Hoeveel personeel bij de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door M78, 29 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M78

M78 Actief lid

8 okt 2010
    173
    0
    0
    In de komende week ga ik bevallen in het AMC. Tenzij het eerder op gang komt, word ik 6 juni ingeleid. Ik beval met medische indicatie en zal daarom een ruggenprik krijgen.

Nu vraag ik me dus af... hoeveel personeel is er eigenlijk bij de bevalling? Blijft de anesthesist en de hele tijd bij of zet hij de prik en gaat dan weer weg?

Ik zou zelf zo min mogelijk personeel bij mijn bevalling willen, dus alleen de noodzakelijke mensen, geen stagaires en/of co-assistenten. Kan ik dat van te voren aangeven?

Vorige week was ik bijvoorbeeld in het AMC en werd geholpen door een jonge mannelijke co-assistent. Hij vond het heel raar dat ik 2x per nacht moet plassen..... dus ik dacht, mijn kindje is al ingedaald en drukt op mijn blaas, het is toch heel normaal dat ik dan vaak moet plassen. Zo'n jongen hoef ik dus echt niet bij mijn bevalling. Op iedere vraag die ik hem stelde antwoorde hij: "dat weet ik niet dat moet je aan de verloskundige vragen."

Een vriendin van mij is ook bevallen in het AMC en bij haar ging een co-assistent voor het eerst proberen te toucheren, wat dus na veel geroer niet lukte en toen moest de verloskundige het overnemen.
    Misschien stel ik me aan... maar ik word al zenuwachtig bij de gedachte dat er allemaal studenten op mij gaan oefenen.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik had ook een coassistent en dat was een heerlijke meid!!! Zo lief en begaan met je ze heeft heel de bevalling langs me bed gezeten.
    Dus het kan ook anders hoor. En als je gaan bevallen kan het je allemaal niet meer zoveel schelen dan wil je alleen maar dat je kindje er zo snel mogelijk uit is haha.

Bij mij waren een verloskundige,verpleegkundige en een coassistent aanwezig

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik zou het niet meer weten, en jou maakt het op dat moment ook niets uit hoor! ;)

4. M78

M78 Actief lid

8 okt 2010
    173
    0
    0
    Ik hoop het maar.

5. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik had verpleegster, verloskundige en co-assistent (1e bevalling) erbij.
    De verloskundige deed alles eerst en vroeg daarna steeds of de co-assistent ook mocht voelen. Heel netjes. Zo kon ik bijv. ook meteen aangeven of het pijn deed als zij het deed.

*en was wel handig, ik kon mij lekker tegen haar afzetten tijdens de persweeen*

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Bij mij was er een verpleegkundige, een vk en een gyn.. Maar al hadden ze er met een heel elftal gestaan het kon me niet schelen zolang ze me maar hielpen mijn kind er uit te krijgen :)

7. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bij mij waren: een verpleegkundig, arts en een co-assistent aanwezig bij de 2e bevalling.

En bij mijn 1e: een vk, een co-assistent, gyn, verpleegkundige en een arts. Dat was ook op het laatst omdat mijn placenta niet loskwam en ik veel bloed verloor.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mij in het ziekenhuis begon het met 1 verpleegkundige en 1 verloskundige die af en toe even langs kwamen lopen. Toen het op het moment van persen toch niet zo goed ging met de kleine, stonden er opeens ook een kinderverpleegkundige, een co- en een gyneacoloog in de kamer. En daar was ik helemaal blij mee. Ze waren ook allemaal aan de bak: 3 om de kleine op gang te krijgen en, 2 om mij op te lappen (die co en de vk).

Als je ruggenprik krijgt, weet ik niet of er continu iemand bij je blijft, misschien dat de verpleegster wel in de buurt blijft. Maar kan me niet voorstellen dat de anestheasist de hele bevalling op de kamer blijft. Alleen bij bijzondere momenten misschien?

9. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Bij mijn eerste bevalling stonden er 5 mensen rond mijn bed: mijn vriend (uiteraard!), de VK, de Gynaecoloog, een verpleegkundige en een co-assistent. Op dat moment boeide me het niets dat er een hele delegatie tussen mijn benen stond te kijken, ik wilde gewoon mijn baby eruit hebben!
    De co-assistent heeft op het moment van de geboorte heel veel mooie foto's gemaakt, dus helemaal overbodig was ie niet :D

10. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij waren er continue een verpleegkundige met een leerling op de kamer. En manlief natuurlijk :D :D. De gyn kwam om de zoveel tijd binnen lopen, alleen het laatste kwartier/half uur is hij er bij gebleven. De anestesist verdween weer na het zetten van de ruggeprik, die werd gewoon van de ok's af geroepen.

11. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik ben 2 weken geleden ingeleid met 38 weken. 's morgens kwamen er om de 20 min 1 verpleegkundige en een stagair het infuus omhoog zetten en de verloskundige kwam regelmatig even kijken hoe het met mij was. Ook mijn eigen verloskundige kwam even langs in het ziekenhuis om te kijken hoe het met mij was.
    Toen ik volledige ontsluiting had heel veel uren later (22.00) stonden er 2 verpleegkundige,verloskundige en gyn en mijn man natuurlijk naast mijn bed. Om 23.00 kwamen daar 2 verpleegkundige en een verloskundige bij drukke boel dus maar het kon mij allemaal niks schelen ik wilde dat ons kindje er uit kwam en snel!
    Eindelijk is zo om 23.22 met de vacuumpomp geboren.

