Flesspeen 'schiet los' uit mondje

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door zeehondje, 14 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Onze dochter is nu een maand oud.
    Ze dronk altijd uit Aventflesjes en dit ging goed, wel snel.
    Sinds ruim een week maakt ze een soort smakgeluiden tijdens het drinken van de fles. Vooral bij de tweede helft en aan het einde constant.
    Die smakgeluiden ontstaan als ze zuigt aan de speen en deze dan los laat schieten of deze schiet vanzelf los. Weet niet zo goed wat het is. Ze zuigt 'm niet vacuüm en er komt ook gewoon melk uit.
    We hebben nu een paar keer de difraxfles gebruikt met de small speen. Ze knoeit echt een stuk minder (bij de avent liep het melk ook bij haa rmondhoeken eruit) en het 'smakken' is ook minder. Maar nog steeds aan het einde van de fles gebeurt dit weer.

Is dit erg? Krijgt ze extra lucht binnen hierdoor? Wat kan ik er eventueel aan doen?

Ze geeft sindskort ook veel meer over. Het is van alleen een boertje overgegaan naar een boertje waarbij wat melk omhoog kwam. Dit slikte ze dan door (en kreeg hierdoor vaak de hik). Nu is het zoveel dat ze het niet meer doorgeslikt krijgt en het dus uit haar mond laat lopen.
    Kan dit te maken hebben met het 'smakken' bij de fles?

Volgens mij is het een beetje warrig berichtje geworden. Hopelijk kom je er een beetje wijs uit.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Lastig om zo te zeggen, maar ik denk dat het spugen en het smakken aan de fles weinig met elkaar te maken hebben. Geef je sinds kort de fles? Soms moeten kindjes nog even wennen aan de andere drinktechniek dan aan de borst.

Als ik het zo hoor dan is het spugen minimaal, maar een mondje terug. Klopt dat? In dat geval is het normaal en hoef je er niks mee te doen. Pas als er hele flessen uitkomen/ het komt er in golfjes uit, dan is er vaak wel een aanpassing nodig in de voeding.

Groetjes Linda

3. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    De laatste paar flessen die ze heeft gekregen smakt ze niet meer! Wel uit de kleine (170ml) difraxfles.

Het spugen is heel verschillend. De ene keer loopt er een beetje uit haar mondje gelijk na de fles of in haar bedje (dit zien we dan als we haar eruit halen). Maar afgelopen zondag lag ze in een campingbedje en toen golfde het er zeg maar echt uit. Was echt een natte plek van zeker 10 bij 10 cm.
    Ook spuugt ze heel soms best ver (3x gebeurd). Als ze rechtop tegen mijn benen aanzit bijvoorbeeld, dan komt het ook op mij. Dit deed ze net ook. Twee uur na haar fles.
    's Avonds en 's nachts gaat het beter, dan spuugt ze niet of nauwelijks.

Gister ook bij cb geweest en zijn nutriton gaan gebruiken. De hoeveelheden spugen zijn wel minder. Gisteravond en vannacht niks en vanmorgen en vanmiddag een beetje (1 á 2 eetlepels denk ik).

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,
    Het Nutriton zal helpen om haar rustig te laten drinken. Een goed drinktempo is 15 tot 20 minuten, de voeding komt dan rustig in haar maagje en zal het spugen ook minder zijn.
    Groetjes, Petra

5. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Ze smakt niet meer en drinkt een stuk rustiger nu.
    Helaas spuugt ze nog steeds. Meestal na zo'n 2 á 3 uur na de fles.
    En gelijk na de fles is ze heel onrustig. Druk aan het maaien met haar armpjes, schoppen met haar beentjes en ze draait haar hoofd best wild van links naar rechts.
    Ik heb het idee dat er toch nog iets anders aan de hand is. Misschien reflux. Denk dat ik morgen de ha even bel.

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,
    Het is een goed idee om even langs de huisarts te gaan. Het kan ook een koemelkeiwitallergie zijn. Wel de moeite waard om dit even te bespreken.
    Groetjes, Petra

Deel Deze Pagina