Ik ben ziek door mijn zwangeschap. Het uitzendbureau heeft dat nu zo door gegegeven aan het UWV en hun hebben contact met mij opgenomen. Krijg ik nu een ziektewet uitkering of iets anders? En hoe wordt dit berekend? Met vriendelijke groet, Prisje2808
Beste Prisje2808, Of je een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV krijgt hangt af van twee dingen: - Of je ziek door zwangerschap bent, moet door een arts worden vastgesteld. Meestal krijg je een uitnodiging van de verzekeringsarts van UWV. Oordeelt hij dat je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling zijn? Dan betaalt UWV de ZW. Deze is altijd 100% van je ZW-dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. - Ben je wel ziek, maar volgens de arts niet door zwangerschap of bevalling? Dan heb je soms recht op loon bij ziekte van je werkgever en soms op een ZW-uitkering van UWV. Dit hangt ervan af wat voor contract je hebt. Heb je een dienstverband met je werkgever, dan betaalt je werkgever je salaris door. Hoe veel dit is, hangt af van je contract of CAO. Als uitzendkracht hangt het ervan af wat voor contract je hebt (face A, B of C) en of je werkgever bij UWV is verzekerd of eigenrisicodrager is. Wat voor jou geldt, kan ik zonder je gegevens niet beoordelen. Ik raad je aan om hierover contact met je werkgever of met UWV Telefoon (0900 9294) op te nemen. Actuele informatie over de ZW vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare