Het vruchtwater kan weer aangemaakt worden, maar als ik het zo lees denk ik niet dat de vliezen echt gebroken zijn maar dat er een scheur in de vlies zit. Een vriendin van me had met 21 week al een scheur in de vlies en mocht ook thuis blijven. wel is waar ook plat en veel controle. maar omdat ze met 21 week echt nog niks doen, wilde ze gewoon thuis zijn bij de andere kind. met 24 week zijn ze spuiten gaan geven voor longrijping en met 26 week is het kindje geboren en is nu meer dan een jaar. wel moest ze heel vaak op controle komen. Je kan er dus ZELF voor kiezen om liever thuis rust te houden.
Exact mijn verhaal, alleen is mijn kindje drie dagen later geboren....maar ik moest, ook al had ik geen weeën, direct naar het ziekenhuis. Met name vanwege infectiegevaar en daarbij is haar kindje natuurlijk ook nog niet ingedaald, dus tja.....dan verlies je vruchtwater. Dan kan je echt niet thuis op de bank liggen, raar zeg.... Wat iemand anders ook zegt, in de auto, op naar het ziekenhuis. Want met die corticosteroide prik vergroot je zelfs de levenskansen nog meer, hup gaan! @ mamavanjanneke, met 26 weken thuis bevallen? In welk barbaars land is dat? In nederland is het namelijk verplicht voor 36 weken in het ziekenhuis te bevallen (kleine uitzonderingen daargelaten), je kindje mag voor die 36e week niet eens naar huis en sterker nog, voor 32 weken moet je naar een academisch ziekenhuis! En ik had ook "alleen maar" een hoge vliesbreuk, dus een scheur, maar ik mocht niet mijn bed uit, plassen op zo'n po die onder me werd geschoven en aan de antibiotica tegen infectiegevaar....en dan was ik bijna 32 weken zwanger! @ Ramona, binnen 24 uur, tenzij onder streng toezicht, antibiotica enz enz...want ik moest het wel zo lang mogelijk vol zien te houden. Die corti-enz=prik krijg je 2 keer met doel na elke prik 24 uur vol te maken voor de optimale werking, dus 48 uur... *Jutte staat versteld en snapt ineens niets meer van de medische wereld*
*leent Jutte leesbril* Ehm... er staat alleen maar dat ze thuis rust heeft gehouden met 21 weken, niet dat ze met 26 weken ook daadwerkelijk thuis is bevallen.
Mijn vriendin heeft inderdaad alleen rust gehouden in bed thuis en mocht ook niet lopen of wat dan ook. werd ook geregeld gecontroleerd op infectie. ze kreeg niet prefentief ab omdat het als er daadwerkelijk wat zou zijn het niet meer zou werken bij haar of t kindje. met 26 week is zij inderdaad in het ziekenhuis bevallen en is het kindje gelijk op neonatologie gekomen. Heeft een zware start gehad, met NEC virus en een zware darmoperatie (meisje is de helft van de dikke en dunne darm kwijt door infectie) maar doet t nu prima.
*dankt voor de bril, maar was gewoon te verbaasd om goed te lezen!* Denk nog steeds aan het infectiegevaar....en snap dan nog steeds niet (ook al is het een uiteindelijke ziekenhuisbevalling) dat je dan thuis mag blijven...zeker niet als ik terugdenk aan de hoeveelheid pillen en andere maatregelen die bij mij al werden genomen!
vreemd verhaal...alshet mij wa soverkomenhad ik er echt op gestaan dat ze me zouden opnemen maargoed.....
het was haar eigen keus. ze wilde bij haar dochter van 2 zijn. dus het was haar keus en niet van het zh.
in het geval van jouw vriendin wel, maar in het geval van Mee svind ik het een vreemd verhal als je vleizen echt al gebroken zijn maargoed..
Hoi, Gisteravond begon ik ook echt te twijfelen aan het hele verhaal... Maar heb toen een andere vriendin aan de lijn gehad en die zei dat er thuis veel minder kans op een infectie is. Ook kunnen ze niks voor het kind doen als het nu wordt geboren. Zit wel wat in... Ze mag niet meer op staan en heeft veel controles thuis. Ze heeft geen weeen nu en hoeft dus ook weeenremmers. Longrijpingsmedicijnen hebben met 24 weken ook nog geen zin... Dus ja, ik weet niet wat ik zou doen... Groetjes Jessica
Minder kans op infectie thuis? Dat vind ik maar raar hoor, ziekenhuis is toch een stuk sterieler lijkt me? En het lijkt me ook dat ook al kunnen ze 'niks' meer voor het kindje doen, de moeder haar gezondheid loopt straks ook gevaar. Sorry maar vind het heel vreemd :S
Thuis is beter dan ziekenhuis hoor. In het ziekenhuis zitten er allerlei ziekenhuisbactieren (oa MRSA) die dodelijk kunnen zijn. Maar ik hoor t wel vaker dat je niet naar het ziekenhuis hoeft maar thuis met veel rust nog ver kan komen.
Om even antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: Overlevingskans bij geboorte met 23 weken: 44% 24 weken: 63% 25 weken: 73% 26 weken: 81% 27 weken: 88% 28 weken: >90% (zweeds onderzoek, 1991-2000) En thuis is het inderdaad schoner dan in een ziekenhuis. Niet dat een ziekenhuis hier schuld aan heeft, het is nu eenkeer een verzameling zieke mensen en flink ontsmetten kweekt resistente bacterien, maar niet ontsmetten is ook weer gevaarlijk. Het is gewoon erg lastig.
misschien wil je hier even bij vermelden: "mits geen medische aandoeningen buiten de vroeggeboorte"..... (dat maakt nogal wat uit namelijk. Vooral ook omdat een flink aantal vroeggeboorten WEL een medische aandoening hebben. Dan liggen de kansen heel anders)
ElleNY: je hebt helemaal gelijk, kansen bij "alleen" vroeggeboorte en alles wat daarmee samenhangt en niet met nog onafhankelijke aandoeningen erbij. Thanx!