oeps, daar gaan we dan...let op Annabel! Ik ben dus niet gestopt met roken, natuurlijk weet ik dat het mega slecht is en dat de baby er iets aan KAN overhouden. Ik rookte voorheen met gemak 40 peuken per dag weg en zit nu tegen de 10 aan, soms ook wel 15 pd. Ik heb 10 jaar geleden ook gerookt toen ik zwanger was van mijn dochter. Ze heeft hier dus niks aan overgehouden, op school is ze een van de beste leerlingen in de groep, dus niet minder intelligent. Wel was ze iets kleiner bij de geboorte (46 cm en 2935 gram) Ik ben nu bijna 17 weken zwanger, kom net bij de vk vandaan, alles ligt op schema qua groei. Ik wil hiermee niet zeggen dat het allemaal maar een vrijbriefje is natuurlijk. Verder leef ik zo gezond mogelijk en ja natuurlijk voel ik me wel eens schuldig. Om een lang verhaal kort te maken...het kost mij dus heel veel moeite om te stoppen met roken.... Respect voor een ieder die het wel is gelukt!
kan me ook helemaal vinden in jou verhaal Ninetje, mijn moeder rookte als een ketter en wie niet ruim 30 jaar geleden. Ik heb ook wel eens gehoord dat als het stoppen zoveel stress en paniek met zich meebrengt dit nog schadelijker is voor de baby dan een paar sigaretjes per dag.
Ik heb ook wel eens gehoord dat als het stoppen zoveel stress en paniek met zich mee KAN brengen dit nog schadelijker is voor de baby dan een paar sigaretjes per dag. Jajaja.. hier komt ie dan! Het is ook maar net hoe gek jij jezelf maakt (laat maken)! Als je er gewoon niet achter staat, zal het niet volledig lukken!
Hier kan ik kort over zijn: volgens mij is dit niet waar. Maar wie weet, heb ik ongelijk, maar dat geloof ik pas als iemand mij hierover overtuigende informatie laat lezen.
Ik begrijp het wel, maar nu, zonder de rokers willen aan te vallen, wel even een vraag; Stel je zoon/dochter is 22 jaar oud en blijkt een hart en/of vaatziekte te hebben en zal niet lang meer leven. Mogelijk is de oorzaak hiervan roken tijdens de zwangerschap.. voel je je dan niet schuldig? Ik hoorde laatst het verhaal (jaja.. waar of niet waar) van een meisje die longkanker kreeg. De arts zei; Jij hebt jarenlang gerookt als een ketter. Maar nee, dat meisje had nooit gerookt, haar ouders rookten wel als een ketter. En een waar verhaal is het volgende (beetje ander onderwerp); er kwam in juli een jongetje ter wereld met een open ruggetje.. zijn moeder wist niet dat je foliumzuur moest slikken. Had er nog nooit van gehoord. (verbaas ik me over want ik word er mee gebombardeerd). Ik laat daarom ook bijna alles staan en eet zo gezond mogelijk. Omdat ik het allerliefst wil dat het kindje gezond is en hopelijk de rest van zijn leven zal blijven. (maar zat net wel naast een onbekende die maar bleef roken en passief roken is ook niet goed) .
Heb jij dan gruwelijke verhalen nodig om te stoppen met roken? Ik ben zelf ook wederom weer gestopt met roken en wat vooral niet helpt is er veel aan denken of bijvoorbeeld hier een toppic over openen. Ik denk dat je het juist moeilijk blijft maken voor jezelf op deze manier. Misschien is het ook een idee om het stoppen met roken positief te benaderen en juist te vragen aan iedereen wat de voordelen voor jou en je kindje zijn? Dat lijkt mij veel belangrijker dan gruwelijke verhalen. Wat betreft de onzin over stress voor het kindje en stoppen met roken, als dat zo zou zijn dan zou ik geen gezonde zoon hebben gekregen en wederom weer gezond zwanger zijn... Het is altijd beter voor de gezondheid van je ongeboren kind om te stoppen! Ook kinderen die schijnbaar gezond geboren worden van rokende moeders hebben er altijd op in moeten leveren. Bovendien jij hebt als moeder de keuze om te stoppen, je kind in je buik heeft die keus niet! Jij kiest voor je kind, je kind niet voor jou en daar heb je verantwoordelijkheid voor af te dragen. Mijn moeder heeft ook gerookt toen ze zwanger was van mij. Ik vind dat een heel nare gedachte. Het idee dat ik dankzij haar meer risico loop op hart en vaatziekten op latere leeftijd vind ik echt niet leuk . Ik ben blij dat ik als moeder van mijn zoontje en het ongeboren kindje in mijn buik, wel mijn verantwoordelijkheid neem en gestopt ben met roken. Het is zwaar en het valt niet mee, vooral de eerste paar weken zijn erg moeilijk. Ik doe het nu voor de tweede keer, dat was nog moeilijker. Roken is en blijft een heel nare verslaving waar moeilijk vanaf te komen is. Maar juist het moeder worden lijkt mij een heel goede reden om ermee op te houden. Ik ga nu proberen om ook na de bevalling straks niet meer weer te beginnen te roken. Ik hoop dat me dat lukt. Sorry dat ik misschien wat fel reageer, dat zijn mijn hormoontjes zullen we maar zeggen . Ik wens iedereen heel erg veel sterkte met het stoppen met roken! Voor degenen die het proberen en degenen die het gelukt is, toppie hoor! =D>
Hoi Patrieske Het is inderdaad een beetje krom dat gruwelijke verhalen mij stimuleert om te stoppen, maar raar genoeg helpt het wel bij me. Elke keer als ik snak naar een sigaret denk ik aan de gruwelijkheid.... Raar maar dat helpt bij mij. Het positieve van stoppen, is blijkbaar niet sterk genoeg om het roken helemaal te vergeten, anders was het lang niet zo moeilijk geweest denk ik.
