Een vraagje aan de doorgewinterde BVmamma's. Het CB gaat uit van minimaal 115 gram per week. Nu vraag ik me af of dit bij BV ook zo is. Ik heb hier namelijk begrepen dat het CB van FV uitgaat. Miniman is de afgelopen twee weken maar 155 gram aangekomen, dus moet ik onmiddelijk van ze gaan bijvoeden en dat wil ik niet! Ik voed op verzoek en zit op zo'n acht voedingen per dag (waarvan twee 's nachts). Iemand een idee?
Als ik me niet vergis 'moet' je kindje tussen de 90gram en 200gram per week aankomen. In jouw plaats zou ik niet gaan bijvoeden hoor. Mss een keer extra aanleggen. Is je kindje mss veel gegroeid de laatste 2 weken, kan er ook mee te maken hebben, dat hij wat minder aangekomen is. En heeft ie genoeg plasluiers? Dan zou ik me niet te veel geen zorgen gaan maken hoor.
Bedankt Kathy. En meneer is de afgelopen twee weken 2,5 centimeter gegroeid. Dat vind ik veel. Ik kijk het denk ik nog even een weekje aan. Misschien zelfs even een weegschaal huren, kan ik het zelf even in de gaten houden.
www.borstvoeding.com daar staan BV groeicurves. dan moet je alles invullen. op het CB gaan ze uit van flesvoeding. en 155 gram in een week tsja het is niet heel weinig hoor volgens mij. hangt toch ook af van aanleg, lengte e.d,
Angel Eyes, die curve gebruik ik ook al. En 155 gram in een week zou mooi zijn, maar het is twee weken
Bij mij zeiden ze bij het CB dat ze minimaal 100 per week moet aankomen. 155 is niet echt genoeg dan in 2 weken zou je zeggen. Maar goed, ik heb er verder ook geen verstand van.
owsorry kiki, ik heb niet goed je bericht gelezen. Ja dan is het niet heel veel. maarja, kijk het even aan zou ik zeggen. 1x te weinig aankomen moet niet uitmaken denk ik. maargoed ben geen arts natuurlijk
hoi Kiki, Denk dat je kindje nou eventjes heel erg in de lengte aan het groeien is want dat was best veel zo te lezen. Nu nog geen zorgen maken hoor meis. Want mijn kleintje kwam ook wel eens niet zoveel aan en groeide even meeste in de hoogte. De maand erop had ie het weer ingehaald met gewicht. Dus zou idd nog niet gaan bijvoeden hoor. Zorg dat je zelf goed drinkt en veel rust. Des te meer borstvoeding heb je. Succes meis en laat je niet gek maken door het CB Geniet van je kleintje!
mijn meisje woog op dag 6 3140gr en was 20 gr lichter dan haar geboorte gewicht. nu is ze met precies 3 wk weer gewogen en woog 3790 dus dat ik ruim 1 pond gegroeit in 2 wk tijd. ik geef trouwens borstvoeding
hee kieks, misschien ben ik een beetje laat maar hier is het met BV ook minimaal 115 gram. Ik lees echter in alle boeken dat een tevreden kind en 6 volle plasluiers voldoende is. Op je gevoel afgaan Kiki. Als je denkt dat het niet nodig is niet doen. Ik kan er tegenwoordig niet meer tegenaan kolven en aan de borst heeft ze dan ook niet genoeg dus geef ik haar een beetje Nutrilon, maar ik voel me daar niet lekker bij, maar ja ze geeft aan dat ze honger heeft. Zolang Thorsten dat niet doet, en jij aanvoelt dat het zo prima gaat.. dan is het oke. Misschien is ie wel wat kwijt door de spanningen met Osteopaat ed. Jij bent zijn mama, CB is niet verplicht!
Annika is de afgelopen 7 weken 405 gram gegroeid. Ook hier het advies om eventueel iets extra's te geven, maar wel met de opmerking dat ik dat alleen moest doen als ik het gevoel had dat ze te weinig kreeg. Nu geef ik haar 's avond wat extra afgekolfde melk. Niet omdat het CB dat aangeeft, maar omdat Annika weer om nachtvoedingen kwam en ik dat een beetje probeer te voorkomen met een extra BV-flesje. Ze krijgt zo neit echt meer, want als ik dat avondflesje neit geef komt ze er 's nachts wel om. Het aantal voedingen blijft dus per saldo gelijk.
Het minimum is 90 gram per week. MAAR, als een kind gewogen wordt, dan moet je nooit naar alleen de vergelijking met de laatste keer wegen kijken, maar altijd de 2 keren ervoor ook pakken en naar het gemiddelde over die weken kijken! Een weegfout is zo gemaakt, daarom moet je nooit op grond van 1 keer wegen en weinig aankomen meteen al conclusies trekken. Beter is om dan een week extra goed op het borstvoeden te letten (aanlegtechniek, vaak aanleggen, borstcompressie) en dan na een week opnieuw te wegen. Pas dan kun je over bijvoeden gaan praten. En de eerste keus voor bijvoeding is altijd afgekolfde melk van de eigen moeder, dus je hoeft je voorlopig nog geen zorgen te maken over kunstvoeding. (En als je CB iets anders zegt dan doen ze hun werk niet goed).
hoi kiki, helemaal eens met bovenstaande en was ook wat mijn CB adviseerde toen mn zoontje bij een weegbeurt 'te weinig' aangekomen was (weet niet meer precies hoeveel maar was minder dan 100 g per week). Ik had toen ook helemaal niet het idee dat het niet goed met hem ging, was vrolijk, goede luiers enz. Advies dus: vaker aanleggen en over een week nog eens wegen om het in de gaten te houden. Ik legde hem toen aan na het slapen en nog een keer voor hij weer ging slapen. Na een week was de curve weer bijgetrokken. Succes!
O, en ik weet dat het moeilijk is maar maak je er vooral geen zorgen om, zolang je kind blij is zal het heus wel goed zitten!
Bedankt voor jullie reacties, doet me even goed. Ik leg Thorsten vaker en vooral langer aan, echt totdat hij zijn lippen stijf op elkaar houdt (erg leuk gezicht ). Vrijdag gaan we weer wegen en zien dan inderdaad verder. Hoop dat het wel beter gaat, want dit is helaas wel de tweede keer dat hij te weinig is aangekomen. Maar ik heb goede hoop en houd jullie op de hoogte. Trouwens, ik ben ook begonnen met nakolven na elke voeding. Zo heb ik per dag 80 cc die ik straks eventueel als bijvoeding kan gebruiken
de normale gewichtstoename: - de eerste drie a vier maanden 100 - 200 gram per week - tussen de vier en zes maanden 85 - 150 gram per week - tussen de zes en twaalf maanden 40 - 85 gram per week (Info. van de lk van deze site)
Harmless, dankjewel. Ga ik het CB daar volgende keer mee om de oren slaan Gelukkig was hij de laatste keer goed gegroeid, en ben ik er weer een maandje vanaf.