Ik ben niet zo van de opvolgmelk nummer 2, en wil dan ook bij nummer 1 blijven. Op de lijsten van CB gaan ze qua hoeveelheden uit van opvolgmelk, maar dit mogen ze meestal minder. Ze krijgt nu 4 flessen van 180+6. Daarbij nu 50 gram fruit en 50 gram groente. Dit ga ik vanaf nu een beetje opbouwen. Maar dan kan ik die 4 flessen voorlopig wel zo laten toch? Ik maak haar om 21 uur wel nog wakker voor fles nummer 4. Die heeft ze nu natuurlijk nog nodig. Ik zat eraan te denken om die af te bouwen en te kijken of ze 's nachts ervoor komt. Ik ben daar wel huiverig voor, want ik werk 4 dagen, dus liever niet ineens weer nachtvoeding Maar ze vindt het wakker maken ook echt niet leuk meer, huilen huilen. Mijn gevoel zegt me wel zo doorgaan zoals nu, en groente, fruit en over 1,5 week aardappel enzo opbouwen en dan de flessen zo laten voorlopig.
4 flessen met 6 maanden is prima hoor, zelfs al zou je wel opvolgmelk geven! Zou inderdaad langzaam aan de bijvoeding gaan uitbreiden en dan gaat ze vanzelf wel een keer flessen laten vallen of verkleinen. Kan je haar fles trouwens niet gewoon geven als ze naar bed gaat begin van de avond, i.p.v. om 21.00 wakker maken?
Ik zou het inderdaad gewoon zo laten. Als ze straks meer bijvoeding eet, gaat ze vanzelf melk laten staan.
Ze ligt nu rond 18.30 in bed, en krijgt fles rond 16.30. Groente rond 17.45. Dus diecfles gaat nog niet eerder denk ik.
Zou je daar niet een beetje mee kunnen schipperen? Of om 16.30 voor de groentehap een kleiner flesje geven? Hier gaf ik volgens mij toen om 16.30 120/4 en dan om 17.00 de warme maaltijd. Misschien zou je zoiets kunnen doen en dan de laatste fles om 18.30 en naar bed? Je hebt alleen wel kans dat ze dan in de ochtend natuurlijk wat eerder wakker is...
Ik snap je punt, maar ben pas om 17.45 thuis met haar 3x per week. En ze is al om 6/6.30 wakker, eerder hoeft voor mij niet hoor
Hahaha nee dat snap ik, is inderdaad vroeg zat! Tja... dan misschien maar zo laten? Drinkt ze niet als je haar slapend de fles geeft? Gewoon uit bed plukken en de fles in d'r mond stoppen?
Nee, dan is ze vaak meteen wakker, en ik moet de luier nog verschonen. Maar vaak valt ze tijdens of meteen na de fles in slaap, dus binnen 45 minuten ligt ze er weer in. Dus dat valt mee. Denk dat het inderdaad nog gewoon even zo blijft, totdat ze meer eet en langer wakker kan blijven dan tot 18/18.30.
Waarom slaapt ze bij de oppas niet later op de middag, zodat het voor jullie s avonds ook makkelijker gaat. Want nu heb je dus 4dagen per week maar 3 kwartier na thuiskomst per dag voor rustig leren eten, badje, spelen, knuffelen enz? En dan moet je haar ook nog eens met tegenzin wakker maken? Met 6mnd waren de slaaptijden hier ong 9-10, 12-14, 15.30-16.30, 19.30-7uur. We hebben hierop aangestuurd juist om op werkdagen s avonds meer ruimte te hebben en samen rustig te kunnen eten Overigens kun je nr1 wel blijven geven, maar het heeft wel een andere samenstelling dan nr2 omdat baby het eerste half jaar veel harder groeien dan erna.
