welke fv na de opvolgmelk?

Discussion in 'Flesvoeding' started by sim, Nov 26, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sim

sim Niet meer actief

ik ben me een beetje aan het oriënteren welke voeding er allemaal is na de opvolgmelk.

ik gebruik nu friso comfort en normaal.

omdat hij daar al niet zo heel veel meer van drinkt, vroeg ik me af of er iemand bekend is met de voeding van nestle.

die heeft namelijk ook verschillende smaakjes (vanille en cacao) en een poedermelk voor dreumessen...

nu las ik dat nutrilon ook peutermelk heeft met een ander smaakje..

kortom...keuzes zat, maar heb zelf alleen ervaring met de friso (en in het heel begin met nurilon 1, maar daar spuugde hij heel veel van en kreeg erg harde ontlasting)

2. Judith75

Judith75 VIP lid

Oct 9, 2006
    5,623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik ga gewoon over op normale melk als Kian 1 jaar is. Nu krijgt hij friso 2 normaal.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik zou ook zeggen gewone melk.

4. sim

sim Niet meer actief

tja ik twijfel, omdat ik overal lees dat gewone melk teveel eiwitten bevat wat weer belastend is voor de niertjes...

5. Judith75

Judith75 VIP lid

Oct 9, 2006
    5,623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Vanaf 1 jaar niet hoor ;) Daarvoor zou ik het niet geven idd.

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ooit aan soyamelk gedacht? Ook heel gezond en heel licht verteerbaar voor de niertjes.

7. sim

sim Niet meer actief

nee soyamelk heb ik nog niet aangedacht... :oops: daar ben ik helemaal niet bekend mee trouwens, is dat ook in poedervorm?

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ja dat is ook in poedervorm, maar ook in dreumesmelk in gewoon literverpakkingen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat geldt alleen de eerste 9-12 maanden.
    Daarna heeft een kind dat gezond en gevarieerd eet genoeg aan dagmelk. Alleen wel vitamine D geven (of multivitamine als je dat prettiger vindt).

10. sim

sim Niet meer actief

heb je een merk of een link?

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom zou je veel geld uitgeven aan poedermelk als je je kind gewoon dagmelk kunt geven?
    Het is net zo goed!

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
  13. sim

sim Niet meer actief

is die dreumesmelk van nutrilon op dezelfde basis als die link die je me stuurde? ik ga dit zeker weten proberen, dank je!

@ dirksmama: ik begrijp eigenlijk niet goed dat jij me gewone melk adviseert terwijl je normaal zo gebrand erop bent om "de regels" te volgen :( ik wou nog niet beginnen met gewone melk vanwege het hoge eiwit gehalte en zout wat belastend kan zijn voor de niertjes. bovendien heb ik op verschillende sites gelezen en van een voedingsdeskundige in het ziekenhuis gehoord heb, dat gewone melk weinig mineralen en vitamines bevat wat ze op die leeftijd nog zo hard nodig hebben. hun motto: melk is goed voor elk, maar vanaf een bepaalde leeftijd.

ik heb met mijn dochter vanaf een jaar gewone melk gegeven, maar na alle recente onderzoeken ben ik toch van plan om mijn zoon wat langer de "opvolgmelk" te geven....

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kind 9 maanden is dan kun je de dagmelk aanlengen met wat water. Maar tegen de tij dat je kind 1 jaar is is gewone dagmelk goed.

Besef je wel dat veel van die recente onderzoeken gewoon gesponsord zijn door de kunstvoedingsindustrie? Gewone melk of yoghurt is een prima onderdeel van een gevarieerd dieet. Kinderen hebben die toegevoegde mineralen en vitamines (en dat zijn er helemaal niet zoveel) helemaal niet nodig als ze gewoon gezond en gevarieerd eten.
    Onder invloed van opvolg- en dreumesmelk zie je juist dat kinderen slechter gaan eten. Er wordt zetmeel aan toegevoegd om het verzadigender te maken. Het vult veel, en voedt weinig.

