Probleem met eten dochtertje (8 maanden)

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door mamatoB, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Hallo!

Ik heb een vraag. onze dochter is nu 8,5 maand oud en is een heel gemakkelijk kind. Ze slaapt goed door, is heel vrolijk en actief, kortom echt een heerlijk kind.
    Alleen is er een probleem met eten. Ze krijgt nu het volgende:

07.00-08.00 fles opvolgmelk 180+6
    11.00-12.00 Fruithapje
    14.00-14.30 fles opvolgmelk 180+6
    16.00-16.30 tussendoortje: liga of rijstwafeltje, of soepstengel
    Tussendoor drinkt ze de hele dag door goed water, gewoon bronwater uit een open bekertje of tuitbeker,vindt ze allemaal lekker.
    17.00-18.00 Avondeten
    Na avondeten: Yoghurt/Kwark
    19.00-20.00 fles opvolgmelk 180+6
    naar bed

Dit is haar schema. De flessen zijn geen probleem, die vindt ze heerlijk en drinkt ze altijd goed. Maar dan de rest:

Fruithapje eet ze alleen die van 6 maanden potjes, want die van 8 maanden zitten stukjes in. Zodra ze een stukje voelt in haar mond, begint ze te kokhalzen en duwt ze alles weer er uit.

Avondeten: potje of vers, het maakt niet uit, als het een beetje grof is of er zitten stukjes in, duwt ze het er weer uit en weigert vervolgens verder te eten.

Ik ben dit (fruit met stukjes en potjes/vers avondeten) al 2,5 maand elke dag aan het aanbieden, en word langzaam maar zeker eerlijk gezegd een beetje wanhopig er van dat ze maar niet wil. Ze lijkt er niet aan te wennen. Ik heb alles al geprobeerd; vers, potje, warm, koud, het maakt allemaal niet uit, als er stukjes in zitten gaat ze kokhalzen en duwt het er weer uit, en daarna schudt ze letterlijk 'nee' en blijft haar mondje stijf dicht.

Als ik met een yoghurtje of een fruithapje van zes maanden kom, eet ze het heel enthousiast helemaal op, dus honger heeft ze wel.

Ik ben op een gegeven moment overgestapt op avondeten a la 'Rapley' methode te geven. Dat vindt ze leuk, ze stopt alles in haar mond, maar als ze dan een stukje er af heeft gebeten, gebeurt weer hetzelfde; ze duwt het er gewoon weer uit. Ze vindt het dus heel leuk, maar ze krijgt niks binnen.

Ik begin me toch langzaam maar zeker zorgen te maken,want hier door krijgt ze dus nauwelijks groenten binnen en ik weet ook niet of het goed is om nog lang die 6 maanden potjes fruit te blijven geven.

Ik vraag me af of er een medische verklaring kan zijn waarom het niet lukt, want ik ben dus echt al weken lang elke dag aan het proberen en het lukt maar niet. Ook pap eet ze trouwens niet, daar zitten dan vezeltjes in en is een béétje grof; dat is al genoeg voor haar om te weigeren. Het zelfde geldt voor boterhammen; heel leuk om mee te spelen, maar zodra ze er een stukje af heeft gebeten trekt ze een gezicht en duwt het er weer uit.

Kortom : mijn enigszins wanhopige vragen:

a) doe ik iets verkeerd? Ik maak er een feest van, doe het als wij ook eten, zit rustig met haar aan tafel en dwing nooit, als ze niet meer wil stop ik.

b) kan het een medische oorzaak hebben dat ze dit doet?

c) krijgt ze nu wel genoeg binnen?

d) moet ik soms een fles minder geven in de hoop dat ze dan enthousiaster gaat eten? Ik denk zelf niet dat het helpt, maar ik weet het ook niet meer. :(

Alvast bedankt!!!

groetjes
    mamatoB

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Ik denk dat je er goed aan doet om het voorzichtig te blijven proberen hoor, het komt echt veel vaker voor. Je kindje kan al wel een liga of rijstewafel eten toch? Dan is er denk ik ook geen medisch probleem. Je zou kunnen proberen geprakte banaan door het toetje te geven en steeds de stukjes iets groten proberen te maken.

Groeten Eveline

3. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Nou, liga en rijstwafel probéért ze wel te eten, maar als ze er dan stukjes van af bijt, duwt ze die zo weer er uit. Dus ze weigert gewoon alle stukjes.
    Ik ga morgen toch eens met de huisarts bellen, misschien kunnen ze eens naar haar amandelen kijken. Want ik bied het al drie maanden lang elke dag aan en er zit totaal geen vordering in. Ze weet gewoon niet wat ze met stukjes moet. Zit me dan met open mond aan te kijken en gilt net zo lang tot ze vanzelf er uit vallen. Ik heb echt het idee dat het afslikken gewoon niet lukt.
    Terwijl ze gladde fruithap, gladde yoghurt zonder stukjes wel prima kan wegwerken. En melk drinkt ze ook graag uit fles of uit open beker.

Deel Deze Pagina