Toch maar weer een avondfles ondanks doorslapen?

Discussion in 'Voeding' started by MamaVanSimone, Nov 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone is altijd al een lichte meid geweest en zolang ze haar lijntje volgde vond ik het wel prima, maar sinds ze een flinke verkoudheid achter de rug heeft is ze zelfs wat afgevallen en nu dreigt ze onder de -2 lijn te komen. Je merkt niks aan haar, ze is vrolijk en druk en eet redelijk goed. Soms geven we een avondfles voor het slapengaan als we denken dat ze niet genoeg gegeten heeft overdag en die gaat eigenlijk altijd schoon op. Verder krijgt ze alleen nog een fles voor het middagslaapje.

We hebben nu besloten om 2 weken lang toch maar standaard een flesje voor het slapen te geven en te kijken of ze dan wel wil groeien.

Zijn er moeders die dit ook gedaan hebben? Voor het doorslapen hoeft het niet, ze slaapt gewoon het klokje rond, we gaan het dus alleen doen om haar aan te laten komen.

Is dat raar?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik zou eerder kijken of je het overdag er extra in kunt krijgen? Ipv een keer thee of sap, een halve fles melk?
    Het bijvoeren kan ik wel inkomen. Maar ik zou haar slaap er niet voor verstoren denk ik.

Maar hier een jochie dat meestal zelf 's nachts wakker werd na een ziekte. En toch al hoog genoeg in de curves zat..

3. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Oh nee ik bedoel niet de late fles, maar een flesje meteen na het eten. Nu gaat ze gewoon na het avondeten naar bed. Maar blijkbaar heeft ze zelfs na een bord avondeten nog wel zin in een fles.

4. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    1,050
    9
    38
    Ik zou het niet doen. Mijn jongens zijn net als jouw kleintje prematuur en altijd op de onderlijn qua gewicht. En idd, als ze eens ziek waren zag je de groei achterblijven. Maar,..... Dit herstellen ze zelf weer als ze weer beter en opgeknapt zijn. Ik zou haar ook gewoon overdag wat goede vette produkten geven: volle melk, volle joghurt, lekkere dikke laag boter op het brood, extra plakje kaas of worst bij de boterham en scheutje jus of klontje boter door de warme hap ( dit is trouwens ook altijd het advies geweest van het bureau EN de kinderarts)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat krijgt je kindje na het eten? Volle kwark is een aanrader of volle (Griekse of Turkse) yoghurt! Allemaal heel lekker en lekker (goed) vet. Probeer het vooral te vinden in goeie zuivel dan in veel zuivel.. zuivel is ook weer belastend voor de nieren.
    Smeer lekker roomboter, geef avocado etc.

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Mijn dochtertje is ook licht en fijntjes en ik geef haar voordat ze naar bed gaat nog steeds een papfles van volle melk.
    Ze vindt het lekker dus zie niet in waarom dat niet goed zou zijn, zolang je maar niet over de zuivel limiet per dag gaat.

7. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Vandaag heeft ze een goed bord macaroni op, een schaaltje yoghurt en van de fles ging ook 100ml op.
    Overdag eet ze dan een boterham, 3/4 banaan, een rijstwafel, een doosje rozijntjes, een halve eierkoek en een fles van 150+5.
    Beetje een rommelig dagje, meestal ontbijten en lunchen we netjes aan tafel maar ze sliep op gekke tijden vandaag dus alleen ontbijt, fruit en avondeten zijn aan tafel gegeten.

Ik zal er ook aan proberen te denken dat er een extra klontje boter door haar eten kan en dat er kaas over haar macaroni kan enzo. Ik ben dit niet zo gewend haha, ik kom zelf al aan als ik iets ruik.....

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Idd volle zuivel, roomboter op brood, boter of olijfolie door het avondeten. 2x per week vette vis.
    Als ze verder niet teveel zuivel krijgt, is er volgens mij niks mis met een papfles. Maar zou idd op de gezonde vetten letten.

Hier ook een slank dametje en KMA dus hier wat lastiger om volle zuivel te gebruiken. Maar hier altijd flink margarine of olijfolie door haar eten, probeer nu voorzichtig roomboter en heb volle magarine gekocht. Dacht dat ik dat had maar bleek toch halvarine te zijn.
    Wij zijn geen viseters maar op advies van Stefan probeer ik haar nu toch 1-2x per week vette vis te geven, al vindt ze het nog niet erg lekker.

9. fafje

fafje Niet meer actief

gebruik je al volle zuivel producten?

ik ben altijd erg royaal met boter en olie door het eten of op brood..(bijv ik bak sommige dingne in roomboter of klontjes door de gekookte aardappels, boontje,s worteltjes etc etc)

ik geef sochtends babymuesli met volle yoghurt, en daarna eet ie nog ene boterham

en volle kwark na het eten of smiddags (maar hier zijn we sowieos fles +melk af)

mss toch proberen overdag wat meer te laten eten, of uitgebreider...extra tosti enz..

