Mijn kleine meid wordt volgende week alweer 6 maanden. Van cb mocht ik vanaf 4 maanden starten met groente en daarna fruit. Ook mocht ik starten met granen. Groente en fruit gaat goed, ze eet s middags 1/3 tot 1/2 potje fruit, en s avonds 1/2 tot 1 potje groente. Daarnaast krijgt ze borstvoeding op vraag, 4/5 per 24uur. Qua granen heb ik af en toe een broodkorst gegeven om aan te sabbelen en paar keer klein stukje brood gegeven, maar dit krijgt ze niet weg. Nu zit ik er een beetje mee hoe ik nu verder moet gaan uitbouwen. Op internet lees ik starten met rijstebloem, maar cb raadde dit af omdat ze vrij stevig is (op +2,5 lijn in grafiek), dit was niet erg want volledige borstvoeding, maar dan geen rijstebloem geven want dat zet nog meer aan (dus wordt ze te dik). Maar kan ik dan gelijk met zo'n Bambix ontbijtgranen papje beginnen, of is dat te heftig voor de darmen? Ik heb sowieso het idee dat ze steeds meer honger krijgt, want ze sliep door van 20:00 tot 6:00, maar de laatste nachten wil ze weer nachtvoeding (niet met iets anders te troosten) en zeurt ze overdag na 3-3,5 uur al om de volgende voeding (normaal 4-5 uur). Dus ik heb het idee dat ze te weinig begint te hebben aan 4 (soms 5) voedingen met 1x groente en 1x fruit. Iemand tips hoe ik dit verder kan uitbouwen?
Mijn dochter is zaterdag 6 maanden zou ik haar nou al brood mogen geven?? En wat kan ik haar nog meer geven buiten pap groente en fruithapje en natuurlijk borstvoeding??
Rikstebloem zet niet aan, je baby wordt er ook niet dik van. Als je baby op + 2,5 zit is pap ook niet echt nodig denk ik. Als ze het nodig heeft omdat ze op de onderste lijn zit... pap MOET niet, het mag. Als je dan toch pap geeft, dan naturel pap zonder smaken. Met een smaakje is meestal mierenzoet en dat is niet nodig. Wbt groente en fruit ben ik groot voorstander van verse hap, misschien kan je rapley proberen? Zo'n potje is letterlijk prut, dat schuift ze zo naar binnen. @GRS2012 buiten pap, fruit en groente zou je bijv een soepstengel kunnen geven of Griekse yoghurt.
Verder uitbouwen doe je door de hoeveelheden te verhogen. Maar zoals kwebbel al aangeeft, waarom ga je niet investeren in gewoon vers geven (geprakt) of anders Rapley? Op die manier kan je dochter zelf bepalen hoeveel ze eet. Op die manier zit er ook meer een natuurlijk rem op. Daarnaast is op deze termijn (bijna 6 maanden), borstvoeding echt nog de hoofdvoeding. Daar haalt ze de meeste voedingstoffen uit.De rest is nog bijzaak. Als ze naar jouw idee hongerig is, dan verbaasd het me niet dat ze wat vaker komt. Op die manier zorgt ze er voor dat jouw productie goed blijft en aan haar melk behoefte tegemoet komt. Met nog geen 6 maanden is het schema dat je nu geeft prima. Natuurlijk kan je meer eten aanbieden, maar wil je borstvoeding blijven geven, probeer dan voorlopig nog eerst de borst te geven, en daarna pas de bijvoeding. (Nogmaals, met nog geen 6 maanden gaat het echt nog om bijvoeding.)Dat is ook beter voor de vertering van de groente/fruit. Pap is vanaf 6 maanden. Maar waarom zou je dat geven? Brood is prima. Je kindje kan nu echt aan stukken eten beginnen, gepureerd/zacht voedsel hoeft niet meer. Overigens hoor je wel vaker dat als je met bijvoeding begint, er opeens meer borst gevraagd wordt.Ook s'nachts. Gaat meestal weer over
Bedankt voor de adviezen, hier kan ik wel wat mee. Ik ben begonnen met vers, maar dit accepteerde ze niet (2 weken elke dag gedaan), tot ik een keer geen tijd had om te koken en potje gaf. Dat vindt ze wel erg lekker en eet ze nu sinds 2/3 weken. Maar inderdaad wel goed om nu weer met vers verder te gaan. Rapley doe ik al wel eens, maar dan speelt ze er alleen mee en eet ze niks op Dan ga ik gewoon nu verder met borstvoeding en vers uitbouwen en brood erbij, en hoop ik dat de nachtvoeding er weer af gaat.
Hier afgelopen week begonnen met fruit en groenten (vers). Als ik het geprakt gaf kwam het weer naar buiten gewerkt en volgens rapley eet hij het gewoon op! Nog geen grote hoeveelheden maar dat hoeft ook helemaal niet... Het is nu helemaal nog niet belangrijk hoeveel erin gaat, maar dit is juist de tijd om je kindje te leren eten (smaken en structuren!)... En het is juist mooi dat je BV geeft want dat kun je natuurlijk onbeperkt erbij geven! Hier geef ik groenten en fruit tussen de voedingen in (BV)... Ook hij komt de laatste week weer wat vaker 's nachts, terwijl hij al bijna 3 mnd de klok rond sliep. Gewoon aan toegeven, deed dochter hier ook en ging vanzelf weer over! Qua granen wacht ik nog even tot hij wat meer fruit en groenten heeft gehad... Bij dochter ook rond 7 mnd met brood begonnen, vroeg genoeg naar mijn idee. Dan zijn ze ook weer wat ouder en krijgen ze het ook beter weg! Blijven experimenteren en geef vers pure smaken, zo leer je je kindje eten!