Nieuw inzicht bijvoeding...wat denken jullie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door griekie, 19 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Hallo,

Onze dochter is bijna 5 maanden en ik heb het idee dat ze niet meer genoeg heeft aan alleen de volledige borstvoeding. Nu heb ik zelf een koemelkallergie en dan wordt geadviseerd pas te starten met bijvoeden vanaf 6 maanden. Nu ontdekken ze steeds nieuwe dingen en ik vroeg mij af of dit nog wel echt zo is. Nu kwam ik het volgende artikel tegen:

'Stop eerder met enkel borstvoeding geven' - Wetenschap & Gezondheid - VK

Ik hoor graag jullie mening

Ik volg ivm mijn koemelkallergie altijd al een geheel koemelkvrij voedingspatroon, zo ook dus tijdens de zwangerschap en nu tijdens het geven van de borstvoeding. Onze dochter is hier dus ook niet meer in aanraking geweest. Ook hebben we haar een probiotica voor zuigelingen gegeven ter ondersteuning van de rijpijng van de darmflora.

Groetjes,

Griekie

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

hmm ik weet het niet goed wel zegt het ijzer tekort mij iets. hierdoor kwamen we met de oudste bij de kinderarts en toen zijn we met 3,5 maand gestart met bijvoeden 2 weken later was zijn ijzer goed.

aan de ene kant zou ik toch kijken naar je kindje is je kindje er aan toe? dan zou ik gewoon langzaam starten.

jou kma heeft je kindje dit zeker of is het een aname uit voorzichtigheid?? mijn inziens (kan het mis hebben hoor) maakt die maand geen donder uit of ze nu een reactie zou krijgen of over een maand.

je zult er toch een keer achter komen of ze kma heeft ja of nee.

3. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Jeetje dat zegt ind wel wat over jou kindje met ijzertekort. Er is niet aangetoond dat onze dochter kma allergie heeft, maar ik heb het wel en mijn kant van de familie heeft veel allergieen vandaar ter preventie. Ik vind het echt lastig je wordt zo heen en weer geslingerd tussen verschillende meningen en informatie.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ben van mening dat je gewoon naar je eigen kindje moet kijken en mee moet gaan in wat het aangeeft te willen. 20 jaar terug kregen alle kinderen al heel jong bijvoeding (zijn allemaal prima groot geworden), nu adviseren ze met 6 maanden.. Wie weet vinden ze ons over 50 jaar wel helemaal idioot dat we 'pas' of 'al' met 6 maanden begonnen met bijvoeden.

Onze oudste (nu 4) kreeg de fles en at vanaf 4 maanden fruit en 5 maanden groente erbij. Met 6 maanden at ze zo'n beetje alles mee. Ze leek er aan toe te zijn en hebben nooit een probleem gehad. Onze jongste (nu 8 mnd) toonde totaal geen interesse in andere eten als de borst rond die leeftijd en daar zijn we pas echt met wat hapjes gaan beginnen vanaf 6 maanden. Kan nu eigenlijk pas zeggen dat ze echt 'iets' binnen krijgt van de bijvoeding, de afgelopen 2 maanden was het niet meer als een enkel lepeltje; ze had er gewoon geen behoefte aan.

Ieder kindje is anders en daarom moet je gewoon goed naar je kindje kijken. Hoor aan verschillende mensen wat ze je aanraden, lees je in en KIJK vooral naar je kind.

5. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Zou er dan toch wel verschil zijn met flesgevoede kindjes en bv kindjes? Sommige moeders geven hun kindje een los stukje fruit en kijken wat de kleine er mee doet en sommige geven een gepureerde fruit of groente en wachten of of de kleine er krampen van krijgt. Zo ja dan wachten ze nog wat langer met de bijvoeding en soms na een maand proberen ze het weer en heeft de kleine geen krampen meer. Ik vind het gewoon erg lastig, je hoort zoveel. Ik heb nog niet sterk het idee dat ze er behoefte aan heeft. Ze pakt wel mijn eten van m'n bord als ik niet oplet maar dit heeft in mijn ogen nog geen koppeling met het feit dat ze wil eten, maar gewoon van alles aan het pakken is en wil vasthouden. Ik hou haar maar goed in de gaten en de signalen die ze afgeeft. Maar toch vind ik het lastig dat er elke keer andere adviezen worden afgegeven.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit artikel is alweer helemaal onderuit gehaald hoor (check even op borstvoeding.com)
    IJzergebrek bij echt volledig op verzoek borstvoeding geven is zeldzaam, als de moeder zorgt dat ze zelf voldoende ijzer binnenkrijgt. Moedermelk bevat humaan lactoferrine, wat heel gemakkelijk wordt opgenomen in het bloed van een zuigeling.
    Kunstvoeding bevat 6 keer zoveel ijzer als moedermelk: toch hebben babies die geen moedermelk krijgen minder ijzer in hun bloed. De koemelkeiwitten in kunstvoeding remmen namelijk de opname van ijzer in het bloed. Dat zorgt weer voor hoge ijzerconcentraties in de darmen, waardoor een kind gevoeliger wordt voor darminfecties (slechte darmbacterien groeien beter in een omgeving met veel ijzer).

Als jij al preventief koemelkvrij eet, dan zou ik er niet eens over peinzen om eerder dan 6 maanden te gaan bijvoeden. TE vroege blootstelling aan allergenen vergroot bij kinderen met een atopische aanleg namelijk de kans op het ontwikkelen van een allergische reactie.

Op borstvoeding.com staat een heel helder artikel (met voedingsschema) over voedselintroductie.

7. fafa

fafa Niet meer actief

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het bewust laten wachten ook altijd een beetje raar heb gevonden. Zo rond 4 maanden komen kinderen in de fase dat ze alles wat los en vast zit in hun mond proberen te steken. Mij lijkt dat persoonlijk een teken dat ze ook klaar zijn om voedsel te gaan ontdekken.

We zijn natuurlijk gewoon aapjes, en mama chimpansee zegt ook niet tegen haar kleintje - wanneer die mieren, blaadjes en fruit in zn bekkie begint te stoppen - "nee, kindje, je moet nog even wachten, dat is beter voor je darmpjes"

Gepureerd voedsel aanbieden met 4 maanden is mijns insziens een heel ander verhaal: dan vervroeg je het proces kunstmatig.
    Maar stel dat ik onder een steen zou leven en nooit iets over voedselintroductie hebben gelezen, zou ik gewoon met de flow mee zijn gegaan en zou kindjelief met 4 maanden haar eerste "perongelukke" stukjes eten allang binnen hebben gehad. Dus wachten tot 6 maanden komt mij vrij onnatuurlijk over.

Daar staat het hele allergieverhaal tegenover. Ik weet er veel te weinig vanaf om daar uitspraken over te doen; of het echt beter is om te wachten, omdat dat de kans op allergieën vermindert. Als "ze" dat zeggen geloof ik dat best. Maar dan kun je je beter af gaan vragen hoe het komt dat het aantal allergiegevallen zo explosief is gestegen in plaats van aan symptoombestrijding te gaan doen door de voedselintroductie uit te stellen.

En ik hoor mensen ook al denken: "we zijn geen chimpansees, we leven sowieso niet meer "natuurlijk", en we hebben een hele hoop voedsel tot onze beschikking die we in onze originele leefomgeving niet hadden"
    Dat klopt uiteraard, dus ik denk ook wel dat het allemaal lastiger is geworden. (Als ik een snickers op de vloer zou laten slingeren, zou DL die ook opeten, en toch is daar niks natuurlijks en goeds aan) Maar ik denk dat je beter selectiever kunt zijn in wát je laat ontdekken vóór 6 maanden, dan te zeggen: "alle voedsel vóór 6 maanden is schadelijk"

8. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Ik had het ind daarna gelezen ja die ene maand wachten maakt dan ind ook niet zoveel meer uit dan. Ik volg maar gewoon mijn gevoel en ze geeft ook nog geen signalen af, gezien ze ook een sok in haar mond stopt:D.

Bedankt voor je mening en informatie.

9. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Ik ben het deels wel met je eens, alleen stopt onze dochter ook een sok in haar mond, heeft dit dan met het signaal ik wil eten te maken of de orale fase. Aan de ene kant denk ik, ze weet nog helemaal niet wat eten is dus hoe kan ze dit signaal dan afgeven. Aan de andere kant denk ik ze is er aan toe om dingen in haar mond te proberen.

Het feit dat er zoveel allergieeen zijn bijgekomen en steeds meer mensen dit krijgen/hebben ben ik van mening dat dit inderdaad komt door onnatuurlijke voedingsmiddelen, bewerkte voeding, en producten die eigenlijk ook niet voor een mensen bedoeld/geschikt is. Zoals dus naar mijn mening bijv koemelk. In mijn ogen is dit dus gewoon moedermelk voor een kalf met bevattende hormonen bedoeld voor een kalf. Mijn borstvoeding is toch ook niet bedoeld voor een kalf en de voedingswaarde is ook nog eens afgesteld naar de behoefte van mijn dochter.Zelfs voor een ander kind is dit niet geschikt. Ik ga onze dochter dan ook gee koemelk geven en liever ook geen tarwe. Maar nu dwaal ik een beetje af. We zullen ind heel bewust gaan kijken naar wat we haar geven, en ik hou toch maar de 6 maanden aan zolang ik merk dat zij er voldoende aanheeft.

Bedankt voor je mening en informatie

10. fafa

fafa Niet meer actief

nee, sorry voor de onduidelijkheid, maar ik bedoel ook niet dat het bewust een signaal afgeven is. Maar net zo als een jong vogeltje dat klaar is om uit het nest te vliegen, opeens de onbedwingbare behoefte krijgt om met zn vleugels te gaan flapperen, terwijl het nog geen idee heeft wat "vliegen" is (het heeft immers tot dan toe alleen maar (in het donker) gezeten), zo krijgt een kind de onbedwingbare neiging om dingen naar zn mond te brengen wanneer het klaar om voedsel te gaan ontdekken, ook al weet het nog niet wat "eten" is. Het wil gewoon gaan ontdekken hoe alles (inclusief sokken en andere oneetbare voorwerpen ;)) voelt en smaakt, en wat allemaal wel en niet kauwbaar is of oplosbaar in speeksel.

Het lijkt me nogal cru van God/Moeder natuur (doorstrepen waar je niet in gelooft) om een kind dat te laten willen terwijl het eigenlijk heel slecht is voor hem, toch?

Maar verder geloof ik wel dat je gelijk hebt, dat allergieën (voornamelijk) veroorzaakt worden door al het kunstmatige eten dat we in ons lijf stoppen. Dus het verhaal is natuurlijk allang niet meer zo simpel als ik het voorstel.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Met dien verstande dat het gewoon erg gevaarlijk is om een kind voor 6 maanden stukjes voedsel te geven. Dat is pas vanaf 6 maanden verstandig. Dus wat is natuurlijker: prutjes met 4 maanden omdat je kindje dingen in de mond stopt of toch wachten en stukjes geven vanaf 6 maanden ;)
    Ik heb de 6 maanden grens aangehouden (op 3 dagen na) en voed idd bij via de rapley-methode.

12. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Ben ik met je eens, de ontwikkelingen gaan verder op het moment dat ze er aan toe zijn.
    Hihi

Je bent wat je eet, ik ben met behulp van een back to base voedingspatroon in verwachting geraakt terwijl ik zo goed als onvruchtbaar was verklaard.

13. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik vond het onderzoek reden genoeg om niet langer krampachtig vast te houden aan 6 maanden. Wel is naar mijn idee duidelijk bewezen dat je zeker niet vóór 4 maanden moet beginnen, dat hebben ze in dat nieuwe onderzoek ook niet ontkracht (en mogelijk zelfs bevestigd). Maar of je nu begint met 4 maanden, 5 maanden, 6 maanden moet je als ouder helemaal zelf weten. Ik word een beetje moe dat iedereen zich telkens zou moeten verantwoorden.

Ik heb zelf overigens een fruit- en rauwe groente allergie ontwikkeld in mijn pubertijd, waarschijnlijk omdat mijn moeder mij vroeger met 8 weken al bijvoeding gaf, maar zeker weten doe je het nooit.

