Hoeveel ml?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Anne144, Nov 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anne144

Anne144 Actief lid

Mar 14, 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Mijn zoon is 16dagen oud en van geboortegewicht van 3090 naar nu 3420 gegaan.
    Ik gaf borstvoeding met behulp van tepelhoedjes, omdat mijn tepel niet groot genoeg is en bij aanleggen een beetje ingetrokken, (eerst kolven en dan aanleggen heb ik al gedaan)
    Maar had het idee dat me kindje niet genoeg binnen kreeg, consultatie was hier; het advies om de 2 uur kolven, voor productie te stimuleren en afgepaste moedermelk geven van 90ml.
    Omdat ik dus ook het probleem had dat ik niet kon sparen ben ik begonnen met kunstvoeding! Gaat prima ook 90ml.
    Ik kolf per keer rond de 90 a 100 ml, dus doe nu om en om, de ene fles moedermelk de andere kunst! ( ik kolf niet regelmatig zie verder verhaal)
    Ik lees alleen overal ook op de nutrilon pak dat ie 90ml moet hebben met 6 a 7 voedingen per dag.
    Alleen mijn baby heeft in totaal wel 9 voedingen per 24 uur, hij komt echt tussen 2 a 3 uur. Eet hij dan niet teveel ???9flessen van 90ml moeder of kunst, moet ik het gaan rekken of is het niet erg?
    En als je de internet reken tabel neemt
    150 x 3,4 : 9 = kom je op ongeveer 60ml'
    Aan de borst weet je niet hoeveel, maar ik haal per borst ong. 40-50ml eruit, alleen mijn kindje wil maar 1 borst! Dus als ik borst Zou geven dan drinkt ie toch veel te weinig? Dat klopt ook wel want als ik dat geef dan komt ie na een uur weer!! Oke borst is voeden op verzoek maar in d'r nacht na een uur weer komen wordt wel vervelend. En hoe werkt het dan
    als je dus kunst en borstsmelk geeft per fles, gezette tijden? Of niet?
    Het vervelende is nu zover dat het kolven erbij inschiet en ik dus niet om de 2 uur kolf, nu om de 4 a 5 uur dus zou het kunnen dat daardoor me productie terug loopt? Ik vond juist dat als ik om de 2 uur doe me borsten niet 'vol' is en ik ook maar 70ml heb van 2! Nu na langer wachten 100ml.
    Ik ben er ook best klaar mee met dat kolven enzo, dus wil er ook mee stoppen, wat zou voor mij een goede methode zijn?

Sorry voor zoveel vragen, maar ik wordt gillend gek! Kom er niet uit en wordt er heel onzeker van!

Bedankt alsvast

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Mag ik vragen waarom je niet meer met het tepelhoedje verder bent gegaan met voeden aan de borst? Is dat nog een optie? Wanneer dat een optie is zou ik dat doen en daar even hulp bij inschakelen, of bel een vrijwilliger van een van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. (Borstvoeding.nl | Home) Dan kun je samen even alles vanaf het begin doorspreken, dat helpt om je focus te krijgen en je krijgt inzicht in je opties.

3. Anne144

Anne144 Actief lid

Mar 14, 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Ja dat snap ik dat ik hulp kan inschakelen. Ik dacht vraag het eerst hier!! Grappig ik vraag vele vragen en krijg er geen één beantwoord!
    Het antwoord op jouw vraag, staat er al.

4. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Sorry als je het idee hebt dat ik je met een kluitje het riet in stuur. :(

Je schrijft:
    Ik gaf borstvoeding met behulp van tepelhoedjes, omdat mijn tepel niet groot genoeg is en bij aanleggen een beetje ingetrokken, (eerst kolven en dan aanleggen heb ik al gedaan)
    Maar had het idee dat me kindje niet genoeg binnen kreeg, consultatie was hier; het advies om de 2 uur kolven, voor productie te stimuleren en afgepaste moedermelk geven van 90ml.

Je gaf dus borstvoeding met een tepelhoedje. Je kindje is in ruim 2 weken 400 gram gegroeid (mogelijk is het op dag 1-2 iets afgevallen, en dus nog iets meer gegroeid) Ik vraag me af waarom je dan denkt dat je niet voldoende melk zult hebben. Ik vraag me ook af waar het advies van om de 2 uur kolven vandaan komt, zeker wanneer een kindje zo goed groeit. Ja, dan snap ik dat je dol wordt van het voeden, kolven, flesje, kindje... En waar baseren ze het flesje van 90 ml op vaste tijden op? Dit is niet hoe we adviseren volgens de huidige richtlijnen.

