hoeveel ml per voeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by kims, Oct 25, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kims

kims Actief lid

Jan 7, 2007
    352
    1
    0
    Omdat ik borstvoeding geef heb ik geen flauw benul hoeveel mijn kindje gemiddeld binnen krijgt.

Volgende week begin ik alweer met mijn studie waardoor ik dus melk via de fles moet laten geven. Maar hoeveel zou mijn dochter nou nodig hebben? Ze weegt nu ongeveer 5300 gram en ze is dan 9 weken oud.

Ik kan niet kijken door te kolven hoeveel ze normaal binnenkrijgt omdat mijn kolfproductie erg laag is (iemand trouwens tips behalve warmte en massage?).

Iemand? :)

2. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Je kan op bv.com kijken voor het verhogen van je productie. Enkele zijn:

- om de 2 uur een kolfsessie inlassen ook 's nachts een keer de wekker zetten. Dit gedurende een dag of 2/3.
    - Veel drinken
    - er bestaat bv-thee te bestellen via eurolac.net/webwinkel
    - er bestaat een productievehogend middel namelijk: domperidom ( oorspronkelijk anti-misselijkheidsmiddel)
    - warme washandjes op je borsten, niet op de tocht zitten. Foto van je kind bij de hand
    - Voor iedere kolfsessie, je borsten heel goed en stevig masseren, vanaf de zijkant naar de tepel toe.

Het beste voor je BV is om meerdere kleine flesje bv aan te bieden als je kind daarom vraagt. Dan blijf je het voeden-op-verzoek principe volgen.

Het rekensommetje is als volgt 150 x ....kg : x aantal voedingen. Dit zou ik dan onderverdelen in flesjes van bijv. 70-80 ml.

3. theangels

theangels Bekend lid

Jul 20, 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Ik wist ook niet zo goed wat ik mee moest geven naar het kdv. Ik heb toen een keer een fles gemaakt (met BV) van wel 200cc veel te veel natuurlijk en heb toen gekeken hoeveel hij daarvan dronk. Dit was met 3 maanden rond de 120cc per voeding. Dit heb ik hem toen meegegeven naar het kdv. Ging/gaat goed.

Succes met het puzzelen. Ik vond het ook wel even een gedoe hoor.

4. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Mijn advies: bereken niet wat ze officiëel zou moeten drinken! Heb ik wel gedaan en mezelf vervolgens helemaal gek zitten maken omdat ik dat niet die arme borsten uit geknepen kreeg en zij dat ook niet dronk ("oh-help, ik kolf niet genoeg, straks heeft ze honger!" "Oh, jé, ze drinkt niet genoeg!") Mijn ukkie dronk op die leeftijd meestal tussen de 100 en 165 cc bij 5 voedingen (volgens het sommetje had ze meer dan 180 cc moeten drinken). Als ze te kort krijgt haalt ze het 's avonds bij jou wel weer in. Is echt niet erg.
    Geef meerdere kleine bekertjes/beetjes mee voor je beeb, dan kan je oppas altijd nog een beetje opwarmen als ze nog honger heeft.
    Als je gaat kolven: de kolf hoor je in de koelkast te bewaren ivm hygiene. Tip: voor je hem vervolgens aan je borst zet de schelp even onder de hete kraan houden, zodat hij lekker warm aanvoelt ipv zo'n ijskoud ding waar je melkklieren van schrik van dicht klappen.
    Zorg voor een plekje waar je niet gestoord wordt, niet bereikbaar bent en niets kunt doen voor je studie.
    Neem fruit o.i.d. mee om er ee relaxte pauze van te maken, dan focus je even ergens anders op dan op de cc's.
    Wanneer je straaltjes melk afnemen: andere borst. Zo afwisselen, ipv met dat ene minieme straaltje verder te modderen. Regelmatig afwisselen of igv dubbele kolf regelmatig even pauzeren tussendoor zodat je borsten weer even kunnen vullen.
    Niet constant naar de cc's kijken.
    Gebruik kolven als meditatiemoment.
    Succes!

5. Anna1978

Anna1978 Actief lid

Oct 7, 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Mijn dochter van 3 maanden weegt 5600 gram. Ze krijgt 4 voedingen van 180 en 1 van 220. Ik hield me eerst aan de 150 per kilo maar daar was ze echt niet tevreden mee de kinderarts zei toen dat ik tot 200 per kilo mag gaan.

6. kims

kims Actief lid

Jan 7, 2007
    352
    1
    0
    Wat een supertips, bedankt!
    Volgens het sommetje hoeft ze dan maar 101 cc per voeding te krijgen (ze komt nog steeds voor 8 voedingen). Dus dan is mijn gemiddelde kolfopbrengst van 70 cc nog niet eens zo heel slecht. Dit geeft weer moed!

7. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Agatha heeft desalniettemin wel gelijk. Focus je niet teveel op de cc's, de ene keer zal ze meer willen dan de andere keer.
    Dan kan ze 's avonds/ 's nachts in ieder geval lekker bijtanken bij mama.

8. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Mijn zoontje dronk bij de oppas maar zo'n 80cc toen hij zo klein was. Schijnbaar was het genoeg. Wel haalde hij de schade flink in als ik weer thuis was.

Share This Page