Beste voedingsdeskundige, Ik vroeg mij af in hoeverre rijstebloem nodig is. Ik heb begrepen dat het zorgt voor meer verzadiging en kindjes daarop langer doorslapen. Maar heb ook gehoord dat het verstoppend werkt. Klopt dit? Aangezien ons dochtertje moeite heeft met poepen en ik het wat betreft slapen niet nodig vind om te gebruiken, wil ik het eigenlijk niet geven. Kan ze als ze eenmaal 6 maanden is gelijk over op 'gewone' pap (avond/ochtendpap) of is het beter om toch eerst rijstebloempap te hebben gehad? Alvast bedankt voor de reactie!
Hallo, Rijstebloem valt net als groente en fruit onder het geven van vaste voeding. Tot 6 maanden is dit niet speciaal nodig. Eventueel kan het vanaf 4 maanden gegeven worden. Bij kindjes met een (verhoogde kans op) koemelkallergie is het landelijk advies om te wachten tot 6 maanden. Wanneer er wat in de voeding verandert moeten de darmpjes hier even aan wennen. Dit kan wat krampjes en/of hardere ontlasting geven. Rijstebloem is niet perse nodig om te geven. Vaak wordt het inderdaad gegeven voor wat meer verzadiging tijdens de nacht. Vanaf 6 maanden kan je inderdaad als papje bijvoorbeeld een kant en klaar drinkpapje geven voor de ochtend/nacht. Het is niet erg als je dan nog geen rijstebloem gegeven hebt. Het kan wel zijn dat je kindje hier even aan moet wennen. Groetjes Angélique
Ok, bedankt voor je antwoord! ook wat betreft de vraag van fruit- en groentehapjes. We gaan straks denk ik langzaam beginnen met wat fruit. Rijstebloem laten we dan maar even voor wat het is