Hoeveel leeftijdsverschil tussen kinderen "ideaal"?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamaloe26, 21 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik persoonlijk denk dat ik pas over jaartje of 4/5 voor een eventuele tweede zal gaan. Denk dat het voor iedereen verschilt.. en ook wat je situatie is.

2. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Hier zit er bijna 3 jaar tussen. Eerlijk is eerlijk, ik vind het erg pittig. Maar aan de andere kant zou ik er niet aan moeten denken om straks, wanneer de oudste naar de basisschool gaat opnieuw weer in de luiers te zitten ;) Nu is de jongste tegen die tijd 1 jaar en 3 maanden. Het zijn nu even tropenjaren maar ik vind het eigenlijk wel prima zo.

Wat ideaal is? Geen idee!

3. Athalia

Athalia Actief lid

15 nov 2007
    489
    0
    0
    Denk niet dat er een ideaal leeftijdsverschil is.

Hier zit er 2 jaar en 8 maanden tussen en moet zeggen dat de komst van de tweede mij 100% meegevallen is. Dus ik zou nu kunnen roepen dat dit ideaal is maar zo kort door de bocht wil ik niet gaan.

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

met alles wat ik nu weet zou ik bij een volgend leven veel meer tijd dan 2 jaar ertussen laten zitten om meerdere redenen. ik zou zeggen een jaar of 5/6.

ik heb ook een leeftijdverschil van meer dan 12 en 14 jaar en dat is ook weer erg genieten, maar op een heel andere manier. dit nakomertje blijft echter wel "alleen" , omdat ik die tropenjaren al een keer gehad heb. ik wil nu genieten van 1 kindje en alle tijd hebben voor dat een kindje (als de pubers er niet zijn uiteraard)

5. susy26

susy26 Niet meer actief

wij willen nu ook voor een tweede gaan, en mocht het vrij snel lukken dan is onze man ongeveer 2 jaar, en vind ik wel prima. en je weet natuurlijk nooit hoe het allemaal gaat,miss duurt het nu wel langer...

6. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    Als ik het echt helemaal voor het kiezen zou hebben wat betreft kinderen mogen krijgen en financieel zou ik 3 kinderen willen.

Voordat ik zwanger was zei ik altijd na 4 jaar pas een 2e, omdat ik het zo leuk vind als de broer/zus het echt bewust kan meemaken.
    Toen ik net was bevallen zei ik, nooit meer! Maar goed, nu gaat het steeds vaker weer kriebelen en ik weet niet hoelang het zal duren voordat we voor een 2e zullen gaan.

Aan de ene kant ben ik wel bang om dan misschien wel voor de laatste keer zwanger te zijn want ik vond het zo heerlijk!
    En ik ben nog jong, dus ik zou dan misschien als de 1e twee op school zitten nog wel een baby willen...

Maar goed, ik zeg wel altijd ik moet wel leuk kunnen leven en zou niet heel veel willen 'moeten' laten om voor een 3e te gaan.

7. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik vind 2.5 tot 3 jaar het meest ideale, maar je hebt het natuurlijk niet voor het zeggen. Als ik het kon plannen, dan zou ik er minimaal 2.5 tot 3 jaar tussen laten hihi! Dan heb je de oudste nog een jaartje gezellig samen thuis met de baby en als je geluk hebt is de oudste ook al zindelijk als de baby geboren wordt!

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier precies 14 maanden ertussen en ik vind het werkelijk perfect! De jongste is twee, allebei uit de luiers overdag en al behoorlijk zelfstandig. Ik vind de tijd dat we even door moesten bijten hier heel kort. Ze hebben heel veel aan elkaar. Ze bouwen soms samen een 'hut' en ik hoor ze dan echt 'overleggen'. Nu ik twee jaar uit de baby's ben heb ik eigenlijk ook niet meer zo'n behoefte aan krampjes en babygekoetel. Ik merk dat we hier echt al een beetje in de volgende fase komen. Ik wilde ook niet zo graag een groot leeftijdsverschil omdat ik dan na vier jaar voor mijn gevoel weer helemaal opnieuw moet beginnen. Ik weet dat je het niet voor het uitkiezen hebt dus ik was heel blij dat ik (ook wegens erger wordende heupproblemen) snel weer zwanger werd.

9. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Tussen Lianna en Yosyp zit 13 maanden en tussen Yosyp en Jorja zit 11 maanden verschil. Het is wel ontzettend druk, maar toch zou ik niet anders willen.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb er 2j8mnd tussen en vond en vind het heerlijk. Dochter was al zindelijk, kon al heel veel zelf en begreep al heel veel. Broertje werd geboren met een ks en ik mocht haar dus niet tillen. Dochter begreep het nadat ik het uitgelegd had en we hadden een knuffeltrucje: ze klom op mijn schoot als we wilden knuffelen, als ze 1,5 was geweest dan had ze dat niet gesnapt. Verder begreep ze dat ik soms even met babybroer bezig was en daarna weer tijd had voor haar. Bovendien moest ik door de ks ook al een jaar wachten met zwanger worden.

