Hoeveel melk afkolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tjoebie, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo allemaal!

Ik heb nu een dochtertje van 16 dagen oud en ik geef bv :) .
    Morgen ga ik een middag weg en heb nu voor t eerst afgekolft.
    Nou vroeg ik me af(ik ga maar 3 uurtjes ongeveer weg dus 1 voeding) aan hoeveel cc heb ik genoeg? Wil wel een ruime hoeveelheid achterlaten

Ook heb ik nog niet geoefend met de fles geven, zou dat morgen dan in een keer lukken? Of toch even eerst oefenen?

Dan heb ik nog een vraagje, ik weet dat je melk in de koelkast maar 48 uur mag bewaren, maar stel dat ik het tot morgen in de koelkast laat en mijn meisje komt niet in die drie uur, dus de melk gaat niet op, kan ik het dan alsnog invriezen, of nu gelijk al invriezen?

Sorry voor de vele vragen maar moet natuurlijk wel goed gaan allemaal 8)
    Alvast bedankt!

Liefs

Edit moderator: verplaatst naar Voeding -> Borstvoeding

2. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    O ja mijn dochtertje is 3400 gram!

3. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Hoi tjoebie,

Je kunt het volgende rekensommetje gebruiken:

gewicht x 150ml : het aantal voedingen.

In jou geval dus 3,4 x 150 = 510 ml per dag, stel dat je 7 voedingen op een dag geeft deel je het door 7 en dan kom je op ongeveer 75 ml wat je in een flesje moet doen.

Deze berekening is wel gebaseerd op kunstvoeding dus kan zijn dat het voor jou dochtertje teveel of te weinig is.

teveel spugen ze wel weer uit, maar ik zou wel zeker wat meer afkolven, toen ik het voor mijn zoontje berekende bleek het te weinig, hij had nog steeds honger.

4. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    o ja,

Je kunt melk 4/5 dagen in de koelkast bewaren, hoeft het niet perse dezelfde dag in te vriezen, kan dus ook nog na een paar dagen, zo kun je melk van meerdere dagen afkolven samen invriezen.

Ons zoontje dronk meteen goed uit een flesje, maar je zou het vanavond al een keer kunnen oefenen

Die van ons heeft een flesje trouwens heel snel leeg omdat hij borst gewend is en flesje gemakkelijker is, dus heeft dan vaak nog sterke zuigbehoefte en lijkt dus nog honger te hebben.
    Zuigen op je pink of speentje helpt dan goed.

5. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor je reactie :D
    heb al 80 cc opgespaard dus voor morgen ga ik nog eventjes kolven haha.

Groetjes

6. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    zou het als ik jou was wel in gedeeltes laten opwarmen, als het eemaal is opgewarmd moet je het weggooien als ze het niet opdrinkt , dus niet in een keer een volle fles.
    zonde van je gespaarde melk :D

Deel Deze Pagina