Hoeveel ml borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Arri, Sep 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arri

Arri Fanatiek lid

Dec 21, 2007
    2,566
    0
    0
    Beste lactatiedeskundige,

Ik zit even met een vraagje...
    Mijn dochtertje van 4 maand krijgt op de dag dat ik werk, twee keer een fles. In die fles zit nu 150 a 160 ml borstvoeding.
    Ik kolf ongeveer ook elke voeding deze hoeveelheid melk.
    Als ik live voed, geef ik één borst, waarna ze tevreden is. Ook na de fles van 160 ml is ze tevreden. Als ik kolf, kolf ik wel alle twee de borsten.
    Ons dochtertje heeft een enorme groeispurt gemaakt, en was met bijna 3 maand ineens 6,7 kilogram. Dit gewicht heeft ze dus op één borst bereikt waaraan ze ongeveer 5 of hooguit 10 minuten drinkt.
    Nu bracht iemand mij aan twijfelen door te zeggen dat ons meisje 210 ml per fles zou moeten krijgen. Dit uitgerekend met de bekende formule: 150 x 7 : 5 = 210 ml.
    Dit lijkt mij op dit moment overbodig veel...
    Wat denk jij hiervan?

Groetjes, Arri

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Je denk helemaal goed: 160 ml is dus gewoon prima voor jullie kindje! Kan best dat ze met live drinken meer drinkt maar het fijne is dat je hier verder niet over na hoeft te denken!
    Ga dus gewoon lekker zo door!

3. Arri

Arri Fanatiek lid

Dec 21, 2007
    2,566
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie.
    Gaat deze rekenformule dan niet meer op bij deze leeftijd kinderen?
    Ik verwacht niet dat ons kindje aan één borst 150 ml binnenkrijgt. Als ik kolf, komt er aan één kant kolf, komt er 'maar' 70 tot 100 ml uit. Kan een kindje echt bijna twee keer zoveel uit een borst krijgen als een (elektrische) kolf?

4. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    ja dat kan inderdaad! Het fijne verder aan borstvoeding is dat je niet hoeft te denken maar gewoon naar je kindje kijkt. Als die het goed doet is alles prima ;)

5. Arri

Arri Fanatiek lid

Dec 21, 2007
    2,566
    0
    0
    De laatste vraag over die bekende rekenformule...
    Tot wanneer moet/kan je deze formule gebruiken?
    Twee mensen in mijn omgeving hebben allebei van het cb iets anders gehoord... de ene zei: deze formule gebruiken, dan geef je wat je kindje nodig heeft. De ander zei: nee hoor, deze formule niet gebruiken; dan krijg je kindje veel te veel binnen; deze formule geldt alleen de eerste drie maanden.
    Wat zeg jij als lactatiedeskundige?

6. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Het lastige is dat ik eigenlijk nooit volgens deze rekenmethode werk aangezien dit echt een kunstvoedings ding is: dan weet je immers hoeveel je kindje binnenkrijgt.
    Sorry kan je dus niet helpen?!

7. Arri

Arri Fanatiek lid

Dec 21, 2007
    2,566
    0
    0
    Okay, dan weet ik voldoende.
    Ik hoorde deze rekenformule ook pas vorige week en heb er ook nooit mee gerekend.
    Dank je wel voor je antwoorden en je tijd!
    En ik ga lekker zo verder zoals ik nu doe!

Groetjes, Arri

Share This Page