Hoeveel leeftijdsverschil tussen eerste 2 kindjes?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mvduijn, 5 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mvduijn

Mvduijn Lid

25 mei 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Hoi Allemaal,

Wat vinden jullie van het leeftijdsverschil tussen jullie eerste twee kindjes. Wat zijn de voor en nadelen van twee kindjes vrij snel op elkaar (ongeveer 1.5 - 2 jaar).

2. Meisjeeigenwijsje

Meisjeeigenwijsje Actief lid

16 jun 2019
    486
    404
    63
    Vrouw
    1.5- 2 jaar tussen de kinderen is vrij normaal hoor! Werk in de kinderopvang en die deze leeftijdsverschillen heel veel voorbij komen! :)

Zulema, DMonique30 en Mvduijn vinden dit leuk.
  3. Mvduijn

Mvduijn Lid

25 mei 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Dank je! 1.5 jaar lijkt best snel maar toch denken wij al na over een tweede kindje. Onze dochter is nu 7 maanden

4. Meisjeeigenwijsje

Meisjeeigenwijsje Actief lid

16 jun 2019
    486
    404
    63
    Vrouw
    Al zou het vroeg of laat zijn, het is jullie gezinnetje en als jullie deze leeftijd prima vinden is er niemand die daar wat van zou mogen zeggen!! Als jullie je er goed bij voelen moeten jullie het zeker doen!

Mvduijn vindt dit leuk.
  5. Mvduijn

Mvduijn Lid

25 mei 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    zeker waar!!

Meisjeeigenwijsje vindt dit leuk.
  6. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat iemand daar wat van kan vinden. Het is jullie keus! Er zullen vast voor- en nadelen aan zitten, maar dat heb je met alles ;)

Mvduijn vindt dit leuk.
  7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Tussen onze kindjes zit 17 maanden, leuk maar ook pittig! Denk ook dat het heel erg verschilt hoe je kind is, of het door slaapt enz. Maar dat weet je allemaal niet van te voren. Als jullie het zien zitten, lekker doen :)! Ik vind het ideaal, ze zijn nu 2.5 en 14 maanden. Ze slapen allebei tussen de middag nog, dus dan heb je ook even rust:)!

Mvduijn vindt dit leuk.
  8. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.885
    18.679
    113
    Vrouw
    Ik denk dat elk verschil zo zijn voor en nadelen heeft, doe waar jullie je goed bij voelen... hou er ook rekening mee dat je het niet altijd voor het uitkiezen heb..

Maan14 en Mvduijn vinden dit leuk.
  9. Feem

Feem Fanatiek lid

13 aug 2015
    1.784
    899
    113
    Vrouw
    Tussen onze kids zit 20 maanden en echt bewust voor gekozen en gelukkig snel zwanger! Het is flink aanpoten de eerste maanden. Ook omdat oudste nog veel getild moest worden.

Mijn oudste is nu ruim 2,5 en kan mij nu goed voorstellen dat als je wat langer wacht en je oudste dus 2,5/3 als de baby geboren wordt dat t echt wel makkelijker is. Inmiddels kan de oudste prima traplopen en hoeven we hem nu veel minder te tillen. Ook bijna zindelijk, scheelt ook wel.

Echter, zou gelijk weer voor dit “kleine” leeftijdsverschil kiezen. Uiteindelijk zijn we sneller uit de luiers en merk dat ze nu al elkaars vriendjes/(en vijanden haha) aan t worden zijn. Echt zo leuk!!!

Sokkie87 en Mvduijn vinden dit leuk.
  10. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Tussen 1 en 2 zit 2jr3mnd
    Tussen 2 en 3 zit 12mnd
    Tussen 3 en 4 zit 1jr8mnd
    Tussen 4 en 5 zit 5,5 jaar
    Tussen 5 en 6 zit straks 4jr8mnd
    (Heb ook drie stiefkindjes, die reken ik natuurlijk niet mee).

Ben groot advocaat voor een groter leeftijdsverschil. Zowel om het fysieke herstel van moeder als de kans om alle verzorging en aandacht te kanaliseren naar één kind dat nog erg jong is als omwille van het feit dat je karakters niet kunt voorspellen. "Dan hebben ze zóveel aan elkaar" is gewoon een argument dat niet per se opgaat. Mijn tweede en derde zijn water en vuur. Mijn vierde en vijfde zijn two peas in a pod.

Ideaal leeftijdsverschil mijns inziens? 3 jaar en 10 maanden. Heeft de bijna kleuter nog twee maanden thuis om aan de baby te wennen voordat hij/zij op school instroomt en daarna is de (zo close als het zal komen) exclusieve aandacht gedurende die uren weer voor het kleintje. Ook icm zwangerschapsverlof in geval van werkende ouders komt dat perfect uit; bijna kleuter en baby gaan dan tegelijk naar school en kdv.