Mij leek het ook helemaal niks zoveel mensen om je heen maar mij boeide het echt helemaal niks. Mijn man zei 's nachts nog je hebt gepoept hoor tijdens het persen ik zei ja dat weet ik en het luchtte heel erg op :D ;)

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    De anesthesist gaat na het zetten van de ruggeprik weer weg. En ik ben het niet eens met degenen die zeiden dat het je op dat moment niks kan schelen hoeveel mensen er aan je bed staan. Ik denk dat per persoon erg verschilt.

In mijn geval wilde ik er echt zo min mogelijk mensen bij. Bij mijn ziekenhuisbevalling met mi waren alleen mijn man, de verpleegkundige en de gyneacologe in opleiding (arts-assistent) er. De gyneacologe had op eigen initiatief de co-assistent niet er bij gehaald. Nu heb ik in mijn geboorteplan aangegeven dat ik geen stagiaires of co's erbij wil.

Overigens waren de gyneacologe en verpleegkundige er niet continu hoor. Ze kwamen tijdens de ontsluiting een paar keer checken hoe het ging en bleven alleen tijdens het persen er continu bij.

13. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Ik had echt wel een hoop mensen om mijn bed heen staan; mijn man, klinisch verloskundige een co-assistent en 3 of 4 verpleegkundige en op het laatste moment de kinderarts ook nog. Al met al een drukke boel en op dat moment kon het mij echt helemaal niks schelen!

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mijn bevalling: verpleegkundige met leerling (die we kende) , arts assistent met een co-assistent (of is het andersom?) en mijn man.

Bij het hechten, wat wat complexer was, is de gyn er nog even bijgeroepen.

Ik vond het allemaal prima.
    -de arts-assistent deed de geboorte
    -De co keek over de schouder van de arts-ass. mee, daar heb ik amper wat van gemerkt/gezien
    -de verpleegkundige hielp de arts-assistent
    -de leerlingverpleegkundige hield m'n hand vast
    -m'n man m'n andere hand :)

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Bij mij was bij de oudste een verloskundige en 2 co-assistenten en telkens werd gevraagd of ik er bezwaar tegen had als zij mij zouden controleren.
    Uiteindelijk een spoedkeizersnee geworden en daar waren dus : gyn, anaestesist, verpleegkundige en 2 operatie-assistenten, kinderarts.

16. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ik kwam met heftige weeen in het zh dus was allang blij dat er een aantal mensen op mij stonden te wachten.
    Nadat infuus enzo erin zaten, is eigelijk alleen mn man gebleven zodat ik zijn hand kon fijnknijpen en kotsbakje aangeven/water pakken en af en toe kwam er iemand binnenlopen, zal verplegend personeel zijn geweest.
    Toen ik persweeen kreeg, was net alleen mijn man er en sommeerde hem om iemand te halen want ik MOEST persen, kon het niet tegenhouden.
    Toen bleek dat hartslag vd kleine niet goed herstelde na een wee, was er sprake van een spoedkeizersnede maar uiteindelijk heeft gyn knip plus pomp gebruikt. Toen was het in ene heel erg vol in de kamer, geen idee waar al die mensen vandaan kwamen.
    Man aan de ene kant, verpleegpersoneel aan de andere om aan te moedigen en gyn deed knip plus pomp maar volgens mij stonden er nog meer mensen omheen :)
    Ik had er dus geen erg in en was blij dat ie eruit was!

17. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Waren al deze mensen ook bij een poliklinische bevalling of omdat er een medische indicatie was.
    Ik moet wel in het zh bevallen, maar wel met eigen vk. Dan is er toch geen sloot aan personeel bij behalve de vk en kraamverpleegkundige?

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik had op een gegeven moment een heel leger aan mijn bed. Op dat moment interesseert je echt geen moer wie en hoeveel er zijn. Ik had mijn verloskundige, daarna kwam de arts assistente erbij, 2 verpleegster een co-assistent en op een gegegeven moment ook een gyn. En het mochten van mijn part nog 3 x zoveel mensen zijn, dat is het laatste waar ik mij druk om kon maken.;)

19. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Bij was er ook een student bij de bevalling.
    pfrt hij stond voor me en keek recht in mijn kruis toen ik getoucheerd moest worden. ik wilde hem eerst wegsturen, maar ja.. hij moet het ook leren. Ik heb me er overheen gezet en vergat hem al snel. Bij de bevalling zelf stonden er zo`n 15 mensen om me heen. het was dan ook een te vroege tweeling bevalling, dus het zal bij de meeste mensen niet het geval zijn. ik heb ook geen idee wie wie was en ik kan me er niet zoveel meer van herinneren. degene die mijn tweede kindje uit mij getrokken heeft, kwam ik de dag erna tegen en ik herkende haar niet eens (mijn man wel), moet je nagaan, je bent daar op dat moment niet mee bezig. Ik denk dat ik me er meer druk om gemaakt had, wanneer ik alleen zou zijn geweest..

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Judith, normaal gesproken niet nee. Maar je baby hoeft alleen maar in het vruchtwater te poepen of als je bijvoorbeeld een pijnstilling krijgt dan heb je direct een overname van het ziekenhuis. Dat was bij mij het geval. Mijn zoontje heeft in het vruchtwater gepoept en vanaf dat moment heb je een medische indicatie en moet het ziekenhuis je bevalling overnemen. Het kan ook goed voorkomen dat je 2 diensten meemaakt dus 2 verschillende ploegen. Ik heb totaal een stuk of 8 mensen gezien, maar het maakt mij echt niets uit op dat moment. Heb het ook zeker niet als niet prettig ervaren.

Deel Deze Pagina