14. fafa

fafa Niet meer actief

nou ehhhh, geen van tweeën dus ;)

Ik realiseer me terdege dat "natuurlijk" en "gevaarlijk" prima samen kunnen gaan.
    Ik vraag me alleen af hóé gevaarlijk het werkelijk is? Als het zo zou zijn dat heel veel kindjes in de loop van de evolutie zouden zijn gestikt als ze aan hun behoeftes toe zouden geven, zouden we de survival of the fittest niet hebben overleefd, denk ik.

Volgens mij is het een beetje een vergelijkbare kans met een auto-ongeluk ofzo. Stel dat 1 op de 1000 (ik heb geen werkelijke getallen, maar even for arguments sake) kindjes ooit eens in een auto-ongeluk terecht komt waarbij ze zouden overlijden als ze niet in een autostoeltje zouden zitten. Dan vind ik dat reden genoeg om mijn kind áltijd in een autostoeltje te vervoeren, ook al is de kans dat mijn kind die ene van die duizend is objectief gezien vrij klein. Zo ook met stukjes eten: als 1 op de 1000 kindjes van jonger dan 4 maanden in een brokje eten stikt kan ik me voorstellen dat het officiële advies is om nog even te wachten met stukjes eten geven.

Misschien dat iemand deze theorie helemaal onderuit kan halen hoor, ik heb immers geen literatuur gelezen over de stikkans bij jonge baby's. Maar vooralsnog heb ik het gevóél dat de kokhalsreflex juist bij jonge kinderen zo sterk is dat het niet meer of minder gevaarlijk is dan bij oudere baby's.

ook ik heb trouwens gewacht tot bijna 6 maanden met bijvoeden, just to be on the safe side. Maar dat druiste wel een klein beetje tegen mn gevoel in.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Naast leeftijd is wat een kind al KAN belangrijke leidraad.
    Als een kind zelfstandig rechtop kan zitten en zelfstandig voorwerpen kan pakken en naar de mond kan brengen, dan is het qua motoriek aan vast voedsel toe.
    Die 6 maanden hebben te maken met de darmrijping, en net als de normale tijdsduur van een zwangerschap is dat een vrij hard gegeven. Al kun je dan wel, net als bij bevallingstijdstip een marge van 2 weken eerder of later aanhouden. Maar meer niet. Dan ben je prematuur of overtijd.

Een kind dat met 5,5 maanden in een wipper ligt/zit en dan puree krijgt, is NIET aan vast voedsel toe. Een kind van 5,5 maanden dat zelf zit en dingen naar de mond brengt is dat waarschijnlijk wel.

16. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    hm onze dochter brengt alles wat ze kan pakken naar haar mond. Ze probeert sinds 3,5 maand omhoog te komen vanuit rugligging. Ze ligt dan ook niet graag meer op haar rug. Maar ze heeft wel nog ondersteuning nodig om rechtopb te blijven en niet om te vallen. Als ze in een kinderstoel met babyset zou zitten zou het wel goed gaan, maar ik wacht dan liever tot ze echt volledig zonder hulp(middelen)rechtop kan zitten.

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Griekie dat is dus ook nog niet zelfstandig zitten :)

Fafje ik ben het met je eens hoor. Mijn belangrijkste motivatie om te wachten was de rijping van de darmen.

18. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Precies!

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mooie naam trouwens, Noa.
    Voleldig off topic, sorry.

20. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,
    Er zijn al veel onderzoeken geweest met allemaal een andere uitslag. Daarom werden de adviezen in het verleden nogal eens aangepast. Niet elk gepubiceerd onderzoek is op juiste en verantwoorde wijze gevoerd. Wij kunnen dus niet testen of de uitkomst klopt.

Er zijn onderzoeken van vroeger bekend waarbij potjes fabrikanten de onderzoeken betaalden en de uitslagen manipuleerden. geloof dus niet zomaar alles wat je leest.

Zolang de WHO het advies niet overneemt, (er is een reden dat ze het niet overnemen) houd ik me netjes aan 6 maanden exclusief BV ;)

Deel Deze Pagina