Hoeveel leeftijdsverschil tussen kinderen "ideaal"?

Discussion in 'De lounge' started by Mamaloe26, Oct 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hier zit er 15 maanden tussen en dat vind ik ideaal. Het is soms net een tweeling:). Ze zijn zo gek op elkaar. Ik vond de eerste maaden wel heel pittig maar als ik ze nu samen zie dan wordt ik helemaal blij!
    Bij de 3de wachten we nu bewust iets langer.

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het lot besliste anders. Hier zit er dik negen jaar tussen. Maar had mijn jongste het liefst toch jaren eerder gehad willen hebben.

Maar moet zeggen misschien. Zie stukje hij is bijna elf jaar. Is het maar goed ook dat er een groot verschil tussen zit. Denk als ik er twee achter elkaar had gehad. Dat je me had kunnen opvegen. Maar wat ik niet weet wat ik niet hoef over te doen.

Voordeel vind ik de oudste is al redelijk zelfstandig. En is een handige Grote broer. Die soms wel eens een paar min kan en mag oppassen. Alleen als die wilt hoor. Als ik bijvoorbeeld even naar de wc moet. Of sta te koken. Gaat hij even lekker met haar donderen en kan ik het eten afmaken. En daarbij omdat het verschil zo groot is zie ik toch ook wel hoe gek ze met en op elkaar zijn.

Het nadeel ze groeien niet echt samen op. Ze zitten beide in verschillende levensfase.s en dat brengt verschillende problemen met zich mee.
    Alle leeftijden zullen het wel hebben maar zo wel zoon als dochter. Ze zijn wel eens jaloers op elkaar en maken zo als elke broer en zus al RUZIE of dagen elkaar uit.
    ;)

Het is goed zo die negen jaar verschil.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier zit er 2,5 jaar tussen moet zeggen dat ik het wel fijn vind druk dat wel maar de oudste kan veel zelf en het loop allenmaal super.
    tussen de 2 de en de mischien derde willen we wat minder tijd hebben 2 jaar zoiets.

4. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik had er het liefst anderhalf jaar tussen gehad. Nu zit er als het goed is 26 maand tussen straks, en dat is dus iets over mijn "ideale max" van 2 jaar.
    Het is inderdaad niet te plannen helaas...

5. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Ik vind 2 jaar ideaal maar dan kijk ik na me eigen kinderen he. Tussen hun allen zit 2 jaar tussen. En als ik zie hoe ze met elkaar optrekken, opgroeien en spelen had het voor mij niet beter gekund. Ja af en toe was het even pittig, baby, peuter en kleuter maar als ik het over mocht doen zou ik het zo weer doen. Tussen mijn zusje en mij zit 4 jaar en dat was ook echt te merken, zoveel trokken we niet na elkaar toe, dat is nu pas nu we "volwassen" zijn. Dus ik ben zeker blij met 2 jaar!

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier eigenlijk hetzelfde, alleen zit er bij ons 25 maanden tussen. Als ik tussendoor geen miskraam had gehad, zou er 16/17 maanden tussen zitten zo'n beetje, maar helaas. Ik moet wel zeggen dat het me nu wel supergoed bevalt. Milan en Isabelle zijn echt onafscheidelijk, ze zijn helemaal verliefd op elkaar! Echt heel leuk om te zien!

7. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hier zit er bijna 2 jaar tussen, 22 maanden. Eigenlijk heel leuk allemaal. Mijn dochter heeft veel gehuild waardoor het begin pittig was, nu is ze nog steeds wel onrustig, maar het is wel genieten om ze nu al samen te zien. Mijn zoon van 2 vind haar super schattig en wil de hele tijd knuffelen en kusjes geven. Ik vind het leuk dat er niet zoveel leeftijdsverschil is. Ook omdat je dan de babytijd/peuter/kleine kindertijd redelijk kort op elkaar hebt en dit ook na een paar jaar de ergste drukte voorbij is. Ik heb er ook voor gekozen om redelijk jong (voor tegenwoordige begrippen) kinderen te krijgen en dat is ons gelukkig ook gegund.

Ik denk dat overal voor en nadelen aan zitten hoor, het ligt ook aan de manier waarop je leven is ingericht denk ik.

8. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Bij Martijn en Emma zit er 15 maanden tussen en tussen emma en deze kruimel ongeveer 2 jaar.
    In het begin is het heel erg zoeken en druk maar nu is het heel leuk. Af en toe is het net een tweeling.
    Ik had voor mezelf geen ideaalbeeld over leeftijdverschil. Maar merk wel dat het fijn is dat Emma nu wat zelfstandiger is dan Martijn toendertijd. En vooral dat Emma zelf kan lopen en trap af en op kan. Scheelt een hoop gesjouw.

9. Yelice

Yelice Niet meer actief

tussen de oudste en en onze zoon zit 2 jaar en 4 maanden.
    Ik vond dat prima te doen en hebben ook echt een hechte band met elkaar en spelen graag samen.
    Straks zit tussen de oudste en de jongste 6 jaar en tussen mijn zoon en de kleine 3,5.
    Ergens vind ik het teveel omdat ik bang bent dat de jongste niet zo een hechte band gaat krijgen als de 2 oudste nu hebben.
    Ik kom zelf uit een gezin met 7 en daar zitten ook verschillende jaren tussen met de oudste en jongste en die band is er gewoon niet.
    Maar misschien ligt dat ook aan de opvoeding

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    "Ideaal" is sowieso voor iedereen anders en daarnaast denk ik dat overal voors en tegens aan zitten.

Als ik geen miskraam had gehad zou er hier 3 jaar tussen hebben gezeten,iets wat ik zelf altijd de max vond om tussen 2 kinderen te hebben. Maar we waren al een jaar bezig dus het had ook 2 jaar kunnen zijn. En nu zit er straks misschien wel 4 jaar tussen of wie weet nog veel meer als er ooit nog een tweede kindje mag komen...helaas kun je het niet altijd plannen.

11. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Denk dat dat voor iedereen anders is.
    Heb zelf een dochter uit 2007 en een zoon uit 2009.
    Vind het erg leuk dat ze wel veel samen spelen en mijn dochter wel veel zelfstandiger is.
    Denk dat ik anders echt mijn handen vol zou hebben als er nog korter tussen de 2 zou zitten.
    Dus vind het prima zo.

12. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Ik vind ruim 3 jaar ideaal, maar dat wordt voor ons dus lastig.

We zijn jaren bezig geweest voordat we een levende baby gekregen hebben en nu heb ik de leeftijd bereikt waarmee ik niet nog jaren durf te wachten voordat we voor een volgende gaan.

13. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

Jun 5, 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lichamelijk gezien lijkt me 3 a 4 jaar ideaal. Dat is volgens mij ook gewoon zo. Aangezien je dan genoeg tijd hebt om aan te sterken en voor je baby. Bij ons zit er 20 maand tussen, het kriebelde alweer na 4 maand. Maar ik had pas een cyclus op 10 maand (borstvoeding) meteen zwanger, met bv, miskraam, meteen erna weer zwanger, wederom met bv en daar kwam de jongste uit.

Achteraf is het tekort. Vandaar dat we nu ook veel langer wachten. Een evt. 3e komt nu pas als de jongste min. 5 jaar is. Of iig. 4. Als ze 4 is gaan we serieus praten en er misschien voor gaan. Ik ben overigens 30, dus nog zeker niet te oud om rustig aan te doen.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Bij ons zit er 2 jaar tussen. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet pittig, ook al is Ties nog niet zindelijj en heeft hij nog veel zorg nodig. Valt me echt heel erg mee allemaal.

Mijn ideaal was 2,5 ertussen, geen idee waarom. Sam kwam iets sneller dan verwacht ;)

15. MHMW

MHMW Niet meer actief

Als ons meisje is geboren is Tijn 2 jaar en 2 maanden. Wij vinden dit ideaal! Hij is nog wel wat te jong om te begrijpen wat er dadelijk gaat gebeuren, maar ze kunnen dadelijk mooi samen spelen en met elkaar opgroeien.

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,812
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bij ons zit er 2 jaar en 3 maanden tussen.

Onze planning was toch wel minimaal 3 jaar.. en ik denk dat ik dat het fijnste had gevonden ;) . Maar ach- zoals gezegd: Het valt niet te plannen :) en ik heb 2 heerlijke meiden

17. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Geen verschil :p want er komt hier geen 2e! haha

Nee hadden wij toch voor een 2e gegaan dan echt niet eerder dan 3 jaar ertussen.

18. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

Mar 31, 2010
    18,894
    1
    38
    Wormer
    Plannen kan je natuurlijk nooit, maar ik zou het fijn vinden als Mira ongeveer 2,5 is als ze een broertje of zusje krijgt..

19. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier zit 2 jaar tussen en heel eerlijk, als ik het van tevoren had geweten was iets langere tijd ertussen misschien wel prettiger geweest.
    Het is goed te doen hoor, maar vind soms ook wel pittig. Nu ligt het natuurlijk ook aan je 'type' kinderen. Ik heb 2 terroristen hier ;)

20. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Voor mij is 2,5 tot 3 jaar ideaal. Daar 'mikten' we op.
    Ik had echter niet verwacht meteen weer zwanger te raken, al ben ik er natuurlijk erg blij mee!! Nu wordt het leeftijdsverschil 2 jaar en 4 maanden. Zal soms wel zwaar zijn, maar ik vind het perfect zo. Als de kleine eenmaal op de leeftijd is van mn zoontje nu, dan ben ik klaar met zwanger zijn en babytijd (een tijd die ik echt niet leuk vind) en kan ik volop genieten van mn mooie gezinnetje!

Share This Page