Natuur laat zich niet dwingen natuurlijk en daarbij is het ene kind het andere niet, maar als ervaringsdeskundige in beide richtingen heb ik mijn mening laten vormen.

Fleur88, Waxinelichtjes en Mvduijn vinden dit leuk.
  11. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Tussen onze kids zit straks 3 jaar (zal max paar weken schelen). Merk nu dat de oudste meer begrijpt en wat zelfstandiger wordt, dat vind ik heerlijk en maakt het voor mij (hoog zwanger) goed te doen. Denk dat alles voor - en nadelen heeft.

Mvduijn vindt dit leuk.
  12. MevrouwH

MevrouwH Fanatiek lid

5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik heb vrienden die een leeftijdsverschil hebben tussen de kinderen van 1 jaar en 3 maanden. Oudste was 6 maanden toen ze weer zwanger werd. Zelf zegt ze dat ze als ze het over had kunnen doen er langer mee had gewacht. Dat ze beviel liep haar dochter nog niet. Ze vond het lastig en zwaar.

Maar verder denk ik dat er ook mensen zijn die het als wel heel prettig hebben ervaren.
    Ik ben net zwanger van nummer 2 en als alles alles goed gaat zit er dan 3 jaar en 8 maanden tussen. Mijn zoon gaat een klein half jaar later naar de basisschool. Denk dat dat ook wel zijn voordelen heeft.

Mvduijn vindt dit leuk.
  13. Marissie82

Marissie82 Bekend lid

24 jul 2016
    960
    362
    63
    Vrouw
    Als het jullie gegund is zou ik ervoor gaan! Het liefste had ik ook al zwanger geweest. Dochter is nu 15 maanden. 3 maanden geleden cryo tp gehad, mislukt. Nu verse tp ook mislukt. Nu moet ik weer een nieuwe poging gaan starten, maar dat mag pas half september (na de rustmaand). Mocht het dan daarna lukken is mijn dochter "al" minimaal 2 jaar... Het is wat het is. En wie weet blijft het uiteindelijk bij ons bij 1 kindje helaas.

14. Mvduijn

Mvduijn Lid

25 mei 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    dank je wel voor je duidelijke verhaal! :)

RE080219 vindt dit leuk.
  15. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Graag gedaan hoor ;) kleine aanvulling nog: toen ik vier kinderen binnen vijf jaar had, draaide ik volkomen op de automatische piloot. Heel veel van mijn kids is finaal langs me heen gegaan, herinneringen ontbreken. Het was loodzwaar en dodelijk vermoeiend. Achteraf enorm zonde. (Oké hier mag wel gezegd worden dat ik dan ook wel getrouwd was destijds maar ik deed alles in mijn eentje, met een betrokken partner zoals ik die nu heb zou dat mogelijk anders zijn maar nog steeds vergt het natuurlijk enorm veel.)

16. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Tussen 1 en 2 zit 5,5 jaar. Zo is het nou eenmaal gelopen omdat nr 2 ineens helemaal niet vanzelfsprekend was en een hele mmm nodig was. Het was toen uiteindelijk wel fijn want nr 1 ging al.lekker naar school dus volop tijd voor nr 2. Alleen .. tot onze verrassing is er spontaan een nr 3 onderweg! Dat betekent een leeftijdsverschil van 6 jr met nr 2 en ruim 11 jr met nr 1. Tsja, nooit zo bedacht naar heeft ook weer z'n voordelen. Nu kan zijn ze superlief voor mama en lekker zelfstandig. Ik heb straks dan een baby, eentje in groep 2 en eentje in groep 8.

Chocoprinses en Spectre vinden dit leuk.
  17. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Huh? Maar in een ander topic die je vandaag hebt geopend verwachten jullie in oktober jullie tweede meisje? Ik snap het niet zo goed.

18. Mvduijn

Mvduijn Lid

25 mei 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    klopt maar we krijgen een hoop commentaar dat het zo snel is dus was wel benieuwd wat anderen er van denken. Niet dat we daar nog wat mee kunnen hahah maar was benieuwd naar de voor en nadelen

19. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Aah oké, duidelijk

20. Loes87

Loes87 Actief lid

29 jan 2015
    180
    145
    43
    Joh niets van aantrekken. Hier was zoon 1 8 maanden toen ik zwanger werd van zoon 2. Ze zijn nu bijna 2 en 6 maanden en ja het is pittig. Maar we hebben ondertussen een ritme gevonden en er zijn genoeg geniet momenten. Zoals je al zegt je kunt er nu niets meer aan doen dus probeer ook gewoon te genieten.

Mvduijn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina