Hoeveel leeftijdsverschil tussen kinderen "ideaal"?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamaloe26, 21 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Allereerst excuses als dit iemand kwetst. Ik weet dat je kinderen niet neemt maar dat het een zegen is dat je ze kan krijgen. Ik weet dat je ook niet alles precies kunt plannen en dat misschien ook niet moet willen.
    Maar enkel hypothetisch en stel dat....

Wat vind je voor jezelf het ideale leeftijdsverschil tussen de 1e en de 2e, 2e en 3e of verder? En waarom?

2. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Wat is ideaal? Ik wilde altijd max 2 jaar ertussen maar goed dat moet inderdaad ook maar lukken. Nu heb ik dat ideaalbeeld losgelaten en je gaat voor een compleet plaatje van je gezin en niet voor een broertje of zusje voor ...... ja toch? Beetje lastig uit te leggen maar ik bedoel ik let niet meer op leeftijdsverschil maar meer of nog 1 kindje ons gezin compleet maakt.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geen idee, tussen nr 1 en 2 zat 2 jaar, tussen 2 en 3 straks 19 maanden. Geen idee wat ´ideaal´ is aangezien ik geen veel kleiner of veel groter leeftijdsverschil heb ervaren.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Tot nu toe vind ik zoals we het nu hebben erg ideaal. Isabella is oud genoeg om alles zelf te doen ( wc, aankleden en speelgoed pakken, brood smeren, drinken pakken et cetera...)
    En ze is net niet te oud om nog erg leuk te spelen met haar broertje.

Met een jonger kindje moet je natuurlijk altijd twee intensief verzorgen.

5. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Wat 'ideaal' is, is voor iedereen anders. Ik heb bewust gewacht tot de eerste naar de basisschool ging en anderen willen 1 jaar verschil tussen de kinderen. Tsja, het is maar net wat jij het beste vind.

6. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Zelf heb ik nog geen kinderen, maar ik scheel 3 jaar met mijn zusje en vooral op wat latere leeftijd botste dat wel. Dus als ik de keus had.. Zou ik 1 of 2 jaar op z'n max 'ideaal' vinden.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Overigens, ik krijg het vast enorm druk straks. Ben ben dan wel ´blij´ dat ik de babytijd gehad heb en alles weg kan want hierna komt er geen kindje meer.

8. jonibra

jonibra Niet meer actief

Ik heb hier 2 uitersten en vind het allebei helemaal geweldig:)
    Mn oudste zoon en dochtertje schelen ruim 9 jaar, zoon vond het toen helemaal super spannend en speelt nu geweldig lief met zn zusje en broertje...
    Mn dochtertje en jongste zoontje schelen 14 maanden, dit is ook echt geweldig! Groeien echt helemaal samen op en zijn veel aan het spelen en doen.
    Heb er alleen wel echt mn handen vol aan hihi daarom zal er tussen deze en een eventuele volgende (wil er dolgraag nog 1 bij:)) wel wat meer verschil zitten.
    Had het qua hoe ze met elkaar omgaan zo weer gedaan zo weinig leeftijdsverschil maar denk dat dat een beetje te druk word :D

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb altijd het idee gehad dat 2 jaar 'ideaal' is.
    In de praktijk ben ik er in elk geval heel blij mee. Eerste jaar was erg pittig omdat de oudste ook nog veel hulp nodig had met van alles en nog wat, maar daarna is het een feest omdat ze zo leuk samen kunnen spelen (en boevenstreekjes kunnen uithalen, nu al!).

Op latere leeftijd maakt het niets meer uit. Mijn zus die 13 jaar ouder is dan ik, is een van mijn beste vriendinnen. En ook haar dochter die 11 jaar jonger is dan ik, hoort tot mijn vriendenkring.
    Ik heb ook een zus die 1 jaar ouder is dan ik. Wij zijn écht samen opgegroeid, met alle leuke en minder leuke kanten daarvan. We hebben heel veel ruzie gemaakt, maar ook heel veel lol. En ook zij is een supergoede vriendin van me.

10. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Onze dochter was 13 mnd toen ik met de pil stopte. Ik raakte al gelijk zwanger en zou 5 dec. uitgerekend zijn. In januari word mijn meissie 2. Leek mij een ideaal leeftijdsverschil, helaas hebben we het nooit mogen ervaren en eindigde die zwangerschap in een MA. 3e zwangerschap was ik in april uitgerekend, dus ook nog redelijk kort op elkaar. Helaas ging ook dat weer mis en is het nu nog afwachten. Ik hoop wel dat het leeftijdsverschil niet te groot wordt, dochter is nu 21 mnd..

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Hier juist andersom. Mijn zusje en ik waren juist de dikste vriendinnen.

12. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik heb er 1,5 jaar tussen zitten. we hadden er liever minder tussen gehad maar helaas kreeg ik een miskraam,

maar 1,5 jaar vinden we wel erg leuk, ze spelen samen, doen alles samen, en toch kon zoonlief op de leeftijd van 1,5 al best veel

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Denk dat dit verschillend is.Tussen mijn kinderen zit 6 jaar en ik vind dit heerlijk. Veel mensen denken dat ze niks aan elkaar hebben, maar het is juist het tegenovergestelde. Ze hebben een hele hechte band samen.

14. A2CA

A2CA Niet meer actief

Mocht ik ooit nog een keer zwanger raken.. zou ik ervoor kiezen om over 5 of 6 jaar te beginnen met klussen, ik zou dus absoluut niet maar 1 of 2 jaar ertussen willen laten lijkt me veel te druk maar respect voor de vrouwen die dat wel hebben.

15. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn zus is 12 jaar ouder dan mij. Ook zij is één van mijn beste vriendinnen. Toch heb ik het vroeger wel eens gemist dat ze nooit echt bij ons thuis heeft gewoont, ze is al erg jong gaan samen wonen (16 jr) en omdat ze zoveel ouder is heb ik daarom niet veel meegekregen van de tijd dat ze wel in huis woonde. Maar nu we beiden weer wat ouder zijn, allebei niet meer thuis wonen en kinderen hebben, maakt het leeftijdsverschil indd niet meer uit! Ook kon ik met trots zeggen dat ik al tante was toen ik 9 was haha:D

16. Vinnies

Vinnies Bekend lid

20 okt 2008
    674
    1
    18
    Zoetermeer
    Bij ons zit er 2 jaar tussen. Het is wel druk en soms lastig omdat de ene peuterpubert en nog niet zindelijk is en de ander is nog klein dus veel aandacht nodig, de goede balans vinden vind ik weleens lastig maar ik vind het wel weer heel leuk dat mijn dochter nu al speelt met mijn zoontje, ze vind het baby speelgoed nog leuk en laat alles steeds zien aan mijn zoontje en leert hem hoe het moet. Hij pakt de dingen ook snel op van haar vind ik.

17. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Ik denk dat er niet echt een 'ideaal' leeftijdsverschil is. Het ligt voor een groot deel aan de karakters of ze leuk met elkaar kunnen optrekken of niet.
    En verder is het denk ik heel persoonlijk. Wij vonden het zelf erg gezellig om de kinderen kort op elkaar te krijgen (zit nu 22 maanden tussen maar als ik geen miskraam had gehad, hadden ze maar 18 maanden gescheeld) maar een vriendin van mij wil juist liever wachten omdat ze het fijner vindt als haar oudste wat zelfstandiger is.

18. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    hier zit er 16 mnd verschil tussen onze dochters... erg leuk en vooral voor hun.....

19. Bri

Bri Niet meer actief

Hi, hier ook een 9-jarige tante.
    Voor mij gold dat gemis niet zo, want zij is niet bepaald mijn enige zus... we waren met z'n 9-en thuis, dus het was wel fijn dat er op een gegeven moment een paar het huis uit gingen :)

20. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    wil er hier wel een tijdje tussen laten zitten, heb er zelfs over gedacht om te wachten tot ie naar school gaat maar dat duurt nog ff. Denk dat we weer gaan proberen als ie 2 is ofzo. We hebben best lang (4jr) moeten wachten op de eerste dus weet niet wanneer en of nr 2 komt.

Deel Deze Pagina