Vervolgens vertel je:
    Aan de borst weet je niet hoeveel, maar ik haal per borst ong. 40-50ml eruit, alleen mijn kindje wil maar 1 borst! Dus als ik borst Zou geven dan drinkt ie toch veel te weinig? Dat klopt ook wel want als ik dat geef dan komt ie na een uur weer!!
    Je mag er in de regel vanuit gaan dat een kindje meer uit een borst drinkt dan je zelf kolft. Sommige kindjes drinken inderdaad maar 1 borst per keer. In het begin proberen we aan te sturen op beide borsten per voeding, om goed je productie neer te zetten. De eerste weken (6-8) zijn om goed af te stemmen. Het kan zijn dat je melk zo snel komt, dat je kindje niet toe komt aan de tweede borst. Het kan ook zijn dat je kindje in slaap valt en niet toe komt aan de tweede borst. Of alles wat daar tussenin nog mogelijk is. wanneer je vermoedt dat het met het tweede te maken heeft, dan ga je daar mee aan de slag. Het kan ook duiden op dat de melkoverdracht ergens niet optimaal is.

Ik ben er ook best klaar mee met dat kolven enzo, dus wil er ook mee stoppen, wat zou voor mij een goede methode zijn?
    Wat is je vraag nu? Wil je verder of wil je stoppen met borstvoeding geven? En wil je dan helemaal stoppen of een deel nog zelf voeden? Of wil je stoppen met kolven?

Hoor het graag als ik je nog verder kan helpen :)
    Fijne avond,
    Heidi

5. Anne144

Anne144 Actief lid

Mar 14, 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie.

Wat het geval is met het tepelhoedje; hij drinkt 8min aan 1 borst, valt in slaap OF heeft er gewoon genoeg van, maar na een uur heeft hij weer honger. Hij wil niet de andere borst erachteraan, hij eet ook wel, en groeit dus ook goed en ik heb waarschijnlijk dus ook genoeg melk dat bedoelde ik ook niet, werd mij gezegd dat hij dan te weinig neemt. Op deze manier moet ik alleen erg vaak voeden en dat vind ik zeer vermoeiend.
    Ik heb werkelijk geen idee; was het advies van CB(om de 2 uur, en de 90ml)😝

Ik wil best bv blijven geven, maar dus niet aan de borst zelf.
    Wil best afkolven maar niet elke 2 uur dus, dat vind ik echt te veel.
    Als ik nu om de 4 uur kolf en in de nacht niet, dan heb ik per keer ongeveer 110-130ml, deze geef ik dus in een fles! de hoeveelheid geef je dan volgens de berekening??? 65ml??

En de keer dat ik dan geen bv heb en dus kv dan moet het 90ml zijn?
    Begrijp ik dat dan goed?

Snap alleen nog iets niet 😝, bv is op verzoek maar kV niet.....
    Als je dit dus combineert hoe werkt het dan, hoe vaak krijgt hij dan een fles?

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel? 😊

6. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Klinkt alsof je kindje nog geen volledige voeding effectief kon drinken op dat moment. Is je kindje rond de uitgerekende datum geboren of juist eerder of later? Dat kan al zo'n rol spelen.
    Inmiddels is hij natuurlijk een paar weekjes verder. Jammer dat je dat advies hebt gekregen zonder een achterliggend plan. Kindjes kunnen nog heel goed met een beetje hulp van mama leren hoe ze een effectieve voeding tot zich kunnen nemen.

Ik denk dat wanneer je productie op orde is, je prima kunt gaan kolven en minder vaak dan elke twee uur hoor. Kijk wat nu je golfmomenten (of voedmomenten) zijn. Mail me anders maar even privé, dan kijken we naar je schema en opties. Het is altijd even kijken wat je productie doet en in hoeverre het stabiel blijft.

Wat berekening betreft, neem je de rekensom voor borstvoeding, tenzij je kindje erg is afgevallen, dan kun je niet op standaard adviezen verder.

Share This Page