Op tenen lopen voor oppas(opa) en oma

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mroos, 19 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

mroos Niet meer actief

Even van mij afschrijven en wat tips vragen hoor!

Boaz is nu 4 maanden oud. Ik ben aan het afstuderen en werk twee middagen in de week(maandag en donderdag). Daarnaast ben ik die dagen + de woensdag meestal bezig voor school en voor mijn onderzoek. Mijn man werkt fulltime.
    Op maandag past mijn moeder op, op woensdag mijn schoonmoeder en op donderdag (dit is van 3 tot half 5 of van 3 tot 6, afhankelijk van het rooster van mijn man) wisselen ze elkaar af.

Mijn werk is hier maar 15 kilometer vandaan maar met het ov is het anderhalf uur reizen. We hebben wel een auto maar die gebruikt mijn man voor het werk. Nu is het zo geregeld dat ik op maandag de scooter van mijn zusje leen en op woensdag (en donderdag meestal ook) de auto van mijn schoonmoeder.
    Allemaal een beetje ingewikkeld en ik kan niet wachten totdat ik afgestudeerd ben, en kan gaan werken en er wat meer regelmaat in komt, maargoed, zo is het nu geregeld.

Nou loop ik tegen een aantal dingen aan bij voornamelijk mijn eigen moeder. Toen ik zwanger was, en ik aan het twijfelen was over kinderopvang of opa's en oma's en zei dat ik kinderopvang ook wel heel goed vond voor de ontwikkeling van het kind, werd mijn moeder zowat 'boos' en zei; 'ik snap niet dat je je kind naar de kinderopvang doet terwijl er 2 opa's en oma's in de buurt wonen die dolgraag op willen passen. Dus ik me schuldig voelen en besloten hun in het begin toch alleen op te laten passen. (heb uiteindelijk wél kdv geregeld voor 1 dag in de week, vanaf eind mei, ook omdat ik die dag straks wil gaan werken en niemand dan vrij is).

Nou kwam mijn moeder twee weken geleden ineens met 'ja, ik merk dat 2 dagen in de week oppassen toch wel erg veel is, het is dat je bezig bent met afstuderen, maar daarna moeten we toch naar iets anders op zoek.' Nou daar moet je dus bij weten dat ze nooit twee hele dagen oppast, maar meestal 2 delen en af en toe 1 dag en 1 deel van een dag. Dus dit vond ik al vrij bijzonder, maar omdat ik dan denk 'ik mag blij zijn dat ze oppast', zeg ik er niks van.

Daar komt nog eens bij dat Boaz daar vrijwel nóóit slaapt, omdat hij dat volgens mijn moeder niet 'wilt', hij gaat huilen enzo. Als ik dan zeg dat ze daar even doorheen moet omdat hij nu begint te merken dat hij daar niet hoeft te slapen, maar thuis wel heel veel slaapt overdag, zegt ze 'ja, jij woont in een flat dus kan makkelijk heen en weer, maar het is een heel gedoe om de hele tijd van boven naar beneden te lopen'. Laatst heeft ze zelfs mijn zusje met hem naar buiten gestuurd om hem in slaap te laten vallen omdat zij het zat was. En ik zeg daar dan weer maar niks van omdat ik het gevoel heb dat ik al blij moet zijn dat ze oppast.

En nou vandaag, belt ze me op, zegt ze jaa, (naam zusje) is met de scooter naar school, want ze voelde zich niet lekker en ze had een toets. Terwijl afgesproken was dat ik hem mocht lenen, dus ik wordt een beetje pissig, zegt ze 'ja, we moesten toch een aweging maken vanochtend en hebben hiervoor gekozen'. Nou, toen heb ik de telefoon opgehangen want ik was het zat maar dan voel ik me eigenlijk wéér schuldig, omdat ze dus wel oppast.

Nou, en ik weet gewoon even niet wat ik ermee aan moet, dus alle tips en ideeen zijn welkom(als iemand uberhaupt de tijd heeft genomen dit ellenlange verhaal te lezen;)).

Liefs

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik wist het wel, ik zou heel rap een andere oplossing zoeken, dit is niet leuk op deze manier.

Dus meer dagen anvragen bij het kdv,
    Hoe gaat het bij de andere oma, daar wel goed?

ik denk dat je moeder het wat onderschat en er niet geschikt voor is, ik zou het niet accepteren als de kleine niet naar bed ging overdag,

succes. en je niet schuldig voelen, het is JOUN kind, jij moet doen wat jij goed vind, waarschijnlijk is het veel leuker als ze je moeder weer echt OMA kan zijn, ipv oppas oma.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hoe gaat het met het oppassen als je schoonmoeder dit doet? Zo te lezen is je moeder geen (blijvende) optie dus wellicht kan schoonmoeder wat vaker inspringen en anders direct wat meer dagen aanvragen bij het kdv.
    Hier is het zo dat mijn schoonmoeder 1 dag per week oppast, zijn er 2 geweest wegens ziekte van mijn eigen moeder. Nu blijkt dat mijn moeder niet meer kan oppassen wegens haar gezondheid, hebben we gekozen voor 2 dagen kdv ipv 1.
    Dit omdat we niet willen dat mijn schoonmoeder meer dan 1 dag per week oppast (en geloof me, een betere oppas kan ik me eigenlijk niet wensen) maar gewoon omdat wij het belangrijk vinden dat Charlotte opgroeit met andere kindjes, samen leert spelen en delen, enz.
    Succes met je besluit, niet te snel beslissen maar goed over nadenken en ook zeker een gesprek met je moeder aangaan!

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik snap wel dat je constant denkt 'ze past wel op' maar er zit wel een grens aan natuurlijk. Tuurlijk is het fijn dat ze het wilt doen maar je moet het met elkaar doen en zo te lezen bepaald jouw moeder hoe het gaat.
    Voel je alsjeblieft niet schuldig en kies voor jezelf en Boaz. Zoek andere opvang voordat het straks helemaal fout gaat met je moeder.

5. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Nou als mijn moeder zo had gedaan dan kan ik blij zijn met oppas maar dan had ik mooi iets anders gezocht.

Het enige wat ze doet is klagen en zeuren over je kind en dat vind ik niet terecht.
    Zij wilde toch zo graag oppassen en vond het belachelijk dat je een kdv zou regelen omdat zij er waren.
    Zeur dan ook niet.

Mijn moeder heeft het ook even moeilijk gehad met het slapen van Jas maar ik heb duidelijk aangegeven dat ze altijd even mopperd en jammerd voordat ze gaat slapen.
    Inmiddels weet ze dat ook en rent niet meer op en neer als ze der hoort.

Afijn ik zou eens gaan praten met je moeder en zelf met je man gaan kijken hoe jullie het op kunnen lossen.
    Vind snap je situatie wel maar er moet toch iets te vinden zijn.

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik had mijn kindje onmiddelijk ook voor de dagen dat moeders oppast in laten schrijven bij het KDV. geen discussie, gewoon doen.

Deel Deze Pagina