Ziekenhuisopname ivm RS virus en kinderopvang?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Micera, 11 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje ligt sinds dit weekend in het ziekenhuis met ernstige ademhalingsproblemen. Nu is bevestigd dat hij het RS-virus heeft opgelopen. De meeste kindjes worden er alleen verkouden van, maar helaas is hij een van de kindjes die er letterlijk doodziek van geworden is. Hij ligt nog altijd aan een zuurstofmasker, heeft nog geen kracht om zelfstandig te drinken, en een sonde is te zwaar voor hem ivm de slechte luchtwegen. Er waren de afgelopen dagen een aantal momenten dat de artsen ook zeer bezorgd waren over zijn conditie, omdat alles al gedaan was wat in hun macht lag.

Gelukkig is hij de afgelopen 48 tot 24 uur weer de goede kant op gegaan. Na een paar slopende dagen en nachten, hebben we (en de artsen) er nu weer vertrouwen in dat wij hem mee naar huis mogen nemen. Het zal nog wel even duren, waarschijnlijk ergens volgende week.

Ik ben me ondertussen aan het inlezen over het RS-virus, en heb begrepen dat dit het meest voorkomende virus is, en dat een besmetting op een kinderdagverblijf eigenlijk niet te voorkomen is. Ook hebben kindjes met een ernstige eerste opname, een vergrote kans op een nieuwe besmetting.

Aangezien wij 4 dagen per week gebruik maken van de opvang, maak ik me hier voor het eerst echt zorgen over. (Helaas hebben wij geen familie of vrienden die kunnen oppassen, ook nog voor één dag in de week). Voorheen was het een sterk mannetje, hij is in de 8 maanden dat hij nu leeft zelfs nog nooit echt ziek geweest. Maar nu hij het wel is, heeft hij het meteen zwaar te pakken.

In de ziekenhuisbrochures staat het advies om drukke ruimtes met mensen (en/of baby's) te vermijden, om zo de risico's te minimaliseren. Maar dat vind ik wel makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik ben daarom benieuwd hoe andere ouders hier mee om zijn gegaan? Hebben zij hun kindje na afloop van een ziekenhuisopname voor RS-virus weer naar opvang gebracht, en hoe is de periode daarna verlopen? Ging dat goed, of leverde het een nieuwe besmetting op? Zijn er bij de opvang misschien nog extra maatregelen te treffen waar ik hen op kan attenderen?

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wat naar zeg, sterkte! Ik weet wel dat het rs virus zowel bij kinderen als volwassenen voorkomt. Bij volwassenen is het lastig vast te stellen, want wij zien het vaak als een gewone verkoudheid. Maar je bent wel besmettelijk en een baby wordt er dan goed ziek van. Eigenlijk is het heel lastig te voorkomen, tenzij je altijd thuisblijft en nooit onder de mensen komt. Zelf denk ik niet dat het uitmaakt of je kind nu vier of twee dagen naar de opvang gaat, ze komen hoe dan ook met virussen in aanraking.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het is bijna niet te vermijden dan kom je wel weer ergens anders met het virus in aanraking.
    Denk dat het nu gewoon domme pech is.
    Je kan het als hij ouder is ook beter hebben.
    Beterschap voor hem!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Van de week was in het nieuws dat kinderen op kinderdagverblijven 2 keer zo vaak ziek zijn als kinderen die thuis zijn. In het artikel werden een aantal dingen benoemd die de kans op ziek worden op kinderdagverblijven verkleinden, dus mogelijk dat je daar nog iets aan hebt om met het kinderdagverblijf te bespreken?

Verder zou je misschien kunnen overwegen om over te stappen naar een gastouder? Daar zijn ook wel andere kinderen, maar gewoon veel minder: het lijkt iig veel meer op een normale gezinssituatie.

Sterkte en beterschap. Kan me goed voorstellen dat de schrik er na zoiets wel in zit! :(

5. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Als je echt bang bent idd een gastouder, de kans is daar minder klein.
    Sluit me verder aan bij rozemarijke.

6. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Ten eerste beterschap voor jullie kleine man!
    Mijn vriendin had een gastouder bij haarzelf thuis, ik weet niet of dat een optie is, maar dan verminder je wel het contact met andere kindjes.
    Bij het kdv lijkt het me ook heel lastig, daar zijn nu eenmaal meer virussen en bacteriën. Ik heb zelf geen ervaring met het RS virus, in deze mate in elk geval, maar mijn dochter is ook om de haverklap ziek, pikt alles op wat er voorbij komt. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

7. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Hier ook ervaring met RSV jammer genoeg. M'n oudste heeft haar eerste infectie opgelopen toen ze bijna 5 maanden was. Ze reageerde best wel heftig (ook zuurstof nodig), maar dronk wel nog gewoon bij mij. Na een week opname zijn we terug naar huis gegaan en 2 weken later moest ik terug naar school en ging zij gewoon terug naar de opvang. Het jaar erna heeft ze pas weer een infectie opgelopen. Toen ook terug een opname, maar het was een stuk minder erg dan de eerste keer.

