Ik zit met het volgende mijn kleine gaat sinds een paar maanden naar de voorschool, is allemaal leuk en aardig had vanaf het begin mijn twijfels omdat de kleine goed op niveau zit. Dit gaven ze ook aan op cb maar vond toch dat 4 dagen goed zouden zijn ( mocht eigenlijk maar 2 dagen, maar wilde zo graag ook groot zijn en naar school dus heb ik na lang lullen toch een indicatie gekregen) Nu is het zo dat ze daar een cito toets hebben gemaakt en de kleine boven het gemiddelde heeft gescoord en hoogste van de groep maar ze kunnen de kleine niet verder uitdagen terwijl deze daar wel echt behoefte aan heeft kent letterlijke alle kleuren ook zwart,wit,grijs,zilver,goud, lichte en donkere kleuren. En is nu ook heel erg bezig met cijfers, tot 30 herkent de kleine allemaal en de helft van alle letters. En dat bieden ze daar nog helemaal niet aan. Zijn er andere opties waar de kleine meer uitgedaagd kan worden en verder kan ontwikkelen naar behoefte? ik baal hier echt enorm van.
Thuis kan je veel meer zelf doen. Psz is niet echt om veel te leren etc meer om samenspellen. Uiteraad gemiddeld kan je daar gewoon je ding doen en leren maar als kindje slim is vervelt het snel. Er zijn genoeg materialen etc die je thuis kan gebruiken heel simpele makkelijke zijn die van Kumon werkboeken. Maar goed is meer de vraag of je dat wel wil doen want straks zit ze op school en is hetzelfde verhaal. Minst ze plusklassen hebben etc. In principe zodra je dochter zelf er niet op vraagt of zelf niet aangeeft dat ze dingen wil hoef je niets. En als ze gewoon lekker op psz gaat ook al leert ze geen engels daar zeg maar is mooi meegenomen toch? Als ze problemen vertoomt en leidsters geen raad met haar weten is een andere verhaal. Versneld naar school gaan zal niet lukken gebeurt bij hoogste uitzonderlijke reden bijv hoge iq test etc. Met 3 tot 30 tellen en wat jij allemaal vertelt is iets boven misschien dan gemiddelt maar als je naar vve psz gaat is al vaak een van die meer kan want het is toch indicatie psz. Misschien je kan kijken naar andere psz. Geen idee of dat goede optie is maar moet je kijken gewoon wat jijzelf wil en wat jij dochter wil.
ojaa ik ga ook op zoek naar die werkboekjes waar kan je die vinden? ik ga daar zeker wel mee aan de slag anders word er te kort gedaan aan de kleine en op de basisschool word eerder ingegrepen in deze gevallen.. dus waarom niet??
De psz is enorm belangrijk voor het sociale gebeuren. Mijn dochter scoort ook bovengemiddeld, maar sociaal emotioneel zit ze dan weer gemiddeld en merk ik dat het enorm belangrijk is dat ze toch gaat. Kijk gewoon wat ze leuk vindt, ga thuis wat dingetjes met dr doen, maar leg haar geen druk op. Er komen nog genoeg jaren waar het leren voorop staat.
Hier had ze met de cito met 3 jaar ook alles goed, met 4 jaar nemen ze 'm daarom niet meer af. Maar ze dagen haar nog steeds uit met bv moeilijkere puzzels, spelletjes met letters, knutselen blijft gewoon leuk, en spelen met de andere kindjes ook. Bij de voorschool van jouw kindje doen ze dat dus niet? Raar hoor, er zullen toch wel meer slimme kindjes zitten? Mijn dochter is iig niet de enige.
Ik begrijp die vve indicatie niet. Naar mijn mening help je je kind niet daarmee, want ze komt dan in een groep dat 4 dagen gaat en extra begeleiding moet krijgen om bepaalde achterstand in te halen. Want daar betaalt gemeente voor. Voor een kind zonder achterstand is dat inderdaad heel demotiverend. Ik zou haar persoonlijk juist op een psz/groep zetten ZONDER vve-indicatie programma. Dan zit ze meer tussen de kinderen zonder achterstanden. En kan ze lekker spelen.
Hier dacht ik ook meteen aan eerlijk gezegd. Maar goed, om antwoord te geven. Onze dochter leest het hele alfabet en is ook 3. Speelt mini loco boekjes al lang en breed uit en kan op de psz niets meer "leren". Vergeet echter niet dat sociaal emotionele ontwikkeling ook belangrijk is. Thuis doen we doeboekjes e.d. en verder is ze op de psz heerlijk aan het spelen.
Tip van de dag: de kleurerklas is ook vooral spelen. Dus ik zou dr vast voorbereiden dat ze niet meteen op de grote school gaat leren lezen en schrijven.. Anders krijg je daar hetzelfde als nu op de psz. En verder... Zou ik gaan voor een andere psz. Gewoon 2 dagen in de week ergens waar ze wel materialen hebben. En dan daar lekker spelen en evt thuis uitdagen. Want wen psz is niet voor de uitdaging.. Maar voor sociale vaardigheden en opbouwen naar de kleuterklas. En in de kleuterklas is het eerste jaar ook vooral sociale vaardigheden en beginnend tellen wat de klok slaat.
