te weinig borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door shanka, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shanka

shanka Actief lid

28 apr 2006
    256
    0
    0
    almere
    hallo ik geef nu 6 maanden borstvoeding en als het aan mij ligt ga ik nog wel even door maar aangezien de kleine nog geen 5500 gram weegt ben ik nu doorverwezen naar een kinderarts om te kijken naar de oorzaak van haar groeiachterstand nu heb ik een weegschaal aangeschaft om te kunnen zien hoevceel ze binnen krijgt ik voed op verzoek en gemiddeld zit dat tussen de 5 en 7 keer per dag smorgen drinkt ze heel veel zeker wel 300cc en over de rest van de voedingen komt er ong 4 a 500cc bij gemiddeld zit ze dus rond de 800cc nu is mijn vraag is dat voldoende voor deze leeftijd en heb ook vaak kleine voedingen tussendoor van zelfs maar 20cc hoe kan ik zorgen dat ik meer productie krijg ik let al op mijn drinken leg haar vaak tussendoor aan en kolf ook ookal komt er eigenlijk niks uit en hoe zit dat als ze straks nog maar 2 of 3 voedingen nodig heeft het lijkt mij niet dat iedereen door blijft gaan en gemiddeld 7 keer op een dag gaat kolven
    groetjes

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

voor flesvoeding gebruiken ze de volgende rekensom: gewicht in kilo's maal 150 cc. Dat is het totaal wat ze binnen moeten krijgen, dus dat deel je weer door het aantal voedingen.
    Voor jou betekent dat: 5,5 maal 150= 825 cc. Maar ze is erg klein natuurlijk voor haar leeftijd, (sjonge, Thirza is nu al anderhalve tot twee pond zwaarder!).

En, kleine aantekening bij de rekensom: voor BV is ie toch een beetje tricky, omdat het gewoon kan zijn dat jouw melk erg vet is, dus voedzaam en dus minder nodig. Of juist dunnere melk, minder voedzaam en dus eigenlijk meer nodig. Heb je al ooit een lactatiekundige erbij gehad? Lukt het je dochter wel om voldoende te drinken, goed te zuigen enzo?
    Ik vind verder de verdeling over de dag een beetje vreemd bij jou, 300 's ochtends en dan de rest van de dag nog maar 4-500... Drinkt ze dus bijna de helft van het totaal in een keer... is ze wel uitgerust genoeg de rest van de dag om goed te drinken?

3. shanka

shanka Actief lid

28 apr 2006
    256
    0
    0
    almere
    hey bedankt alvast voor dat rekensommetje dat zopu dus beteken dat ze inprinciepe voldoende binnen krijgt ik heb er geen lactatiekundige bij gehad heb het tot nu toe allemaal zelf maar moeten ontdekken en loop nu wel bij de kinderarts die gaan nu uitzoeken naar de oorzaak ervan.
    en dat ze smorgens zo veel drinkt komt omdat ik dan heel veel stuwing heb en ze dus erg vol zijn maar zodra ze ze leeg heeft lijkt het wel of er amper aangevuld word en blijven ze erg leeg aan voelen zelfs met kolven heb ik heel erg moeite om er 50cc uit te kunnen krijgen en als zij dus zelf drinkt red ze soms de 100cc ze drinkt wel krachtig maar ik heb gewoon niet meer en weet niet zo goed meer wat ik daaraan kan doen om dat te verhogen ik leg heel vaak aan als ze bijv om 12 uur wakker word dan laat ik haar gelijk drinken en daan even spelen en voor ze naar bed gaat laat ik haar ook nog even drinken voor de productie ook drink ik borstvoedingsthee en meer dan 2 liter per dag.

4. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Heb je de gewichtgegevens van je kindje al ingevuld op de borstvoedingsgroeicurve op borstvoeding.com?
    Mijn kleintje woog bij 6 maand ook nog maar 6 kilo, maar deed (en doet) het verder prima.

