Mijn zoontje is astmatisch en met dit winter weer heeft hij veel last. Hij heeft een puffer voor de benauwde momenten. Nu kwam ik bij de ha en die gaf aan heel duidelijk bij het inademen te horen dat hij het benauwd had terwijl je aan de buitenkant niks zag of hoorde. Hij is 26 maanden en kan nog niet aangeven dat hij benauwd is. Het komt dus voor dat hij eigenlijk een puf nodig heeft, maar deze niet krijgt omdat ik het niet doorheb. Ik wil dit natuurlijk het liefst voorkomen. Zijn er andere seinen van benauwdheid die ik wel kan herkennen zodat ik hem eerder de puf kan geven als hij hem echt nodig heeft?
Dat hoor je... Ik heb zelf astma en als ik er last van heb is het alsof je iets hoort ritselen zeg maar. Bij mijn dochter is dat ook zo.
Mja bij mij hoor je ook niks... (Ook de huisarts niet) Maar je ziet het wel aan dingen als dat ik minder zin heb om te rennen of door te lopen... Zegmaar ik ben vaak al minder actief voordat ik opmerk dat het niet helemaal goed gaat. Dan loop ik naar school... Niks aan de hand... Maar ben wel later dan anders.. En stiekem eenmaal op schoolplein merk ik dan toch dat ik best m'n best deed om door te lopen maar dat het gewoon niet lukte. Aan de andere kant.. Als hij er geen last van lijkt te hebben.. Kun je je afvragen of hij wel die puf nodig hebt. Lastig dilemma lijkt me.
Mijn meisje van 3,5 heeft ook astma, maar bij haar is het heel duidelijk als ze benauwd is. Kwa ademhaling zie ik het al en praten en eten gaat ook met moeite en ze hapt dan steeds naar lucht. Ze is ook altijd heel erg moe en valt s middags soms bijna om van de slaap... Mijn dochter krijg standaard 4 pufjes Qvar per dag en tussendoor Ventolin.
Toen mijn zoontje met 1 jaar benauwd was kon de arts dat zien aan het 'neusvleugelen'. Ik weet niet of dat met een peuter ook zo is. Misschien is bij de HA vragen waar je nog meer op kan letten?
Mijn zoontje is wat jonger, maar je ziet dat hij een hogfe ademhaling heeft als hij benauwd is. Ook klinkt hij benauwd.
Je kan het soms zien aan dat deukje onderaan je hals, waar je ribben beginnen. Dat deukt meer in tijdens inademen als je het benauwd hebt. Mijn zoontje heeft gevoelige longen, het zal wel niet echt astma worden denk ik, maar hij heeft wel een paar periodes gehad waarin hij pufjes ventolin nodig had. Ik vond het dan ook heel moeilijk om te beoordelen. De HAP arts zei een keer dat je beter te vaak dan te weinig kan geven, omdat zuurstof nogal belangrijk is natuurlijk. En dat je het vaak niet aan kinderen kan merken in hun gedrag. Ook al heeft je kind niet echt last, door benauwd te zijn kan je wel te weinig zuurstof binnen krijgen en dat kan wel schade aanrichten. Dus dan heb je toch echt een pufje nodig.
Nog iets: benauwd klinken vind ik zoiets lastigs. Hoe hoor je nou het verschil tussen hoog slijm (gewoon verkouden met hoesten zeg maar) en laag slijm (dus astmatisch)?
@fenneke, astma heeft toch niets met slijm te maken? Voorzover ik weet is het een soort "kramp" van de longblaasjes waardoor ademen lastiger gaat. Mijn vriends stem wordt wat hoger als hij benauwd is.
zoontje had vermoeidheid die niet weg ging. wilde ni dansen of veel rennen. maar je zag hem helemaal niets.HA luisterde nr longen beide waren vol. met pufje sliep hij 12 uur lang terwijl hij dat nooit deed. ik moet hem ook goed in de gaten houden van de HA. maar wel moeilijk omdat je aan hem ook niets ziet. maar slecht slapen, wakker worden, met geluid slapen etc.
hier ook overgevoelige longen.. dat heet ook gewoon astma.. en dan heb je dus niet perse astma-aanvallen zoals iedereen die kent... maar wel gewoon vaak last van je longen. ik heb het hele jaar nergens last van.. behalve als er iemand griepig of verkouden is... dan begint bij mij de ellende.. veel slijm, neus dicht, benauwd.. ik hoest dan echt halve emmertjes rommel op. gewoon een soort van overgevoeligheidsreactie danwel ontstekingsreactie. overigens.. ooit geleerd dat wit snot (gewoon van je neus dus) goed is.. en groen/geel betekent dat er een virus of bacterie in zit. zegt natuurlijk niet of het astma of verkoudheid is.. maar wel dat je er op moet letten astmatische longen zijn gewoon gevoeliger voor vanalles de mijne helaas ook voor weersomslag of koud en nat weer zoals de laatste tijd continu het geval is Loop ik te hijgen bij kind uit school halen.. en zo ver is dat echt niet..
Ik zie het aan zijn ogen en aan zijn neusvleugels. Met inademen spreiden deze als het ware meer, om zo meer lucht binnen te krijgen. En hij krijgt een soort dubbele streep bij zijn ogen. Maar meestal merk ik het aan het kuchen en een soort rammeltje bij zijn ademhaling.
Mijn jongste zoon ging zelf zijn babyhaler pakken als hij het benauwd had. Toen hij een jaar of 4 was zei hij dat hij buikpijn had als hij het benauwd had.
Volgens mijn ha is dat nu weer anders; hanteren ze dat niet meer zo. Vriend trekt ook zijn schouders beetje op bedacht ik nog.