Ik scheel zelf bijna 7 jaar met mijn broertje en dat heb ik niet al leuk ervaren. We hadden niet aan elkaar en met elkaar. Pas toen we volwassen waren ging het beter. Maar dat zal ook deels karakter zijn. Zoon en dochter hebben veel plezier samen en dat is heerlijk om te zien.

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier zit er 14 maanden, 17 maanden en straks ongeveer 22 maanden tussen. erg druk, maar straks ook in een keer weer allemaal uit de luiers en naar school alles heeft zo z'n voor en nadelen. en het komt zoals het komt ;)

12. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Hier zit er 2jr 10 mnd tussen. Zoon was al een half jaar zindelijk toen hij een zusje kreeg, dat was heel gemakkelijk, ook opt einde van de zwangerschap.

Ook nu vind ik het ideaal, hij gaat naar school, en onze dochter is 14 mnd en heb nu wat meer tijd voor haar.

13. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Hier ook 2 jaar en 10 maanden verschil.
    Lekkere was dat de oudste al een hoop zelf kon. Wonen 4 hoog en hebben geen lift dus was fijn dat ie zelf naar boven kon klimmen bijvoorbeeld.
    Minder fijne was dat hij stik jaloers werd. En dat heeft echt lang geduurd.
    Had ik het voor het zeggen gehad had er minder leeftijdsverschil tussen gezeten

14. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier 21 maanden verschil. Niet zo gepland en ik vind het erg druk. Mede doordat onze situatie niet ideaal is zou ik er zelf nog niet voor gekozen hebben. Dan had ik liever een half jaartje ofzo gewacht.
    Maar mijn dochter is al maanden zindelijk, kon alles zelf tijdens de zwangerschappen, ook alleen trappen lopen enzo. Dat was wel heel fijn. Voor de kids nu is het superleuk. Ze hebben nu al veel aan elkaar.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dan had je misschien ook wel die jaloezie gehad, het ligt ook erg aan het kindje. Eva is nooit jaloers geweest, maar Lisa daarentegen kan het écht niet hebben als ik een ander kindje (behalve Eva) vast heb.

16. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Wij wilde ze heel graag echt kort op elkaar. Dus toen Koen was "begonnen" voor de 2de. Maar helaas belande ik dit keer in de mmm (gelukkig kon ik snel terecht) en nu zit er straks ipv 1 jaar tussen de 2 kindjes, 2 jaar in. Nou ja ook goed. Ben allang blij dat het mocht lukken nu...

Dus in ons hoofd was ideaal 1 jaar ongeveer maar het werd wat anders...

17. Groentje

Groentje Bekend lid

6 jul 2007
    641
    4
    18
    Ik begon pas aan een 2e te denken, toen ik er zelf aan toe was, ook doordat onze oudste wat zelfstandiger werd. Er zit ong. 3 jaar en 2 maanden tussen, een maandje voor mijn dochter werd geboren werd hij zindelijk, goed getimed van hem! En je kan dingen aan hem uitleggen en hij begrijpt het dan ook. Mijn oudste is erg lief voor zijn zusje en ook al kan hij (nu) niet echt met haar spelen, hij vindt het wel gezellig dat ze er is.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij wilden de kindjes graag kort op elkaar. Eerst zou er 22 maanden tussen zitten, maar ik kreeg een miskraam, nu zit er 2 jaar en 3 maanden tussen. Ik vind het erg leuk zoals het nu is. Ben vooral erg blij dat we 2 kindjes hebben, heb pcos gehad en was zo bang nooit een kindje te krijgen en nu hebben we er 'gewoon' 2...

Sommigen willen graag nog een baby als de oudste naar school is, mijn lijkt dat dus niet zo heel leuk, ik zie hoe leuk ze het nu samen vinden. Jammer is wel dat Eva straks toch echt naar school moet, maar dan ga ik weer dingen met Lisa doen die ik met Eva deed toen die klein was. Al zal Lisa best flink moeten wennen zo zonder haar zus (al is het alleen maar de ochtenden, de rest slaapt ze of is Eva thuis, ze zal haar de 2 dagen op het kdv misschien wel missen), dat heb je niet als je een kindje krijgt als je oudste al naar school gaat.

19. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    met 16 mnd ertussen was trouwens wel pittig hoor... oudste was nog niet zindelijk, kon nog niet zelfstandig traplopen en allemaal van dat soort dingen... nu ze 2,5 en 3,5 zijn word het pas makkelijker en ook dat je ziet dat ze samen spelen enzo....

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier hetzelfde verhaal, alleen zit er 2 jaar en 7 maanden verschil tussen :)

Deel Deze Pagina