrij veel moeite doen om dat ding te laten verwijderen en tegen die tijd heb ik waarschijnlijk genoeg nadenktijd gehad dat dat niet gaat gebeuren.

8. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Vica86, ik heb het ook nooit over een ongeplande zwangerschap gehad. Als dat hier aan de orde zou zijn, dan is het welkom... ik heb het over bewúst kiezen voor een tweede kindje gehad, en volgens mij de rest ook (excuses me if I'm wrong).

Gonnie: dat droogbroodverhaal. Knap als je dat kan en je het er voor over hebt, zover wil ik zelf niet gaan. Maar goed, ik heb dan ook (nog) geen brandend verlangen naar een tweede. Wie weet over een tijdje wel en wellicht kan ik het dan ook wat rooskleuriger in zien.
    Maar goed, ik blijf erbij... als ik zie wat het KDV nu kost en wat vrienden extra zijn gaan betalen nu hun tweede er ook heen gaat én die kosten in 2012 ook nog eens zullen stijgen... Poeh!

9. Mayon

Mayon Niet meer actief

Weetje, ik bedoel meer: als je ziet hoe vroeger de meeste ouders meerdeer, soms veel kinderen opgevoed hebben, ik weet zeker dat die in verhouding minder hadden, wie zouden wij dan zijn om in deze tijd van regelingen etc geen kind te willen? Maar misschien moet je dan een stapje teug doen ja. so what?

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    jee wat een bedragen gaan er hier alleen al op aan benzine/diesel zeg! ik doe een hele maand met een tank van rond de 50 euro....! en er zitten regelmatig snelweg ritjes bij... kids naar de psz 3x per week, boodschappen doen, speeltuinen en dat soort gein....

maar al die dingen zitten al bij onze vaste lasten post in.... kan alles gewoon kopen wat we willen en wat nodig is... kleding voor de kids word gekocht als het nodig is en heel vaak zomaar nog wat leuke dingen erbij.... schoenen en jassen hetzelfde...

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tegenwoordig is het al bijna not-done om meerdere kinderen op 1 slaapkamer te laten slapen heb ik het idee.

12. Mayon

Mayon Niet meer actief

Geen verstand van KDV trouwens :) wij komen rond van 1 (normaal) inkomen. Doen geen gekke dingen maar redden het goed.

Ik let wel veel op aanbiedingen, kopen zelf niet veel kleren, voor mn dochter vaak van marktplaats of ik naai zelf een rokje.

we hebben een koophuis met een hypotheek die ook op twee inkomens was, maar gaat goed zo. Manlief gaat op de fiets als ik de auto heb, en ja hij doet er een uur over enkele reis en is s avonds kapot.. maar je wilt toch nog graag sparen he, ons huis is oud en het lekte vorig jaar. Er moet nodig en nieuwe kap op. er is een raam gebarsten en de keuken is 30 jaar oud.. Maar goed het hangt nog en als we genoeg geld hebben komt de verbouwing er.

13. Only me

Only me Niet meer actief

Bij ons is toen wij samen gingen wonen ook de hypotheek vastgelegd op 2 werkende mensen die 40 uur werkten. Nu werk ik parttime, mijn vriend nog fulltime.

Wij hebben enkel abonnementen van internet en digi tv, en een abo op de Donald Duck. Die ik trouwens niet in mijn eentje betaal. Aangezien mijn schoonmoeder ze nu ook leest en die ze weer doorgeeft aan mijn zwager, heeft zij gezegd samen met hem 2/3 te vergoeden. Anders had ik die opgezegd.

Wij houden nu over per maand, 280 voor boodschappen en 50 euro sparen voor kind. De rest is 40 euro en dat is overig. Alles wat ik aan boodschappen overhoud, soms is dat de ene week meer dan de andere, besteed ik aan verjaardagscadeaus, kleren, en anders sparen.

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    die kdv bedragen zijn straks niet meer te betalen voor de midden inkomens! belachelijk veel geld kost dat! de psz hier is ook begonnen met een proefperiode van psz naar peuteropvang die werkt met de wet kinderopvang toeslag... nou werkt mijn man (eigen zaak) en ik ben thuis bij de kids (heb een eigen webwinkel) maar dat word niet gezien als werk schijnbaar. dus krijgen wij echt geen toeslagen daarvoor wat dus betekent of je kind niet naar de psz brengen of rond de 300 pm per kind betalen.... tja.... het kan makkelijk betaald worden maar het staat me nogal tegen moet ik zeggen!

15. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    #275 NooNoo, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
    gonnie; als je dat geen probleem vindt, so what inderdaad.
    Maar ik schreef: ik geloof niet dat dat een vetpot gaat worden en ik hecht enorm veel waarde aan financiële zekerheid en de ruimte om eens lekker uit de ban te springen.

Daarbij vind ik het persoonlijk geen lekker gevoel om afhankelijk te zijn van toeslagen e.d. Als een tweede kindje hier zou betekenen dat ik toeslagen moet gaan aanvragen om bepaalde eindjes aan elkaar te knopen, dan denk ik er nog wel even over na.

Edit: het staat er een beetje dom, ik snap dat je met de komst van een tweede/derde/etc. kindje niet gelijk in aanmerking komt voor allerlei toeslagen.
    Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het niet prettig vind om afhankelijk te zijn van toeslagen, maar dat had ik al gezegd geloof ik...

Pfff... ontzwangeren is niet makkelijk hoor ;)

16. Mayon

Mayon Niet meer actief

Nog een andere vraag trouwens, hebben/hadden jullie geen spaargeld dan? Mijn man (nu) en ik hadden aardig wat, daarvan de bruiloft, het huis en de inrichting betaald, toen was het ijna op maar inmiddels al weer wat gelukkig. We reden wel oude aoto's en werkten erbij.

(We zijn met 23 getrouwd, manlief had toen net een baan, ik al langer.)

17. Mayon

Mayon Niet meer actief

dat begrijp ik Noonoo. Je moet het ook niet op toeslagen alleen baseren dat zou niet goed zijn.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben ik ook heel boos om, hier gelukkig niet het geval maar denk dan bij mezelf. Organiseer lekker iets aparts ipv de psz af te pakken.

19. Mayon

Mayon Niet meer actief

Maar een KVD heb je toch nodig als je als vrouw werkt? Ik neem aan, ook al is het duur, dat je altijd iets overhoud van je loon, anders hoef je niet te gaan werken! En niet werken is geen KDV of ben ik te simpel nu.

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Spaargeld heb ik nooit echt gehad. Nooit meer dan een paar honderd.

Vanaf mijn 17e moeten werken om alles te kunnen betalen. Kwam net rond overal. Mijn ouders hebben schulden gemaakt op mijn naam en ex mij inmiddels ook achtergelaten met enorme schulden.

Mogelijkheid tot sparen is hier nooit geweest helaas.

Deel Deze Pagina