hallo dames ik heb dit forumonderwerp al eerder geplaatst alleen was mijn profiel verwijderd door een fout op de server hier...... nu opnieuw de vraag.... wie heeft er de ziekte van crohn en wilt er zwanger worden of is zwanger of heeft al een kindje? zou graag wat ervaringen willen delen aangezien je er wel veel over hoort. bij de een gaat het juist goed tijdens de zwangerschap en bij de ander juist niet en de een krijgt erna een terugval van opvlammingen en de ander heeft nergens last van. ik heb zelf al 4 1/2 jaar Crohn en ben verschillende malen geopereerd en ben ernstig ziek geweest. ik ben erg benieuwd hoe mijn darmen reageren op een zwangerschap. en ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen dus kom maar op met jullie verhalen! gr Noamy
Ik heb geen Crohn, maar colitis ulcerosa. Dus niet helemaal hetzelfde, maar vergelijkbaar. Mijn darmen waren voor de zwangerschap rustig, ik heb tijdens de zwangerschap 2 keer een opvlamming gehad. Eerst rond de 12e week, heb toen stoot kuurtje prednison gehad en van rond de 20e week weer een opvlamming. Heb toen de rest van de zwangerschap prednison gebruikt. En ben in december bevallen van een gezonde zoon ! Nu 9 maand na de zwangerschap zijn mijn darmen weer helemaal rustig, gebruik minder medicatie als voor de zwangerschap. We 'gaan' nu voor een 2e en ben ook benieuwd hoe mijn darmen nu gaan reageren. Blijft spannend ! Succes ermee !
Ik heb zelf ook colitis. Heb tijdens m'n 1e zwangerschap heel veel last gehad. Mocht echter geen Prednison gebruiken dus 3 x per dag salofalk. Bijkomend verschijnsel was dat ik 5 dagen na de bevalling m'n 1e reuma-aanval heb gehad. Deze reuma wordt veroorzaakt door de colitis. Ben toen tot 8 maanden na de bevalling vrij heftig ziek geweest. De colitis wilde niet weg en de reuma ook niet. Gaf ook weer andere problemen zoals cyclusproblemen. Heb in augustus een gecombineerd medicijn colitis/reuma gehad en toen kwam m'n cyclus weer op gang. Nu alweer bijna uitgerekend van de 2e en geloof het of niet, ik heb bijna helemaal geen last. Alleen vorige week had ik een kleine opvlamming maar die is nu weer weg. Dit is een heel andere zwangerschap! Zwanger worden van de 1e ging trouwens op zich makkelijk, bij de 2e had het wat meer voeten in de aarde. Succes meid!
dank je wel! hopelijk verloopt het bij mij, als ik zwanger raak, zonder problemen. ik slik nu 3 keer per dag salofalk en hoop dit gewoon ook te gebruiken als ik zwanger zou zijn. het is heel erg spannend allemaal echter bij crohn of uc heb je toch weer een extra factor waar je rekening mee moet houden............... @nairam succes met klussen voor de 2e en @ chebu nog even en jullie2e ventje komt!!! super leuk!! deze week word het veel klussen voor mij en mn mannetje!!! 2e ronde,nieuwe kansen!! hopelijk is het raak deze keer!!! dat zou helemaal super zijn!!!!