Natuurlijk is dat belangrijk, maarr zou dan naar een andere psz gaan. Wat was uberhaupt de reden van het cb om de indicatie te verstrekken ts? Hker krijg je die amper nog en snap het dus al helemaal niet in deze situatie.
Psz is geen plek waar ze kinderen echt schoolsev kennis bijbrengen. Wel de allereerste basis voor kinderen die vanuit+huis nog geen kleuren, telken of kinderliedjes kennen. Maar psz is geen school. Maar voor de rest is het vooral een sociaal emotionele voorbereiding op school. Leren samenspelen, in een groep functioneren, in de kring zitten, samen activiteiten ondernemen, leren luisteren naar de juf enz. Zolang er leuke kindjes zijn om mee te spelen...
Wat iedereen zegt, op sociaal vlak lekker laten ontwikkelen op de peuterschool. Ik zou persoonlijk met 3 jaar nog noet gaan oefenen met lezen of rekenen, maar gewoon veel boekjes lezen en samen spelen. Misschien ook leuk om op muziekles/peutergym of iets te gaan dat ze daar ook even mee bezig is en dingen leert? Mijn dochter van ruim 2 is ook snel, kent alle letters van het alfabet en telt tot 20. Snapt veel. Op emotioneel gebied loopt ze ook voor maar sociaal niet.
Ik zou inderdaad een psz kiezen zonder vve-programma. Als er materiaal is en kindjes met een meer gelijk niveau, dan kan de psz een plek zijn om twee dagdelen lekker te spelen. Thuis kun je dan meer uitdagen, als je dat wil. En verder inderdaad voorbereiden op school, op de manier die Saskia al aangeeft, zodat dat niet te veel tegenvalt.
Waarom nu al zo veel vragen van het kind? Hier zijn ze alleen maar druk met spelen. Als het droog is buiten en en anders binnen. kastelen bouwen van blokken. Fantasiespellen met elk materiaal wat ze vinden... dat is belangrijk op deze leeftijd. Echt leren is nu wat mij betreft niet van toepassing.
Omdat sommige kinderen daar nou eenmaal behoefte aan hebben. Ook op deze leeftijd. Maar psz is daar doorgaans niet op ingericht.
Wat de andere al zeggen: psz gaat meer om het aanleren van sociale vaardigheden, schoolse structuren, zonder mama in een groep zijn etc. Je kan hooguit aan de leidsters vragen of ze eens wat moeilijkere puzzels of wat uitdagender speelgoed (constructiespeelgoed) ofzo willen pakken. Maar verder...hij kan toch gewoon lekker spelen daar? Als hij zich nu al niet meer kan vermaken....in groep 1 en 2 is het ook nog echt veel spelen, binnen en buiten. Mijn dochters scoorden ook altijd hoog op de CITO's op de psz en de oudste scoort ook hoog op school maar ze vermaken zich er uitstekend. Versneld naar school gebeurt bij mijn weten vrijwel nooit omdat dit verzekeringstechnisch niet schijnt te kunnen. Voor hun vierde jaar mogen kinderen niet naar school, 10 dagdelen wennen uitgezonderd.
Hier is VVE trouwens voor alle peuters, dus niet alleen peuters met bv een taalachterstand. Kan me idd voorstellen dat als VVE enkel is voor kinderen met een indicatie, je kind gewoon niet op de juiste plek zit nu. Ik zou dan zoeken naar een gewone psz waar ze ruimte hebben om wat meer uit te dagen.
hier geldt vve voor kindjes uit anderstalige gezinnen, kindjes uit gezinnen waar ouders op zeer laag niveau school hebben genoten of een ernstige taalachterstand hebben (maar dan moeten ze eigenlijk amper iets kunnen zeggen), ze een zichtbare beperking op iets hebben of de thuissituatie een vve indicatie waardig is. Op de voorschool (4 dagdelen) richten ze zich vooral op het op niveau brengen van kennis omdat anders de overstap naar de basisschool te groot is. Bij de gewone psz (2 dagdelen) gaat het vooral om het sociale aspect en is het spelen spelen en spelen. Tijdens het knutselmoment combineren ze iets om te leren (tellen, kleuren, verkeer, dieren... ligt aan het thema). Ik denk dat als je kind eigenlijk geen vve indicatie nodig heeft, ze zich stierlijk gaan vervelen. Mijn dochtertje is net 2 en is zeer leergierig, zonder er eigenlijk al te veel aandacht aan te besteden (enkel door boekjes bekijken, wat ze heel erg graag doet) kent ze bijna alle kleuren en telt ze (en herkent ze) tot 10. Dat is ook het enige wat ze nodig hebben als ze naar de basisschool gaan (naast het sociale gebeuren en in een groep moeten functioneren). Ik mocht een vve indicatie krijgen, maar heb hier bewust voor gekozen. 2 dagdelen is meer dan genoeg voor haar, buiten die dagdelen doen we zelf veel activiteiten