Ja of zoals hier ga ik naar de schoenwinkel hebben ze al weinig keuze en de schoenen die er dan zijn zijn soms 15-20 per paar duurder dan online. En ja, soms doe ik dat wel want ik wil de lokale ondernemer best helpen maar soms denk ik ook nee sorry, ik heb ook 3 kinderen die ik steeds van schoenen moet voorzien: ik koop ze online.
Eens, ik denk dus dat het echt een kwestie van prioriteiten stellen is. Wij gingen dus inderdaad wel fietsend of lopend naar de stad of nog liever naar de tweedehands winkel om kleding te kopen. Maar er zijn ook genoeg mensen die dat maar "gedoe" vinden en dus steeds bestellen. Voor mij zou het ook veel makkelijker zijn om gewoon alles op Jumia (soort van Afrikaanse Amazon) te bestellen, maar daar kies ik bewust niet voor, omdat ik in dit geval inderdaad het milieu belangrijker vind dan mijn eigen gemak. En eerlijk gezegd denk ik dat er, los van de boodschappen, best veel overbodige kleding en spullen worden besteld. Dus dat het bestellen overconsumptie in de hand werkt. Lubach had er ook een uitzending over:
Op m’n werk zijn we een dhl pakket punt. Is soms nog meer werk dan het gewone kassa werk. 4 kooien vol pakketjes is geen uitzondering op een dag. Zowel verzenden als ophalen. Dus als mensen er dat nog bij op tellen
Oh wat erg! dhl nog niet eens meegerekend... Moet wel zeggen dat ik bijna nooit in stenen winkels kom. Supermarkt en drogist uitgezonderd. Heb echt zo'n hekel aan dat veel te drukke centrum (woon in een grote stad) Ik hoef me in ieder geval niet af te vragen waar mijn geld toch blijft
@suus1983 Prima toch, dan is dat jouw prioriteit. 'Een kwestie van prioriteiten stellen' wil verder niet zeggen dat iedereen dezelfde prioriteiten heeft Ik ging ook nooit in tijden van drukte naar de stad, daar kan ik echt niet goed tegen. Maar bv wel op dinsdagochtend ofzo.
oh jij slaat echt alles lol! In mijn vorige huis herkende de postbezorger mij aan de andere kant van mijn woonplaats. Ze vroeg me toen ff te wachten en haalde zo een pakketje uit haar bus.
Oe, ik maar 1 pakket! En ik weet niet eens wat dat is. Maar goed, ik laat alle pakketten altijd bij de supermarkt bezorgen. Ik vind het zo belachelijk dat al die busjes continu overal rijden om pakketjes te bezorgen, zo zonde van de rit. Ik kom wekelijks bij de supermarkt dus haal het daar dan op.
En @Havermout het is per e-mailadres volgens de app. Bij je profiel staat een e-mailadres geregistreerd en daar staat bij dat als je meerdere emailadressen gebruikt om online te shoppen, je die ook kunt toevoegen zodat je geen pakketten mist. Het aantal pakketten is bij mijn man in de app dus ook anders dan bij mij. Ik had er 39 en mijn man 20.
Wow ik vind dit wel heftig, want de meeste pakketjes komen via DHL Maar eerste half jaar ziek geweest door zwangerschap, en tweede half jaar baby. Dus ik ben de deur eigenlijk niet uit geweest in 2022! Bekijk bijlage 743469
Alles wat je noemt, is het gevolg van online winkelen. Winkelgebieden worden kleiner, grotere winkelcentra verdwijnen. Daardoor meer drukte. Mensen zien winkelen ook meer als een uitje. Aanbod aan winkels wordt ook kleiner en mensen orienteren zich op internet wat er allemaal verkrijgbaar is. Vroeger ging je gewoon naar een winkel en zocht wat uit wat ze hadden. Nu gaan mensen eerst op internet zoeken naar iets en proberen het dan te vinden in de winkels. Winkels krijgen ook een steeds kleiner assortiment hierdoor, want ze verkopen minder. En dan gaat het cirkeltje weer rond, totdat er straks bijna geen winkels meer zijn.
Die is hier simpel. Ik retour alleen als er iets mis is met een product. Dat was afgelopen jaar 0 keer het geval. Het jaar daarvoor een peperdure keukenmachine waar iets mis mee was. Die hou ik dan natuurlijk niet. Ik heb in mijn omgeving nog geen winkelcentrum kleiner zien worden of verdwijnen. Eerder juist groter dan ze waren. Bijvoorbeeld uitverkoop gaat om de laatste items van een bepaald product. Dat is gewoon veel makkelijker om te verkopen vanuit 1 plek. Ik ben wel blij dat ik niet verschillende winkelcentrums meer af hoef te gaan in de hoop een bepaald item te vinden. Online kopen is verder vaak gewoon een stuk goedkoper, als je outlets niet mee rekent. Dan kan ik bijvoorbeeld een goed paar kinderschoenen kopen voor dezelfde prijs als een paar wat snel kapot is. Online koop ik juist minder. Dan heb ik minder last van die schreeuwerige reclames. En kan ik betere keuzes maken doordat ik niet overprikkeld raak van alles met of zonder opdringerige verkopers. Of halen of bezorgen beter is voor het milieu hangt er ook van af hoe je reist. Ga je met de fiets dan is dat natuurlijk beter. Maar als mensen met de auto voor een item gaan reizen kan je bezorgen imo zien als het carpoolen van pakketjes.
Maar hebben jullie dan niet bij je supermarkt/winkelcentrum een pakketservice? De meeste mensen komen wekelijks wel in het winkelcentrum. Dan kun je toch gelijk je pakje ophalen? Dan hoeven je pakketjes ook niet te carpoolen. Natuurlijk moet je dan wel wat langer geduld hebben, maar de meeste pakketjes die bezorgd worden kunnen best iets langer op zich laten wachten lijkt me.