10. adi

adi Niet meer actief

Mvs wij gebruiken veel volle zuivel producten, en eigenlijk alles wat ze eten bevat of volkoren vezels of volle vetten. Ook koekjes ed.
    En idd royaal met boter, kaas ed
    Ze krijgen nu ook pindakaas op brood en sesampasta.

Eet ze overigens altijd zo weinig brood?
    Oh en als ze hier ziek zijn mogen de papflessen echt hoor.

11. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Op werkdagen hebben we 2 broodmomentjes. Nouja brood, 's morgens krijgt ze een volkorencracotte met kaas en 's middags eet ze volkorenbrood bij de gastouder.
    Op die dagen eet ze ook 2 keer avondeten, om 5 uur met de gastouder mee en dan thuis om kwart over 6 nog meer. En dan krijgt ze dus nog fruit, een fles en een ander tussendoortje overdag.

Je zou dus zeggen dat er genoeg ingaat maar ze is ondanks dat nog maar 7700 gram, terwijl ze met 14 maanden bij het CB toch echt de 8 kilo geraakt heeft.

Vandaag was een werkdag en na 2 keer warm eten en volle yoghurt lustte ze ook nog wel een flesje 90+3. We gaan dit gewoon 2 weken doen en dan kijken of het wat uithaalt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze superactief is, ze kruipt de hele dag het huis door en zit geen moment stil als ze wakker is.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom een fles na de yoghurt, waarom niet meer yoghurt dan?

13. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Hmja zou ook kunnen, qua calorieen maakt het niet veel uit denk ik.
    Ze is wel gek op haar flesje... Misschien doen we het daarom :)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oke. Ik begreep echter dat ze eigenlijk al geen avondfles meer kreeg.
    Ik weet niet of je problemen krijgt met afwennen als ze weer op gewicht is.

15. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ja dat is een risico. Heb ik ook al aan gedacht. Maar ik denk eigenlijk dat het wel meevalt als we het avondritueel dan wat gaan aanpassen, door het boekje tijdelijk op onze kamer te lezen ipv haar eigen kamer waar ze nu een flesje krijgt, dan is die associatie ook meteen weg.

Ik zal het hier in de groep gooien :)

16. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben geen problemen met af-en-toe een avondfles, ook niet op avonden dat die er niet is.
    Maar hier vinden ze het ook geen probleem om bijv 4 avonden bij ons in bed te slapen, en dan de 5de gewoon in eigen bed. Dat is ook verschillend per kind.

MvS, zo te lezen eet ze wel voldoende. MIsschien is het een idee om te kijken of je eten gezond, maar meer calorierijk kunt maken? Bijv Turkse of Griekse yoghurt, en roomboter op brood en soms pindakaas ed?

Door al het bewegen kan ze best lang stilstaan, maar hopelijk gaat ze niet al te veel afvallen.

17. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Vorige week zat ze in de 7600 dus ze is weer aan het bijtrekken maar nu het wat kouder wordt vind ik een extra vetje ook geen overbodige luxe (al is ze gek genoeg helemaal geen koukleum).
    Dit is helemaal niet mijn gebied, ik weet precies hoe je in je calorieen moet snijden maar gezond eten met veel calorieen is a whole other ballgame :) Dus alle tips zijn welkom!!

Tot nu toe heb ik:
    - pindakaas op brood
    - roomboter (is nu blueband goede start) op brood
    - Griekse/Turkse yoghurt (is nu gewone volle yoghurt) als toetje
    - volle melk (is nu halfvol maar nooit meer dan een paar slokjes)
    - klontjes boter door het eten

Even ter illustratie, dit is ze

18. fafje

fafje Niet meer actief

mvs, wat een scheetje, kan me de foto's nog herinnerne in het rapley topic ..toen ze nog wel wat meer spekkies had :D...slanke dame gewoon....

mss kan je dan met de tijd, steeds meer yoghurt aanbiedne, en steed sminder in dr flesje...

of als ze thee lust op den duur theez+melk en dan uiteindelijk over op thee enzz enz ...

ben benieuwd of het helpt!

19. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Wat een beauty!

20. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Heh dankje! Ze is zonder een grammetje vet geboren en later toch redelijk bijgetrokken. Maar die vetjes zijn we inmiddels toch weer kwijt.
    Ik was vroeger ook een magere spriet hoor dus ze heeft het niet van een vreemde. Maar zo licht als Simone was ik niet volgens mij....

Dit was begin mei. Lekker bol koppie nog :) en bijna kaal haha!

Share This Page