Hersenschudding, waarom wakker maken?

Discussion in 'De lounge' started by Khlo, May 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Khlo

Khlo Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vroeg me af waarom je eigenlijk iemand moet wekken bij een hersenschudding? Is het niet genoeg als je gaat kijken of alles gewoon goed gaat qua ademhaling enzo?

Ben benieuwd of iemand een antwoord heeft of en waarom je dus iemand écht moet wakker maken?

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,027
    551
    113
    volgens mij als ze suf worden dat er een bloeding of druk in de hersenen kan zijn. Zoiets iig

3. Djamila

Djamila Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,221
    3
    0
    Heft te maken met een eventuele bloeding. Door alleen te kijken of de ademhaling nog goed is merk je niks ban een bloeding. Zou er een ader geknapt zijn is de hersenen merk je dit aan het gedrag van de patiënt.

Correct me if im wrong.

4. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
  5. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Om te kijken of iemand nog helder is/ wakker te krijgen . Naast wakker maken moet je vaak ook wat simpele vragen stellen zoals waar iemand is en hoe iemand heet. er kan altijd later toch nog bv zwelling in de hersenen optreden of een kleine bloeding na een val en het is zaak daar zo snel mogelijk bij te zijn. Een van de eerste verschijnselen is sufheid of verwardheid.
    Als iemand niet goed wakker wordt of simpele vragen niet meer weet te beantwoorden is het dus zaak snel het ziekenhuis te raadplegen

6. Khlo

Khlo Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus je moet echt wakker maken?? Is dus niet genoeg om te luisteren of er nog goed normaal wordt geademd. Hmmm.... Vind het zo vervelend om zoon te wekken als hij eenmaal slaapt.

7. Khlo

Khlo Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar bijv mijn zoon kan nog niet echt antwoorden :$

8. penseel

penseel Niet meer actief

Omdat hersennen kunnen op zwellen zo kun je in de gaten houden of het niet een breuk of zwelling in je hersennen zit.

Je kan ook zo kijken dus of er geen hersenen schade is. Eventueel met coma tot gevolg.

9. Khlo

Khlo Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie voor de antwoorden!!!

10. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Als je kind niet kan antwoorden omdat hij te klein is moet je opletten of hij wel goed wakker is. Eventueel wat laten doen. ( slokje drinken / klein opdracht als hij dat kan.. " pak je knuffel eens" bv

Heb je hier geen tips over gekregen dan in het ziekenhuis
    Ik zou hem zeker wel wakker maken hoor als je een weiadvies gekregen hebt ! Dat doen ze niet zomaar.

11. Khlo

Khlo Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb hem net gewekt maar hij is nu dus heel wakker haha.

12. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dit is eigenlijk een soort check up om te kijken of je kindje nog "alert" reageert. Er zou bijvoorbeeld een hersenbloeding kunnen optreden. Als dit het geval is dan reageert je kindje niet meer goed, en dan weet je dat je direct met de hulpdiensten moet bellen.

13. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    ah nou ja vervelend voor een nachtje steeds wakker moeten maken maar het is niet anders. Hopelijk kunnen jullie tussendoor toch nog wat slapen en valt het verder allemaal mee.
    Sterkte !

14. Khlo

Khlo Fanatiek lid

Jan 16, 2015
    1,022
    0
    0
    NULL
    NULL

Oh vind t ook niet erg voor mezelf. Meer voor hem. Hij is slechte slaper dus vandaar dat ik dacht misschien is iets anders als wakker maken ook genoeg :)

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je bij hersen schade wat merkt aan de ademhaling ben je wel heel erg te laat. Ik heb een zoon die ik niet wakker krijg. Hij heeft ook een keer een wek advies gehad en ik kreeg hem - zoals normaal - echt niet wakker. Onder de felle lampen in de badkamer, koud water in z'n gezicht en handjes, hij draait zich tegen je aan en slaapt verder. Toen heb ik bij hem vooral op zwelling, bril heamatoom en ogen gelet.

16. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Aug 17, 2014
    1,245
    413
    83
    Female
    Bij mijn Iieve zoontje en dito man
    Ik heb zelf een hersenschudding gehad en wees heel eigenwijs het aanbod van mijn moeder, om te blijven slapen, af. Omdat ik het vervelend vond dat ze me dan wakker moest maken. Ik zette zelf een wekker, sliep daar faliekant doorheen en kwam de volgende dag bij met een hoofdpijn die zo'n 10x erger was dan de dag daarvoor. Dus nee, doorslapen is ook niet alles.

17. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,855
    19,233
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Spikkelte; Met hoofdpijn wakker worden is inderdaad niet alles nee. Maar toch nog stukken beter dan helemaal nìet meer wakker worden, toch? De kans dat dat gebeurt na een herschenschudding is klein. Maar 'klein' is niet hetzelfde als 'nul'. Volgende keer (want je loopt vast met enige regelmaat een hersenschudding op :D) toch echt iemand laten slapen.
    Je kunt bovendien van je zelf niet echt controleren of je nog helder bent. Verwarde mensen hebben dat van zichzelf meestal niet in de gaten.

Share This Page