Nu met de jongste ook nog maar een paar dagen uit het ziekenhuis. Ook zij had een infectie, helemaal niet zo erg als dat m'n oudste had, maar omdat ze nog zo jong is, moest ze toch opgenomen worden (ze hadden het over risico op apneu's ed)

Mijn jongste gaat nog niet naar de opvang, dus zal dit waarschijnlijk opgelopen hebben door haar grote zus.
    RSV komt het meest voor van oktober-maart, met een piek rond de jaarwisseling. Daar ontkom je niet aan. Zelfs al zou je je kind niet meer wegbrengen naar de opvang, dan kan het altijd zijn dat jij een collega hebt met een ziek kindje. Dan is de kans groot dat die moeder ook besmet is. Gevolg is dat die collega jou besmet en zo krijgt je kindje het toch.

Ik snap dat het heel eng is zo'n zware RS, maar je kan het jammergenoeg niet voorkomen.
    Ik heb de afgelopen 3 jaar al iedere keer in december in het ziekenhuis gezeten. Dat is niet leuk, maar ik merk wel dat hoe ouder m'n oudste werd, hoe beter ze met het virus om kan.

Nog veel beterschap!

8. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien dat je voor de eerst week/weken zorgverlof op kan nemen? Zodat hij niet rechtstreeks van ziekenhuis naar kinderopvang hoeft?

Toen mijn zoon een half jaar was, is hij ook erg ziek geweest. Toen hij weer voor het eerst naar de opvang ging, hielden de leidsters er echt goed rekening mee. Hij mocht veel bij hun op schoot, ze legden hem vaker in bed en ze lieten hem niet 'los' in de drukte van de groep. Gewoon je zorgen en wensen bespreken.

Beterschap!!

9. tuc

tuc Niet meer actief

al eerste beterschap met je mannetje.

Toen ik nog op de babygroep werkte, hebben wij ook een aantal keer een kindje gehad met rs virus en ziekenhuis opname. Steeds in de maand December ook. Moet zeggen dat geen van die kindjes het in die Jaren terug heeft gekregen, maar ja dat geeft voor jou geen garantie uiteraard.

Ik zou anders idd eens naar een gastouder op zoek gaan, het risico verkleint iig.

10. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Hier ook een kindje met 6 weken het rsv kreeg. Heel kritiek gelegen. Hoogste zuurstof hielp nog niet genoeg. Een attelectase en longontsteking erbij gekomen. Na de start AB knapte ze wel op.
    Maanden daarna elke verkoudheid vernevelen op de seh.
    Jaar erna ook weer opname rsv maar wel minder heftig.
    Nu een vernevel apparaat thuis en sindsdien geen opnames meer gehad voor de longen.
    Hoop dit jaar dus voor het eerst zkh-rs vrij te kunnen blijven met haar.
    Wij geen kdv ben thuis blijf moeder. Wel astma in de fam.

Heel veel beterschap en sterkte komende dagen nog even!

11. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ben deze week met mijn zoon naar de eerste hulp geweest (op aanraden van de HA): ook RS virus! Hij moest wat uren blijven, ter observatie. Gelukkig slaat ie zich er kranig doorheen en mochten we uiteindelijk met hem naar huis.
    Hij heeft het waarschijnlijk van zijn zus, maar die is 9 jaar en dat lijkt meer op een heftige verkoudheid.
    Dus tja, creche of gastouder of gewoon thuis.....je kindje kan het overal krijgen.

12. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Mijn jongste twee kindjes hebben ook het rsv opgelopen toen ze een paar weken oud waren. Ze hebben allebei ook kritiek gelegen. Ze hebben het gelukkig niet weer gekregen. Hier wel nog steeds veel kno en long problemen...

Voorkomen kun je het helaas niet. Mijn kindjes gingen allebei niet naar de opvang en toch hebben ze het opgelopen. Voor jou en mij is het meestal een gewone verkoudheid. Je weet niet waar het vandaan komt.

Sterkte met het herstel. Bij mij heeft het er toen aardig ingehakt om je kindje zo te zien.

13. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt voor de berichten. Ik ben meestal heel nuchter, maar vond het inderdaad heel heftig. Opeens gaat het zo snel, en was het zo serieus, dat we echt een paar dagen hebben rondgelopen met de angst dat hij het niet vol zou houden en dat we hem zouden kunnen verliezen. Dat is ontzettend zwaar.

