Grrrr..zo pissig op verkopende partij! (huis)

Discussion in 'De lounge' started by Pluis81, Jul 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik ben even zooo pissig en teleurgesteld..:x:(

Mijn vriend en ik waren met mensen in onderhandeling over een huis,uiteindelijk zijn we het eens geworden over de prijs en zou de makelaar ons alleen nog terugbellen over de opleverdatum.
    Wij blij,we dachten dat het wel goed zou komen.Toen de makelaar terug belde vertelde hij echter dat de verkopende partij de volgende dag eerst naar de bank moest om na te vragen of hun restschuld gefinancieerd kan worden..;)
    Vanmorgen kregen we een telefoontje: de bank wil niet financieren dus ze kunnen het huis niet verkopen..:( Ze liggen in scheiding (of zijn inmiddels al gescheiden) en hebben teveel schuld als ze het huis verkopen. Waarschijnlijk hebben ze dan nooit iets afgelost en/of een tweede/derde hypotheek afgesloten waardoor ze nu in de problemen zitten. Wij zouden het huis namelijk voor maar 10.000 onder de vraagprijs kopen dus daar kan het probleem niet liggen.

Wij vinden het zoooo schandalig dat deze mensen eerst met ons in zee gaan en ons hoop geven op een woning terwijl ze wisten dat ze met deze schulden blijven zitten. Zelfs hun eigen makelaar (die m.i. ook beter op de hoogte had moeten zijn) vond het ronduit asociaal van hun en schaamde zich kapot.

Ik vraag me alleen af waarom de bank niet meewerkt en hun in ieder geval het huis laat verkopen om een deel van de schuld terug te krijgen. Anders moet het straks de gedwongen verkoop in en krijgen ze misschien nóg 10% minder voor het huis (en de bank krijgt dan dus ook minder). Raar,allemaal.. Iemand een idee hoe dat zit?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    sorry ... ik zie dat zij de verkopende partij zijn en jullie kopende ... ik dacht andersom ...

dan is het inderdaad lullig

3. Done

Done Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    2,634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik denk dat je er niks aan kunt doen.

@ Strijkkraal:

Dat kan toch alleen als ze jou financiering niet doen?
    Zou wel een beetje raar zijn als ze de kopers zouden gaan inlichten over de reden waarom de financiering van de verkopende partij niet mogelijk is

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    ... ik had het al aangepast ;)

5. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

10.000 onder de vraagprijs wil niet zeggen schuldvrij natuurlijk.
    Als je een huis koopt, doe je een hypotheek erop van 110%.
    Maar, als je pech hebt en je hebt het huis in een dure tijd gekocht, en nu - zeker in brabant - zijn de huizenprijzen gedaald.
    Je huis is dus al minder waard en je hypotheek in verhouding veel te hoog. Doe nog een woekerpolis eroverheen en je hebt helemaal de hoofdprijs.

6. Sanne1975

Sanne1975 Fanatiek lid

Apr 20, 2010
    2,173
    0
    0
    Flevoland
    Het hoeft niet altijd zo te zijn dat mensen meerdere hypotheken hebben als ze met een restschuld blijven zitten. Een vraagprijs hoeft niet altijd kostendekkend te zijn ook niet met 1 hypotheek. Ik weet dat, ook al heb je een koopcontract getekend, je volgens mij alsnog 3 dagen bedenktijd hebt. Als je niet veel verdient krijg je, zeker op dit moment, niet zo snel meer een lening bij een bank. Ik denk dat ze dit niet hadden verwacht.

Het is inderdaad balen en stom van de verkopers dat ze niet eerder zijn gaan informeren wat ze wel kunnen lenen, maar daar heb jij het huis helaas nog niet mee.

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    De makelaar heeft ons alleen verteld dat de verkopende partij met een restschuld blijft zitten en dat de bank die niet wil financieren. Als ze het huis dan verkopen zullen ze allebei een bedrag op moeten hoesten en dat hebben ze schijnbaar niet (anders ga je niet naar bank om een finaciering te vragen). Het hele verhaal eromheen (nooit afgelost,tweede/derde hypotheek) zijn vermoedens van onze kant..

Grrrrrr,ik had er zoveel zin in en was zo blij dat we strakkies een nieuwe start konden gaan maken met ons gezinnetje in een eigen huis met een mooie kamer voor ons kindje.. :(:(

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Super balen.

9. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Veel mensen nemen een grotere hypotheek om bijvoorbeeld een verbouwing te kunnen financieren. Het is dus bijna nooit 110% (vanaf Augustus helaas wel).
    Ik had al info opgevraagd en zij hebben in 1999 140.000 euro voor het huis betaald.

10. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    p.s: Er was nog helemaal niets ondertekend want ze kwamen er mee op de dag van de onderhandelingen,deze mensen waren dus wel degelijk op de hoogte van hun schulden..;)

11. JustNice

JustNice Bekend lid

Jul 3, 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    kan ook een truc zijn van ze.

wij hadden destijds ook een huis op het oog, na onderhandelen over en weer. was het uiteindelijk toch niet gelukt om tot een deal te komen. dus hebben we het na ons laatste eindbod ook maar zo gelaten.
    Belde de makelaar van de verkopende partij ons op om te overwegen om er toch niet 3-4 duizend euro bij te leggen, dan kon hadden de verkopers niet zo veel last bij de restschuld, ze waren ook bij de bank geweest etc etc
    Nou had ik gezegd, dat we dat niet wilde doen, want we hadden gemeld dat we het huis vrij snel kunnen aanvaarden en daarmee al de kosten gewonnen zijn. Ze zijn dan ook niet verder met ons in zee gegaan.

maar nu ben ik ze nog wel aan het volgen op funda, het huis staat er na onze onderhandeling (4mnd geleden) nog op en zijn inmiddels al 2 x gezakt in vraagprijs. eerst 4.000 naar beneden en daarna nogeens 2.000 naar beneden.

al 6.000 euro gezakt en nog maar 5.000 meer dan ons laatste bod. dan hadden ze het toch gewoon met ons in zee kunnen gaan? of zie ik het nou verkeerd?

iniedergeval, wat ik wil zeggen, het kan dus ook een truc zijn, zodat jullie meer bijleggen als je het huis dus echt heel graag wilt hebben

12. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    De oom van mijn vriend zei ook al dat het een truc kon zijn maar op de een of andere manier geloof ik daar echt niet in nu..
    De makelaar heeft ons ook niet gevraagd om meer te bieden/betalen,hij zei alleen dat het huis waarschijnlijk uit de verkoop gehaald wordt.

We zullen zien,mensen zijn er tegenwoordig brutaal genoeg voor..;)

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ja, met de huidige huizenmarkt kan het ook gewoon zijn dat zij het huis niet kunnen verkopen om de hypo eruit te halen. Mijn zus bv. zit in een moeilijk huwelijk. Zij zijn al wel aan het kijken hoe en wat, en als het huis verkocht moet worden, blijven ze beiden ook met een restschuld over. En zij hebben echt geen tweede/derde hypotheek en ook gewoon netjes afgelost. Je weet niet natuurlijk wat er speelt. Dit soort speculaties zijn natuurlijk ongegrond.

Ik snap ook dat je baalt, en het verdiend ook zeker niet de schoonheidsprijs, maar als er niets is ondertekend, kunnen ze dit wel doen. Daarbij, een prijs in 1999 zegt helemaal niets over een hypotheek die ze hebben, alleen de prijs van de woning. Ik kan je verzekeren dat de prijs van mijn huis gekocht in 2002 totaal niet overeenkomt met de hypotheek die ik heb ...

Ik denk dat je het gewoon moet loslaten en door moet zoeken ...

14. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Natuurlijk weet ik dat deze mensen ons niets verplicht zijn en dit kunnen doen,ik kwam hier ook alleen maar even vertellen hoe vreselijk ik er van baal..meer niet;)

15. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Wij hebben het ook meegemaakt. Wij flink van de prijs af weten te krijgen, huis stond al ruim 2 jaar te koop. Voorlopig koopcontract getekend, wij de financiering rond gekregen (heel snel) en toen begon het spannende gedeelte (wat ik ook niet had verwacht toen) wij moesten zowel de ene verkoper en de andere verkoper (gescheiden) achter de vodden zitten om alles rond te krijgen.

Na heeeeeeel veeeel spanning en afgewacht is het gelukkig allemaal goed uitgepakt. Echter de verkopers kregen op het laatste moment een financiering (ouders geloof ik) rond. Wij blij maar wat een stress gedurende die afwacht weken.

Pas toen wij naar de notaris gingen (2 dagen later dan gepland! ) hadden we eindelijk het gevoel "het huis is van ons!"

De volgende keer vragen wij wel meer door, dit wil ik niet meer meemaken (als kopende partij, zoveel onzekerheid!)

Ik hoop dat de verkopende partij nog iets weet te regelen, anders succes met het vinden van een nieuw huis.

ik weet hoe jullie je voelen!

groet Jopa1000

16. tulip

tulip Niet meer actief

o pluis wat balen, omdat ik weet dat jullie ook al eventjes aan het zoeken zijn. Ik heb er verder ook niet veel verstand van, maar ik dacht ook dat de bank juist verkocht om iig iets van het geld terug te krijgen???

even nieuwsgierig, zijn jullie in je eigen dorp aan het kijken??;)

17. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ja,we willen hier echt blijven. Helaas meid,ik weet dat jullie ook een huis te koop hebben maar wij kunnen geen zaken doen..:p;):D

18. EmvSenR

EmvSenR Niet meer actief

Balen meid, hoop dat jullie snel een ander leuk huisje vinden!

19. tulip

tulip Niet meer actief

haha, nee dat snap ik. Hihi, daarom vroeg ik het ook niet hoor. Het zou hier voor jullie op den duur ook te klein worden.

20. koala28

koala28 Niet meer actief

Het is inderdaad bijna nooit 110% maar juist meer!

Je weet de achterliggende reden niet waarom de bank de restschuld niet wilt financieren. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom de bank niet akkoord gaat.

Share This Page