Ons dochtertje is nu 10 dagen oud Ze heeft steeds bij mij aan de borst gedronken maar opeens toen de kraamverzorgster naar huis was weigerde ze de borst Heel af en toe pakt ze de borst wel weer maar na 2 teugjes laat ze de tepel weer lost Wie kent dit probleem? Nu kolf ik dus maar steeds als ik kolf krijg ik er niet meer uit dan 60cc in totaal Dit heeft ook waarschijnlijk met een bepaalde stress te maken want ons meisje heeft een afwijking waar we nog niet zoveel vanaf weten en er moeten nog allemaal onderzoeken gedaan worden Ook als ik haar het flesje geef en ze heeft het op begint ze raar te smakken net alsof het haar niet lekker zit en ineens komt er een golf voeding weer uit Zou dit te maken hebben met de speen die ik gebruik voor het flesje? Ik gebruik de tommee tippie speen nr 1 Alvast bedankt voor de antwoorden
Ten eerste zou ik een lactatiekundige inschakelen om je dochtertje weer aan de borst te krijgen. Dat smakken: zou het kunnen zijn dat jullie spruw hebben?
Niet wachten, maar lactaiekundige inschakelen. Dat ze maar twee slokjes aan de borst wil kan heel goed zuigverwarring zijn vanwege de fles. Jammer dat je de gekolfde melk niet gewoon met een cup, spuitje of vingervoeding geeft! Dat smakken kan spruw zijn, maar omdat ze daarna spuugt lijkt hèt me eerder dat ze met de fles teveel en te snel krijgt zodat haar maag het niet kan verwerken en bevatten.
Ik wil je ook aanraden om de lactatiekundige in te schakelen. Zij heeft mij ook heel goed geholpen in het begin bij de bv. Wat betreft hoeveel kolven per keer: Mijn zoontje is nu 5 weken en ik kolf sinds ongeveer 1,5 week af en toe tussendoor om de fles aan te wennen voor als ik straks weer ga werken. Hier geen last met tepel/speenverwarring trouwens, na een flesje (doe ik om de dag) pakt hij gewoon weer de borst. Maar ik kolf ook maar heel weinig af vind ik. Het meeste wat ik er uit krijg is 's ochtends, dan is het meestal 60 cc uit 1 borst. Maar meer ook echt niet! Ik vind dit vrij weinig... Als ik soms lees dat sommige vrouwen wel meer dan 100 cc uit 1 borst halen! Of krijg je pas zoveel als je minder live voedt en je baby al wat ouder is?
Je kolft meer in de kraamweek als je nog overproductie hebt, en ke kolft meer als je werkt en niet meer NAAST maar IN PLAATS VAN een voeding kolft. Overigens, voor een beginnend kolfster is 60cc naast de voedingen helemaal niet slecht hoor!
Bedankt voor je reactie dirksmama. Eigenlijk ook wel logisch wat je zegt. Maarja, je leest soms dingen en dan denk je, oh is het bij mij wel goed dan? Haha. Maar dat komt vast wel goed. Ik ga eens een volledige voeding proberen te kolven, kijken wat er dan uit komt!
Vergeet ook niet, dat kolven niet te vergelijken is met live voeden he? (dit, ivm de vele vrouwen die naar aanleiding van een paar keer kolven, concluderen dat hun kindje aan de borst 'inderdaad te weinig voeding binnenkrijgt') Ik ben met een week of 4 begonnen met af en toe kolven, volgens mij (om te kunnen oefenen met de fles voor het kdv), en in het begin kreeg ik met heeeeeel veel moeite 100cc uit 2 borsten, en dan alleen als ik afleiding had (de eerste keer dat dat lukte, was ik met mijn moeder aan de telefoon). Toen ik weer werkte, kolfde ik op een gegeven moment binnen 10 minuten 200cc (met een handkolf). Net als mijn voorgangsters zou ik je eerst eens een lactatiekundige aanraden. (Ik heb ook van de tweede tot de vierde maand fulltime gekolfd vanwege een borstweigeraar. Achteraf had ik daar ook gewoon iemand bij moeten halen.... Daarna trouwens nog wel ruim 7 maanden live gevoed, maar wát een worsteling was het!)
Komt een lactatiekundige bij jouw thuis of moet je daar naar toe? Ik heb totaal geen idee hoe dat gaat Heb net ff op internet op gezocht dat het consultatieburo ook een lactatiekundige heeft Zou ik hier naartoe gaan (deze hebben inloopspreekuur en anders als ze bij je thuis op huisbezoek komen moet je die kosten zelf betalen tenzij je verzekering het vergoed) Wat hebben jullie toendertijd gedaan? Heel af en toe drinkt ons meisje nog aan 1 kant de borst
Ik heb een lactatiekundige thuis gehad. Dan kan ze rustig meekijken terwijl jullie lekker in je vertrouwde omgeving zijn. Mijn verzekering vergoedde het hele consult (en de opvolgende consulten ook en we hebben er wat gehad....). Maar ook al had de verzekering het niet vergoed, dan had ik het nog gedaan. Je haalt het er wel weer uit, kv is ook niet gratis
sommige verloskundigenpraktijken of consultatiebureaus hebben een lactatiekundige in dienst. Vaak hebben ze een gratis spreekuur. edit: ik zie net dat je daar al achter bent gekomen. Ik zou gewoon naar het spreekuur gaan met je kindje! Tot die tijd iig nog vaak de borst aanbieden.. misschien heb je door de stress tijdens het kolven geen tsr? Probeer dan echt te ontspannen (ogen dicht, aan je kindje denken, warme kop thee in je handen etc.) De fles die je gebruikt gebruik ik ook en ik mijn zoontje drinkt hier heel rustig uit (in tegenstelling tot andere flesjes en spenen) dus ik denk zelf niet dat het met het flesje te maken heeft. Succes, moet echt wel goed komen hoor!
Ga idd naar het spreekuur toe en als het nodig is, geeft zij wel aan dat je beter iemand aan huis kunt laten komen. Uiteindelijk haal je de kosten er wel weer uit, fulltime kolven is lastig lang vol te houden.
Mijn verzekering vergoedt de lactatiekundige volledig. Ze kwam bij mij thuis via de kraamzorg die ik had, en toevallig werkte ze ook in het ziekenhuis waar ik de keizersnee heb gehad. Echt super hoe dat ze me geholpen heeft, want mijn zoontje wou eerst niet aan de borst en nu drinkt ie als een tierelier!!! Het is zeker de moeite waard om zo iemand in te schakelen!!! Heb vanmiddag even 1 borst afgekolfd omdat zoonlief aan 1 genoeg had. Kreeg er voor het eerst 80cc uit!!!