Zojuist is de kinderarts weer langsgeweest en het gaat nu echt weer beter dan gisteren. Zijn longen zitten nog steeds vol met vocht en slijm, maar wel minder dan het geweest is. Hij heeft net een minder zware zuurstof ondersteuning gekregen. Een brilletje in plaats van het masker. Dat ziet er meteen anders uit en biedt hem meer comfort. Hij heeft weer meer energie over, gelukkig maar.

De controle over een paar weken voor zijn longen zijn al gepland inderdaad. Ze willen hem goed in de gaten houden.

Ik hoop zo dat dit eenmalig was en dat we niet zoals sommige ouders jaarlijks in het ziekenhuis zitten. Nu zullen we wel veel alerter zijn op ademhalingsproblemen.

Gaan andere ouders bij deze klachten dan snel terug naar de huisarts of huisartsenpost, om er snel bij te zijn als het weer misgaat? En zijn er nog langere tijd controles nodig in het ziekenhuis?

Ik denk dat hij straks toch weer naar de opvang gaat, maar dat we wel extra alert zijn. Bedankt voor de tip over preventie bij de opvang. Dat zoek ik na.

14. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    hier ook RSV met opname gehad, bij mijn jongste toen hij 6 maanden was. Liep al weken te hoesten en na 2 AB-kuren en een kuur ventolin werden we eindelijk serieus genomen en doorgestuurd. Het hielp ook niet dat zijn saturatie op maar 81% zat, dus moesten we ook nog met de ambulance naar het kinderziekenhuis.
    Na 6 dagen opname, waarvan 4 dagen extra zuurstof mocht hij weer naar huis. Hij ging en gaat nog steeds 3 dagen in de week naar de kinderopvang, de oudste ook en die heeft naast wat oorontstekingen nooit wat gehad. Ik heb er eigenlijk nooit over getwijfeld om hem weer terug naar de kinderopvang te doen, ze kunnen het echt overal oppikken.
    Waar je rekening mee moet houden, is dat ze na RSV heel lang astmatisch kunnen klinken als ze verkouden worden. Mijn jongste heeft het heel erg, als hij verkouden wordt, zitten we bijna gelijk weer aan de ventolin met hem. Begint dan te piepen en zagen en wordt benauwd. En bij ons komt er geen astma voor in de familie.
    Wij zijn sinds dec 2013 (opname) al 9 AB-kuren, 2 ziekenhuisopnames en 4 puffers ventolin verder (1 puffer gaat ong. 10 weken mee).

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Tante truus, bij jouw kindje heeft het dus een lange nasleep en gevolgen. Wat vervelend! Ik vind het wel fijn om andere verhalen te lezen om zo een beeld te vormen.

Een vergelijkbaar verhaal dus, wat naar. Mijn zoontje had inderdaad ook zulke lage zuurstof waardes. Op de ehbo daalde het de eerste uren net onder de 80, als het kapje er even af moest voor een behandeling. Pas achteraf begrepen we de ernst van de situatie en wisten we welke waardes normaal waren. We zijn dan ook heel blij dat het nu weer zo goed gaat, ook al is hij nog steeds ziek en ligt hij nog aan allerlei slangen.

16. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier met ook 8 maanden, klein weekje ziekenhuis. Hij gaat nog steeds naar de opvang. Wel erg snel last van verkoudheid/luchtwegen.

17. adi

adi Niet meer actief

Wij hadden drie prematuren met sterk verhoogd risico op rs virus.
    Om eerlijk te zijn is een virus bijna niet te ontlopen, vooral deze niet. De neonatoloog vertelde ons destijds dat je het als ouder gewoon vanuit de supermarkt mee kunt nemen, of waar jij dan ook komt.

Als hij verhoogd risico loopt op heftige terugval zou ik de prikken met antistoffen tegen rs virus aanvragen (synagis: RS virus - Medischinfo)
    Kinderen met verhoogd risico komen in aanmerking voor deze inenting tussen september en april.

18. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is een AB-kuur?

Mijn zoontje hoest al meer dan 4 weken en nu amoxicilline kuur gekregen en het lijkt aan te slaan.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

AB is antibiotica. Amoxiciline dus meestal :)

20. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad

Dit kan je dus niet aanvragen bij verhoogd risico. Bij ons 2 kinderen met hele ernstige luchtwegproblemen. Dagelijks preventief AB en vernevelen thuis. Veel zkh opnames en rsv betekend hier ook altijd een longontsteking.
    Gevraagd of de baby dus de vac mag krijgen. De ka wou t met liefde uitschrijven maar dit wlrd dus niet door de verzekering vergoed.

Deel Deze Pagina