hoort dit er allemaal bij?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Juul84, 9 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Hallo,

Ik ben bijna 35 weken zwanger. Sinds een paar dagen ben ik weer heel erg misselijk. Daarbij is mijn urine heel donker en heb ik sinds gisteren heel erg last van jeuk. Vooral 's nachts heb ik erg slecht geslapen omdat de onderkant van mijn voeten en de binnenkant van mijn handen verschrikkelijk jeukten.

Zijn dit allemaal kwaaltjes die erbij horen op het eind van de zwangerschap? Vorige keer heb ik hier helemaal geen last van gehad..

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Juul84.

Aan het eind van de zwangerschap kan je inderdaad weer meer last van kwaaltjes krijgen.
    Doordat die kleine tegen je maag aandrukt, word je makkelijker misselijk.
    Heb je hierbij klachten van een bandgevoel, hoofdpijn, sterretjes zien moet je contact opnemen met de verloskundige.

Heb je voldoende gedronken, want als je niet voldoende drinkt word de urine donkerder.
    Blijft je urine donker neem dan even contact op met de huisarts zeker in combinatie met de jeuk, zodat ze evt. je galzuren/zouten kan prikken.

Blijft de jeuk neem dan ook contact om met de huisarts of verloskundige zodat ze evt. je galzuren/zouten kunnen bepalen.
    Koude kompressen of mentholpoeder kan helpen tegen de jeuk.

Groetjes Ineke.

3. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben vandaag inderdaad in het ziekenhuis geweest omdat ze graag bloed wilden prikken op galzouten. Nu duurt het 1-2 weken voordat ze de uitslag hebben, dus het is nog even spannend.

Nu is het ook zo dat mijn ontlasting wit is. Eergisteren was dat al zo, maar vanavond weer. Volgens mij is dan de kans erg groot dat ik zwangerschapscholestase heb, of niet?
    Mijn urine was eerst echt donker oranje, nu ben ik meer gaan drinken maar is het nog steeds echt donkergeel.

Ik heb nu mentholgel gekregen om de jeuk wat te verlichten want afgelopen nacht heb ik er weer nauwelijks door kunnen slapen.

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Juul84.

Hopelijk helpt de mentholgel en kan je beter slapen.

Ik weet niet of witte ontlasting een symptoom is van cholestase, ik kom het niet tegen in de boeken.

Groetjes Ineke.

5. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Super dat jullie zo snel antwoorden, bedankt! Ik zal toch gewoon de bloeduitslag moeten afwachten.

Hieronder een stukje van de site van het NVOG waarin staat dat witte ontlasting ook een symptoom kan zijn:

Symptomatologie[​IMG][​IMG][​IMG]

Synoniemen voor zwangerschapscholestase zijn pruritus gravidarum, verwijzend naar het belangrijkste symptoom: jeuk, en icterus gravidarum, verwijzend naar de veel minder frequent optredende icterus. Het voor de diagnose noodzakelijke symptoom is jeuk zonder huidafwijkingen (behalve krabeffecten). De jeuk is in eerste instantie meestal alleen 's nachts aanwezig en begint vaak aan handpalmen en voetzolen. Jeuk kan echter over het hele lichaam voorkomen en kan over de tijd variëren in ernst. Bij continue aanwezigheid van jeuk is deze vaak heftiger tijdens de nacht met als gevolg slaapdeprivatie en vermindering van kwaliteit van leven. De jeuk hoort post partum binnen enkele dagen te verdwijnen. Zwangerschapscholestase kan gepaard gaan met steatorroe, donkere urine (70%), ontkleurde feces (33%) en een oncomfortabel gevoel in de rechter bovenbuik (24%).11 10-15% van de vrouwen ontwikkelt 2-4 weken na het begin van de jeuk (milde) icterus.2,7,18,19 In aanwezigheid van steatorroe of bij gebruik van colestyramine kunnen door verminderde opname van vitamine K zowel foetale als maternale bloedingcomplicaties optreden.16,18,20

6. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Dank je wel.

Zo leren wij ook weer bij!

Groetjes Ineke.

Deel Deze Pagina