Er zijn enorme belangen gemoeid. De fabrikanten willen je het liefste zo lang mogelijk als klant hebben. Door te suggereren dat je het beter doet als je hun product koopt proberen ze je aan zich te binden. Het liefste hebben ze dat je je kind tot het 3 is aan de dreumesmelk houdt. En dat is helemaal niet nodig!
    Normale, gezonde, goed etende kinderen die geen verhoogde kans op een allergie hebben, hebben de eerste 9-12 maanden iets anders dan koemelk nodig. Daarna is het gewoon geldklopperij.

Wat een beetje tegenstrijdig overkomt: dagmelk bevat teveel zout en aan de andere kant bevat het te weinig mineralen. Mineralen zijn zouten...

15. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ah nu ligt het weer aan de kunstvoedingsindustrie.
    Dat verschillende mensen andere inzichten hebben is misschien een idee? Ik begreep dat er meer eiwitten zitten in gewone melk die verhoogde kans geven op zwaarlijvigheid in de kinderjaren en te weinig ijzer. Maar goed zal wel verkeerd zijn.

16. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ja tis wat he die kunstvoedingsmaffia... ;)

17. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

Jun 1, 2007
    372
    0
    0
    @lara, 5 jaar geleden toen ik mijn eerste kind kreeg bestond die dreumes melk niet eens en nu zou het ineens beter zijn dan gewone melk?
    (tegen de tijd dat mijn dochter 1 werd kwam de dreumesmelk trouwens opzetten)

En toen zou gewone melk ineens slecht zijn geworden? Ons cb adviseerde ook bij dochter 2 vanaf 1 jaar gewone halfvolle melk te geven. Overgewicht krijg je niet van 300 cc melk per dag. Ik kan me wel voorstellen dat juist die dreumesmelk met toegevoegede suikers (lees maar op de verpakking) overgewicht in de hand helepen.
    Ik heb die dreumesmelk overigens wel een keer gekregen en dus gegeven maar ze lustte het niet.

En wat de kv-industrie betreft...
    Daar kun je over discussieren, als je je nooit verder verdiept hebt in marketing (en dat is zo bij de meeste mensen) dan zul je de opmerking van dirksmama afdoen als onzin omdat je je niet kunt voorstellen dat het zo werkt.
    Maar als je meer van reclame technieken afweet dan weet je dat die dingen zo gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat het met die dreumesmelk ook zo gegaan is, maar uitsluiten zou ik het zeker niet.
    Alle bedrijven die voedinsmiddelen produceren doen wel alsof ze het zo goed met ons en onze kinderen voorhebben maar hun enige doel ik handel/winst maken en niet ons welzijn...

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    IJzer moet je kind uit de andere voeding halen. De ijzer die in koemelk en opvolgmelk zit wordt namelijk heel moeilijk door het lichaam opgenomen. De hoge dosering ijzer in opvolgmelk zorgt voor een darmmilieu waarin ziekmakende bacterieen makkelijker groeien. Daarom is het advies na 1 jaar ook 300cc opvolgmelk. In gewone koemelk zit niet te weinig ijzer, in opvolgmelk zit te veel ijzer.

Die eiwitten zorgen niet voor overgewicht, maar voor kinderen onder de 9 maanden kunnen teveel eiwitten wel de nieren overbelasten. Dat los je heel simpel op door de melk met wat water aan te lengen.

19. sim

sim Niet meer actief

goed dan, nooit gedacht dat dit ook weer een discussie zou worden, maar die onderzoeken wijzen dus uit dat die eiwitten belastend zijn voor de niertjes.
    ik heb ook een dochter van 9 die gewone melk kreeg vanaf een jaar, toen waren ze nog niet zover met die onderzoeken.

goed, tuurlijk zullen ze er meer belangen mee hebben (geld verdienen) maar houd dat dan in dat die onderzoeken allemaal niet waar zijn?

en mamadeluxe, ik heb zo'n pak gekocht van 1-3 jaar. en voor mijn dochter van die bananendrinkjes :D ze is er dol op! ze drink helemaal geen melk omdat ze dat niet lust en dit vind ze heerlijk! dit is ook nog eens beter voor haar, ze is diabeet, dus heel erg bedankt voor de tip! ;)

20. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,605
    1
    0
    Leeuwarden
    Euh nee....zout is een mineraal......

Share This Page