Ik heb er eigenlijk erg weinig moeite mee om te stoppen. Ben nu sinds 7 (ongeveer) weken rookvrij en eigenlijk kost het me niet enorm veel moeite. Natuurlijk heb ik óók momenten waarop ik er aan denk, vooral de gewoonte-momentjes. of wanneer vrienden allemaal buiten staan te roken en ik alleen binnen zit te wachten op ze Maar wat dan weer zo leuk is, dat mensen (rokers) dan zeggen: Nou dan rookte je vast niet veel! of: Ja maar jij bent zwanger, dan is het makkelijk!.. dat vind ik zó gemeen, waarom is er nou niemand die me keihard op mijn schouders klopt en zegt : wat goed van je zeg, en wat knáp ook dat het je lukt! Want ik ben er geen moment sjagarijnig om geweest omdat ik vind dat ik dat niet hoor te doen tegenover de 'beebie' (dat is mijn persoonlijke beleving) ..Daar baal ik echt van, niemand vind ik knap..althans, de rokers niet..ze vinden allemaal wel een reden waarom het voor mij zóóóóóó makkelijk was om te stoppen. Nou ZÓ makkelijk was het niet, natuurlijk kost het me ook wel moeite en zelfdiscipline en wilskracht..maar ik hoefde er gelukkig niet voor tegen de muren te vliegen..is het dan minder knap?
Hey Miss X, Klopt! Het is ook erg moeilijk om van de peuken af te blijven... Dat maakt het ook tot zo'n ellendige verslaving. Het is ook iets dat in je leefpatroon gesleten is zeg maar. En ach, het maakt niet uit wat je nodig hebt om te stoppen met roken. Het is al heel goed dat je op de goede weg bent! Telkens als je zin hebt in een peuk en de verleiding wordt groot, denk dan maar dat als je er 1tje zou opsteken, je kindje blauw aanloopt in je buik van zuurstofgebrek bij elk trekje dat je van je peuk neemt...
Niva, mijn berichtje heeft de jouwe gekruisd. Het is ook belachelijk dat het makkelijker zou zijn omdat je zwanger bent. Ik snap dat soort uitspraken ook niet. Enneh ik vind het zeker knap dat het je lukt! Ik ben ook trots op mezelf dat ik het weer heb kunnen laten.
Hihi patrieske..Dank je Misschien moeten we elkáár gewoon stimuleren en schouderklopjes geven hier haha...
Niva, geen dank hoor! Ik vind het juist leuk om te lezen dat er zoveel vrouwen proberen/stoppen met roken omdat ze een kindje krijgen. Daar heb ik veel respect voor. Dat verdiend zeker een schouderklopje! Idd we moeten elkaar steunen in de strijd om van die rotpeuken af te blijven.
Ik snap dat je de rokers een hart onder de riem wilt steken en ze wilt helpen met stoppen. Maar bovenstaande... dat is echt niet waar hoor! Het klopt wel dat de nicotine in het bloed ervoor zorgt dat er minder zuurstof naar het kindje gaat maar niet in de overdreven mate die jij stelt, ongeboren baby's ademen ook nog niet.
Ik ben meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was en in tegen stelling tot velen heb ik er helemaal geen moeite mee gehad..... Ik mis het wel hoor maar heb er geen behoefte aan gelukkig Ik ben echt een gezelligheids mens, borreltje, sigaretje etc etc... Heb ook geen sigaret meer gerookt..... Weet niet ofdat ik helamaal zal stoppen als ik dadelijk eenmaal bevallen ben hoor..... Misschien blijf ik stoppen of juist niet.. Ik wet het niet...... Iedereen succes met het stoppen met roken! En denk maar aan 1 ding: "Dat je het doet voor een goed doel"!
Tja, ik ben gestopt zodra ik wist dat ik zwanger was, en rookte een pakje cameltjes per dag..toen Valentino geboren was en ik klaar was met de bv ben weer begonnen met roken, tot ongeveer 2 weken terug, toen ben ik weer van de een op de andere dag gestopt (hihi en NEE ik ben niet zwanger) Het is denk ik net als afvallen of aankomen of stoppen met welke verslaving dan ook een kwestie van wilskracht.
Toch is het gedeeltelijk wel degelijk waar... Het zuurstof wordt via de navelstreng getransporteerd, bij elk trekje dat je van je peuk neemt komt er wel degelijk minder zuurstof bij de baby terrecht.
Dat zeg ik er ook bij, dat het opzich wel klopt dat er minder zuurstof in het bloed zit dat bij het kindje komt. Maar dat blauw aanlopen is een beetje overdreven gesteld. Dan zou je bv ook niet meer veilig in de randstad buiten kunnen lopen, weet je wel hoeveel smog je daar inademt? Zou namelijk betekenen dat je dan constant een blauw kindje hebt
Tuurlijk heb ik dat van dat blauw aanlopen wat overdreven, maar het gaat hierbij om het idee. Dan heb je toch geen zin meer in roken? Dat bedoel ik eigenlijk.
de dag dat wij besloten om voor ons eerste kindje te gaan ben ik gestopt met roken en daar heb ik totaal geen moeite mee gehad (de 8 pogignen daarvoor toen we nog niet voor een kindje gingen waren dramatisch, blijkbaar was het doel erg belangrijk haha) nu ben ik alweer 3 jaar gestopt en zwanger van de tweede mis het geen dag die peuk
je bent er zelf bij en je doet het jezelf aan.. en dan heb ik het niet over het roken zelf, maar de illusie dat je niet kan stoppen! It's all in het koppie!