Het valt me op dat onze dochter de laatste maanden eigenlijk niks is aangekomen.. Ze is wel heel druk is qua lengte is ze gegroeid wat we zelf hebben gemeten en zou ongeveer in een jaar tijd 10 cm zijn gegroeid (van 94 cm naar 104 cm) alleen is ze in dat jaar wat we zelf hebben gemeten misschien net een kg aangekomen en een paar maanden geleden had ik haar gewogen zonder kleding: 16 kg en paar dagen terug met kleding: ook 16 kg en zonder kleding 15,5 Nu vraag ik me eigenlijk af hoeveel komt een kindje gemiddeld aan per jaar? Ze is bijna drie laatste keer gemeten op het cb toen ze iets ouder was dan 2 Of is het normaal als ze zo actief zijn? Binnenkort moeten we in ieder geval wel naar de kinderarts voor andere dingen en wil dit dan ook even aankaarten..
Ze kunnen niet in de lengte én breedte tegelijk groeien hè Er zijn geen richtlijnen over hoeveel ze per jaar moeten aankomen, als ze maar hun eigen groeilijntje volgen 104cm en 16 kilo is keurig hoor! Onze zoon is 107cm en 16 kilo en daarvan zeggen ze gewoon dat hij mooi lang en slank is hij is overigens van oktober 2009 Hier komt hij ook maar een kilo aan in het afgelopen jaar. Zoon is ook extreem druk en zit geen minuut per dag stil. Kinderarts maakte zich er niet druk om aangezien hij goed in de lengte groeit. Je kunt niet ineens 10cm groeien én een hoop kilo's tegelijk
Geen idee hoeveel ze in een jaar moeten bijkomen. Mijn zoontje komt ongeveer 2 kilo in een jaar bij en volgt daarbij dan gewoon zijn lijntje. Maar hij heeft er ook maanden bij dat hij weinig tot niks bij komt en daarna ineens weer veel in korte tijd. Ik zal mij niet gelijk druk om maken. Als je de curve van mijn zoon ziet, dan zie je vaker een daling, om naderhand weer een stijging te zien.
Als ik de groeicurve bekijk, zouden ze, als ze gemiddeld groeien, tussen 1 en 2 van zo'n 10 naar zo'n 13 kilo gaan en van 2 naar 3 dan van 13 naar 15. Maar Thirza groeide van 1-2 jaar maar 2 kilo en van 2 naar 3 jaar ook weer 2. En van 3-4 ook weer 2 kilo.