Sowieso slaapt ze op kdv slechter. Meer dutjes, maar korter. Thuis langere dutjes, maar minder. Maar zelfs als ze tot 17/17.30 slaapt als ik haar ophaal, is ze rond 18.30 toch echt wel moe. Dus ja, dan leg ik haar natuurlijk in bed. Mijn vriend slaapt dan al, want die werkt 's nachts, dus badje doen we niet 's avonds. Evt wassen als ze vies is, maar niet uitgebreid. Eten doen we dus ook niet met het hele gezin, straks dus met zn tweetjes maar. Gisteren was het bijv (thuisdag) van 8-10, 12-14.30, 16-17. Thuis is dit zo'n beetje wel het ritme. Soms wil ze op kdv na 14.30 niet meer slapen. Ja, dan is ze doodop als ik haar ophaal en lukt het niet eens om de groente erin te krijgen. Meestal wel, maar een enkele keer niet. Is nu idd niet erg gezellig, dat ik haar maar zo kort zie na ophalen, maar ja, dat is nou eenmaal de keus die we hebben gemaakt. Financieel kan het ook niet anders. Ik ga er vanuit dat dit tzt wel beter wordt. Dan kan ze gewoon later naar bed, na de laatste fles die dan een stuk eerder is.
Hoi liekje81, Mijn zoontje krijgt ook nog gewoon nummer 1 ook omdat ie pas sinds een paar dagen op 4 flessen zit ipv 5. Ik las iemand over de 16/16:30 fles minder te doen en dan dus de laatste fles rond 19 19.30. heb je dit al een keer geprobeerd? Omdat je zei dat ze al vroeg 6.30 wakker is.. ik had die laatste fles namelijk ook eerst later en dacht ja als ik hem eerder geef word ie ook eerder wakker MAAR NEE sliep gewoon door. ik geef mijn zoontje ook rond 16 uur een 120/4 en dan rond half 6 6 uur groente en dan 7 half 8 180/6 daarna meteen naar bed..
Je zou idd meer kunnen geven qua hapjes. Die laatste fles zou ik voorlopig nog wel blijven geven. Maar die idd wat gaan vervroegen. Hier verviel eerst de fles van 16u, toen zl naar 3 flessen ging. Dus de 3e fles van de dag toen hij er nog 4 kreeg. Eerst heb ik ook een tijdje zijn hap met fles gecombineerd. Anders kreeg ik het ook niet met het slapen gecombineerd allemaal. Dus om 16:30u een flesje van 120+4 en zijn hapje en dan rond 19:30/20u weer fles van 180+6. Toen hij meer ging eten is die fles al snel vervallen. Echter sliep zl dan nog een kort slaapje na zijn hapje (nu nog regelmatig). Dus vandaar dat we op 19:30u uitkwamen. Ik zou ook proberen of je haar de fles kan geven voor het slapen gaan en dus niet meer wakker hoeft te maken. Maar als dit nu eenmaal haar ritme is, is dat best lastig denk ik
Ik geef wel opvolgmelk en ook 4 flessen. Staat op het pak ook dat ze 4 flessen van 180/6 zouden mogen hebben dus dit lijkt me verder prima. Wij hebben we een totaal ander ritme haha dus voor de laatste fles geen tips. Drinkt ze hem wel leeg ondanks dat ze gaat huilen als je d'r wakker maakt? Dat is eigenlijk mijn maatstaf. Zolang ze 'm leegdrinkt denk ik dat ze het nog nodig heeft. Maar goed zo werkt het bij ons goed wil natuurlijk niet zeggen dat het bij een ander ook zo werkt .
@maryelle: ja, ze drinkt hem zeker nog leeg! Dus ik ontkom er niet aan. 19/19.30 laatste fles gaat hem helaas nog niet worden. Dat redt ze echt niet met wakker zijn. Maar bedankt allemaal voor het meedenken! Dan ga ik eerst de bijvoeding uitbreiden, en de derde fles als eerste verminderen. Over een maand is het waarschijnlijk allemaal weer anders, haha.