Nadat we met 6 maanden met bijvoeden begonnen, leek hij iets harder te gaan groeien.

Dus hopelijk ga je niet direct stressen :) Kijk goed naar je kindje. Als moeder zie je wel of het goed met je kindje gaat of niet. Succes bij de kinderarts!

Laat je nog horen hoe het afgelopen is?

5. shanka

shanka Actief lid

28 apr 2006
    256
    0
    0
    almere
    de kleine doet het echt supergoed ze huilt echt nooit tenzij ze honger heeft natuurlijk verder slaapt ze ook goed ze krijgt roond 9 uur der laatste voeding en slaapt dan door tot zeker 7 uur verder is ze altijd vrolijk en kwa motoriek gaat ze ook heel goed ben sinds kort begonnen met fruithapjes enzo en dat gaat ook goed en lijkt mij dat ze daar ook wel van aan zal komen flesvoeding bij geven is voor mij echt geen optie mijn zoontje van 2 stopte vaak met ademen en sinds ik die meid een paar keer fles heb gegeven ben ik erachter dat het dus daar aan heeft gelegen want ze reageerde er precies hetzelfde op dus geef dan ook het liefst zo lang mogelijk aleen borst heb ook de groeicurve ingevuld en ze zit er een stuk onder ze is nu bijna 6 maanden en weegt 5310 gram en is 62 cm dus kwa verhouding klopt het wel ook zie ik dat ze wel een stijgende lijn begint te maken.
    maar hoe zit het nou als ze straks aleen nog maar sochtends en savonds hoeft moet ik dan overdag steeds gaan kolven of is die 2x per dag voldoende en blijft je productie goed want ken niemand die tussendoor steeds kolft.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Shanka: als je kleintje nog maar 2 keer per dag gaat drinken, past je productie zich daarop aan. Dan hoef je tussendoor niet te kolven, tenzij je tussendoor een flesje afgekolfde melk zou willen geven...
    Of jij voldoende productie hebt... tja, er zijn maar weinig vrouwen die echt te weinig hebben, maar het zou natuurlijk best kunnen. Alleen... dat is niet zo 1-2-3 af te meten aan wat je kolft: je kolft vaak wat minder dan je kleintje daadwerkelijk drinkt (de kolf 'werkt' wat dat betreft minder goed dan de zuigtechniek van je kleintje).
    Omdat jouw kleintje wel vrolijk is enzo, en tevreden, zou ik er niet al te zeer over inzitten... Gewicht en lengte kloppen wel met elkaar en ja... ik vind het een kleintje, maar ik heb dan ook een reuzin in huis, :D Thirza was al zo groot als jouw dochter nu is, toen ze 8 weken was, ;) Maar die zit dan ook helemaal bovenin de groeicurves...

Mocht je productie laag zijn, dan helpt vaak aanleggen gewoon... Verder is er een compressietechniek, maar dan moet je geloof ik even kijken op www.borstvoeding.com, of een van de andere sites. Als je googelt vind je het vast wel, :)
    En anders zou ik gewoon eens een lactatiekundige inschakelen, die er eens met je naar kan kijken.

7. shanka

shanka Actief lid

28 apr 2006
    256
    0
    0
    almere
    bedankt voor de tips alvast kom ik al een stuk verder mee want consultatieburo krijg je tegenwoordig niet veel advies van ze zijn zo makkelijk door te zegge geef maar een fles bij inplaats dat ze kijken hoe het met de borstvoeding zelf gaat ik ben nu begonnen met de fruit/groente hapjes en kijk even of ze daar wat meer omhoog van gaat
    en zolang ze zo vrolijk blijft en niet om meer vraagt hoef ik ook geen bijvoeding te geven zodra ik weer bij het ziekenhuis geweest ben met me schema dan laat ik het wel weten wat ze ervan zeiden.
    groetjes mariska

Deel Deze Pagina