Een gastouder is alweer een stuk goedkoper, maar het blijft duur idd. Ik had voor mijn verlof een baantje met minimumloon en het was voor mij voordeliger om een dag minder te gaan werken dan een dag opvang. Ik verdiende namelijk weinig, maar vriend daarentegen niet. (ik ging toen wel uit van kinderdagverblijf en ik werk in shifts van 6 uur, dus je moet gelijk een dag afnemen) Voor mij was het toen ook simpel, ik zorg liever voor mijn eigen kind, dan dat ik er nog 20 euro op moet inleveren.
Volgens mij zou je ook nog wat terug kunnen krijgen toch? Wij hebben ervoor gekozen dat ik bij de kind(eren) thuis blij tot dat ze naar school gaan omdat wij er nauwelijks op vooruit zullen gaan als ik ook zou gaan werken.
Dat is het bruto bedrag joh, daarvan krijg je nog heel veel terug van de belastingdienst, dus je niet meteen helemaal rot schrikken! Wij krijgen ongeveer 2/3 terug van de belastingdienst.
Ondanks 3 kinderen op het kdv houd ik nog wel 800 van mijn parttime salaris over, dus het kan echt wel lonen hoor.
Wij houden zo'n 2800 over excl. Vakantiegeld. Hier moet nog af: boodschappen, kleding, sportclubs, leuke dingen, cadeaus, benzine, kapper etc. en sparen. Binnenkort zal t weer in stuk minder worden. Want ik ga MEER werken. Huh? Ja. Ik heb tijdelijk gedeeltelijk ww, dus de kinderen hoeven minder naar de opvang. Maar wanneer ik volgende maand weer meer ga werken, heb ik ook meer opvang nodig. Netto gaan we er dus op achteruit. Heel fijn dat in NL werken ook echt loont.
Ik had berekend dat we bij een kind 165 euro terug kregen (dat is er dan dus al vanaf) en bij 2 zo'n 699 (dat is er dus ook al vanaf). Wat zouden we nog meer terug moeten krijgen dan als ik vragen mag? Ik zie zelf minder werken niet zitten en vriend kan dat niet met zijn bedrijf. Prima als anderen die keuze wel maken, maar dat is niets voor ons. Toch maar eens een GO overwegen dan.
Ja maar dat is niet helemaal eerlijk gerekend he, want als je van te voren die uren niet gewerkt had, had je de ww ook niet gehad. Ga je er netto ook op achteruit als je de we-uitkering niet meetelt?
1110,- hiervan gaat nog af sparen en benzine en leuke dingen natuurlijk en kleding etc. benzine niet elke maand nodig omdat we beide in de woonplaats werken.
Dat is wel heel veel hoor. Dan zijn de bedragen die je eerde noemde netto (die 750 en 1130 voor 2)? Dan moet je bruto wel echt heel veel verdienen of je hebt het niet goed uitgerekend denk ik. Jij zult dat waarschijnlijk niet redden als lerares, maar ik weet natuurlijk hoeveel je vriend binnenbrengt?
Wij verdienen beide dan precies modaal inderdaad. Maar vind het alsnog opvallend veel, had gewoon wat lager ingeschat. Heb even uitgerekend hoeveel we over zouden houden als deze situatie echt was (2 kinderen en beide 1 dag minder werken): 480 euro voor boodschappen, kleren en leuke dingen. Daar komen de extra's zoals vakantietoelage en eindejaarsuitkering ed nog wel bij hoor, dus dat moeten we gewoon redden en heb niets te klagen. Maar vind het stiekem toch best weinig als je dan 2x modaal verdient. Knap dat mensen het dan redden van 1x modaal!!
Ik weet niet of ik het goed heb uitgerekend hoor, volgens mij wel gewoon. Heb gewoon alles ingevuld zoals het hoort. Maar moet er maar eens een avondje over gaan praten met vriend en dan alles even goed uitrekenen. Als lerares kun je overigens prima modaal verdienen hoor dankzij de extra's en als je voldoende uren maakt.
Maar het ligt ook echt wel aan de lasten die je hebt hoor! Mijn man Verdient 1x modaal en ik werk niet. Wegens omstandigheden zitten we nu even krap, maar als we geen verdere uitgaven hebben zoals op dit moment dan mogen we echt niet klagen hoor. Met 2x modaal inkomen zouden wij dikke 2.000 kunnen sparen per maand en hebben 1 kind en 1 hond
Ja wacht je hebt dan natuurlijk ook die kinderopvang niet en dat blijkt nu dus een enorme kostenpost. Ik heb me daar echt op verkeken. Baal nu even dat mijn ouders niet om de hoek wonen haha. Ach komt goed, we mogen zeker niet klagen en kunnen nu dik sparen dus dat is fijn.
Ja inderdaad, dat zal schelen. Verder voor boodschappen incl luiers reken ik 300,- Benzine 80,- per maand Hond 20/25 euro per maand gok ik En dan nog de vaste lasten 1500 Inkomsten verschilt hier per maand ivm weekloon Deze kosten zijn natuurlijk voor iedereen anders.
Precies, nu een buffertje opbouwen. Kinderopvang is ook niet voor eeuwig he, en je krijgt ook kinderbijslag en een inkomensafhankelijk combinatiekorting, dus het is niet alleen maar negatief. Maar dat het veel geld kost is zeker. Je kan er volgens Nibud van uitgaan dat je eerste kind ongeveer 17% van je netto inkomen kost, 2 25% en 3 33%.
Oh, ik geloof dat ik toch een groot foutje heb gemaakt, ik heb het nog eens ingevuld en kom nu op hele andere bedragen uit. Pfjoeeeee. Nu durf ik toch aan kinderen te beginnen
Haha, leek mij ook wel heel veel. Niet dat je als lerares geen aardig salaris kunt verdienen, zo was het niet bedoelt, maar je mag echt héél veel verdienen wil je nog aardig wat terugkrijgen.
Hier even een lijstje met de nettokosten voor opvang in verschillende inkomensgroepen. Netto kosten » Kinderopvang Bambi Aalten - Gastouderopvang Bambi Zelfs met een jaarinkomen van 60.000 euro krijg je nog 2/3 terug. Zou je kind 20 uur naar de opvang gaan a 6,38 per uur betaal je daar netto dus nog 2,61 voor. Voor 80 uur in de maand is dat iets over de 200 wat je zelf betaalt. En lijkt me met 2x modaal dat dat best uit kan