Verlof voor de vaders vraag

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door linnim, 31 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Hoi

Omdat ik benieuwd was hoe het geregeld is met verlof voor de vaders ben ik even wezen speuren op internet.

Op de site van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid heb ik het volgende gevonden:

*Calamiteitenverlof (ander kort verzuimverlof)> dit kan gebruikt worden op de dag van de bavalling en voor de aangifte.

*Kraamverlof> 2 dagen (afh van het CAO evt meer dagen) op te nemen binnen 4 weken na de geboorte.

Nu staat er alleen niks over calamiteitenverlof of kraamverlof in het CAO van mijn man.

Heeft hij hier dan wel gewoon recht op?

alvast bedankt:D

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als er niet in een CAO iets anders is afgesproken, gelden gewoon de wettelijke regels en dat is wat je gevonden hebt. :)

3. Dag

Dag VIP lid

2 aug 2007
    7.270
    0
    0
    Secretaresse
    Midden van het land
    ik dacht eigenlijks altijd het volgende:

calamiteitenverlof: is voor de bevalling
    2 dagen kraam verlof : voor de aangifte 1 dag en 1 kraamdag

4. kimmetje83

20 jan 2010
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    volgens mij is het calamiteitenverlof ook voor de aangifte.
    En inderdaad geld dit voor iedereen, ookal staat het niet in zijn cao.
    Dit zijn wetten die landerlijk zijn vastgesteld voor elke werknemer.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Elke werknemer heeft inderdaad recht op minimaal 4 vrije dagen. In een CAO kan namelijk wel staan dat je recht hebt op MEER dan wettelijk is bepaald, maar kan nooit je rechten inperken. (In dat geval zou de CAO namelijk onwettig en dus niet geldig zijn, waardoor je automatisch terugvalt op de 'gewone' wet.)

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

#6 Rosado, 31 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2010
    Is dat echt zo? Want in de CAO van mijn man staat dat hij recht heeft op 1 dag calamiteitenverlof en 1 dag kraamverlof...

Dit is wat er precies staat:
    KORT VERLOF
    Artikel 61
    Met uitsluiting van het bepaalde in het derde en vierde lid van artikel 7:629 van het
    Burgerlijk Wetboek wordt bij verzuim, voor zover dit binnen de dagelijkse werktijd
    noodzakelijk is, met doorbetaling van salaris in de hierna te noemen gevallen en over de
    daarbij vermelde duur vrijaf gegeven:
    (...)
    c. over één dag bij:
    - bevalling van de levenspartner

Hm, nu kan ik niks vinden over dat calamiteitenverlof....

EDIT: Ah, ik heb het al gevonden. Mijn man heeft ook nog 2 dagen recht op bijzonder verlof omdat dat idd in het BW is vastgelegd. Hij heeft dus 3 dagen.

7. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Even een vraagje,zou de partner ook eventueel zorgverlof kunnen opnemen in de kraamperiode?

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op de site van Postbus 51 staat dat een CAO niet in strijd mag zijn met de arbeidswetgeving:
    Postbus 51 - Wat is een cao?

In de Wet Arbeid en Zorg (2001, ik weet niet of er een recentere verise ergens te vinden is.) staat dat een man (of vrouw)recht heeft op calamiteitenverlof vanwege de bevalling van een echtgenote, geregistreerd partner of persoon met wie hij ongehuwd samenwoont. (H4, artikel 4.1 onder 2A) Er staat niet bij voor hoeveel dagen. Bij kraamverlof staat wel genoemd dat het gaat om twee dagen. (H4, artikel 4.2)

Met deze gegevens kun je dus al minimaal 3 dagen afdwingen.

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Op de site van het FNV kom ik trouwens het volgende tegen:

"Van het recht op verlof, de betaling en de duur mag de werkgever afwijken bij cao of, als daarin niets geregeld is, via een overeenkomst met ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.

Kraamverlof is niet bedoeld om bij de bevalling aanwezig te zijn: daarvoor krijgen werknemers 1 dag calamiteitenverlof."

Er staat niet expliciet dat er alleen in het voordeel van de werknemer afgeweken mag worden. Zoals ik het uit bovenstaande begrijp mag de werkgever dus ook maar 1 dag kraamverlof geven als dat zo in de CAO staat....

10. Dag

Dag VIP lid

2 aug 2007
    7.270
    0
    0
    Secretaresse
    Midden van het land
    tja en als je dus niet onder een CAO werkt? dan geld de wet toch alleen en dat is dus standaard 2 dagen toch?

raak helemaal in de war haha!

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja als er niets in de CAO staat, dan geldt de wet.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Klopt, en de wet geeft dus minimaal drie dagen (calamiteiten verlof op de dag van bvevalling + 2 dagen zwangerschapsverlof) Volgens mij zou je de aangifte ook nog als dag calamiteitenverlof kunnen nemen, dus dan heb je er vier.

Ik hoop dat de nieuwe wetgeving van de EU er snel doorkomt, dan hebben alle partners 2 weken!

Deel Deze Pagina