Hoeveel minder gaan werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Oreokoekje, 23 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier nog druk in gesprek over hoe e.e.a te organiseren. Nu contract van 32 uur, maar werk iedere week wel over. Binnen organisatie minimale contractduur 28 uur per week. Daar denk ik over na. Vriend heeft eigen bedrijf en dus nu meer dan fulltime aan het werk. Hoeveel minder hij kan/wil werken moeten we nog eens goed voor gaan zitten...

2. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik heb in het eerste jaar 1 dag per week ouderschapsverlof genomen, dus van 36 naar 27 uur. Manlief werkt officieel 36 maar in praktijk meer. Kleine ging het eerste jaar 2 dagen naar het kdv (geen achtervang zoals opa en oma's). Die verdeling was voor thuis perfect, maar op m'n werk merkte ik dat het eigenlijk te weinig was. Ik kwam tijd te kort om echt te groeien in mn werk.
    Na het eerste jaar dit jaar naar 31,5 gegaan (ene week 3 andere week 4). Voor m'n werk is de balans nu beter, maar door stress en zwangerschap vind ik het thuis wel veel zwaarder geworden. Enige 'geluk' is dat de kleine alleen iedere week 3 dagen opde opvang terecht kon en niet, wat we wilden, de ene week 2 de andere week 3 dagen. Hierdoor heb ik nu 1 dag per 2 weken voor mezelf en om het huishouden bij te houden.

3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik werk 24 uur. Mijn ouders passen 1 dag per week op en schoonouders 2 dagen per week. Ml werkt veel. Rond de 60 uur per week. Hierdoor ziet hij DL doordeweeks vrijwel niet. De zaterdag staat in het teken van sport dus de zondag is onze dag :)

4. Tulpje34

Tulpje34 Lid

19 apr 2015
    76
    0
    6
    Utrecht
    De afgelopen jaren heb ik 40 uur gewerkt, plus mijn reistijd is drie uur per dag (anderhalf uur enkele reis). Tijdens mijn zwangerschap ben ik terug gegaan naar 4x8, waarvan ik een dag thuiswerk. Zo bleef het nog te doen, maar na mijn verlof neem ik ouderschapsverlof op zodat ik 24 uur per week werk. Dat lijkt me voor jet eerste halfjaar prima, daarna kijken of ik vier dagen wil werken of dat drie dagen fijner is.

Mijn man werkt 36 uur en kan met behulp van ouderschapsverlof het komend jaar ook terug naar 24 uur. Het wordt financieel wat krapper, maar we redden het wel en we hebben nog even geen kinderopvang nodig.

Ik ben ook aan jet rondkijken naar een baan dichter bij huis, want de reistijd is super onhandig. Het werk zelf en de collega's zijn super dus ik zou het wel jammer vinden om daar weg te gaan

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik ben van 32 naar 28 gegaan. 3 dagen kantoor halve dag thuis. Mijn nan van 5 naaar 4 dagen. Opvang geregeld bij familie. Volgend jaar stopt het ouderschapsverlof van mijn man. Dan moeten we bedenken of we het zo houden of dat hij terug gaat naar fulltime en een dag kdv

6. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Als de kleine wat ouder is vind ik een kdv en later een peuterspeelzaal echt helemaal prima en dan ben ik ook echt een voorstander. Maar met 12 weken... Nee dat vind ik echt te vroeg! Eerste jaar zoveel mogelijk bij mama, papa en evt. oma/opa. Ook als dat betekent dat ik m'n carrière daar even een jaar voor op een zijspoor moet zetten. Ben nu 32 met de eerste op komst, dus de afgelopen jaren al goed kunnen 'bouwen' en mezelf voldoende bewezen, daar kan ik nu ook de vruchten wel van plukken.

7. SabrinaTD

SabrinaTD Lid

26 sep 2015
    15
    0
    0
    Ik werk 26 uur. Mijn man 32. Allebei 9 uur per dag. Oppas hebben we van opa en oma :)

8. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik ben van 40 naar 32 gegaan en ik heb het qua werktijden zo ingedeeld dat we geen naschoolse opvang nodig hebben.

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik ben van 40 naar 32 gegaan. Nu heb ik een nieuwe baan met flexibele werktijden en dichterbij huis. Ik vind het prima te doen. Sinds deze maand werkt mijn ook 32. Werkte eerst nog 40. Nu allebei dus 4 hele dagen. Ik hoop dat we volgend jaar voor een 2e gaan en dan ga ik 28 uur werken. 3 dagen op kantoor en een halve dag thuis.

10. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Zo. Ik heb het hier gisteren eindelijk met mijn baas besproken. Dat wordt nog een gepuzzel. Hij deed niet moeilijk maar vond van 5 naar 3 dagen wel ineens erg veel. Vooral als het 2 dagen achter elkaar zijn, wat natuurlijk begrijpelijk is. We zijn een erg klein bedrijf en ik ben de enige in mijn functie, wat het allemaal wat moeilijker maakt.

Mijn man en ik zitten nu erg te puzzelen hoe en wat. Moeilijk maar we komen er wel uit, gok ik.

11. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik werk al jaren 32 uur. Na de geboorte van mijn zoontje ben ik dit blijven doen. Nu ben ik weer zwanger en wil ik gewoon 32 uur blijven werken. Vind het heerlijk.. Alleen heb ik nu de mazzel dat ik ook kan thuiswerken, dus dan zal ik van de 4 dagen, 1 dag thuis gaan werken :)

12. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Ja precies, dat zou heel erg handig zijn. Helaas gaat dat voor mij niet omdat ik de hele dag lang met andere moet overleggen en samenwerken...hmppff!

13. evelien297

evelien297 Fanatiek lid

23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Ik werk 5 dagen van 08.00-13.00u. Vind ik heerlijk! Zo ben ik er elke dag toch even uit en heb ik nog hele lange dagen met mijn zoon samen, elke dag! Expres voor 5 uurtjes per dag gekozen, want als je langer dan 5 uur werkt per dag moet je verplicht een half uur pauze nemen, en dat vond ik zonde van mijn tijd (die ik dan niet bij mijn zoon kan zijn) dus vandaar precies 5 uurtjes per dag :)

14. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    #34 Rainbow88, 6 okt 2015
    Laatst bewerkt: 6 okt 2015
    Ik werk 28,5 uur, ben nu 2 weken geleden terug begonnen en doe nog steeds zoveel uren..
    Maar ik ben al stikop. Dochter slaapt meestal slecht 's nachts..
    Ik werk als verpleegster in een rusthuis.. Nogal zwaar/druk werk en met die posten..

Ik denk er sterk aan om 19u te gaan werken.. Dan heb ik ook korte weekends ipv lange weekends, zalig lijkt me dat :)

Dochter gaat naar de opvang (Ongeveer 2x/week) en soms eens naar de (schoon)ouders.
    Ze kon ook altijd naar de ouders, maar wij wouden dat ze naar de opvang ging om ook met andere kindjes leren om te gaan.. En ze vind het zalig daar, is altijd blij :) Slaapt & eet er super (Ze is wel pas op haar 7 maand moeten gaan, heb geluk gehad dat ik zolang kon thuisblijven)

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.185
    23.265
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daar zijn dan de meningen over verdeeld ;) Gelukkig maar dat niet iedereen hetzelfde is.
    We hadden laatst 3 weken vakantie en toen dacht ik: o, zo is het om tbm te zijn. Niet mijn ding, haha.

OT: ik werkte 34 uur, en nu ook. 4 dagen. Vriend dag thuis, ik dag thuis, Dafne 2 dagen kdv en 1 dag oma. Bij beiden heeft ze het super!

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij zijn allebei voltijds blijven werken na de geboorte van onze dochter. Is ook heel normaal in België. Ze ging dan vanaf drie maanden oud drie dagen per week naar de onthaalmoeder, en twee dagen naar de grootouders. Vond ze prima, en ze heeft nu nog steeds een geweldige band met haar onthaalmoeder. Echt een extra opvoeder voor haar, en een plekje waar ze zich thuis voelt.

We zijn allebei recent wel 4/5e gaan werken, nu dochter drie is, omdat ze nu naar school gaat en die puzzel nog heel wat complexer is om te leggen.

17. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik werkte 36 uur en ik heb 12 uur ouderschapsverlof. Mijn man werkt nog net als voorheen meer dan fulltime. Ons zoontje gaat 3 dagen naar het kdv en 2 dagen ben ik met hem thuis. Ideaal!

18. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Wel ja, zoveel mama's zoveel wensen toch? :)
    Ben wel benieuwd wat je zo tegenviel of miste in die drie weken?

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Contract is op 32 uur blijven staan en heb bij beide kids eerst mijn ouderschapsverlof gebruikt waardoor ik 4 jaar lang 24 uur heb gewerkt en is mijn contract nu definitief naar 24 uur. Ik vind het heerlijk!

20. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ik werk nu 4 dagen en ik ga na mijn verlof naar 3 dagen dmv ouderschapsverlof!
    Dit kan ik ruim 2 jaar zo aanhouden. Daarna zien we wel verder!

Deel Deze Pagina