Heeft iemand dit artikel gelezen? 'Één verloskundig systeem helpt tegen babysterfte' - Zorg - VK daar staat dat in NL 1 op de 100 baby's sterft rond de geboorte. Ik schrok er onwijs van. Er staat helaas niet in waar de baby's dan aan kunnen overlijden. Heeft iemand een idee? Ik twijfel toch al zo over waar ik moet bevallen, thuis of in het ziekenhuis. Ik wil liever thuis, maar mn vriend staat er op dat ik naar het ZH ga, omdat er bij de 1e bevalling ook wat complicaties waren... (ruim liter bloedverlies bij bevalling, na de bevalling veel stolsels en veel bloedverlies, stuk placenta pas na 2 dagen losgelaten, kindje blauw; moest alsnog in coeveuse) wat vinden/doen jullie?
Ik moest bij Justin naar het zkh ivm bloedverlies en bij de tweeling had ik een medische indicatie (en maar goed ook) want ik had ruim anderhalve liter bloed verloren.. Wij zijn blij met het ziekenhuis Al zou ik nog een kindje willen (maar dat gebeurt niet hoor) dan zou ik toch kiezen voor het zkh maar ook omdat er weer kans in zit dat ik een fluxus krijg en omdat ik top werd geholpen en in de gaten werd gehouden.
Ik ga in het ziekenhuis bevallen, wij zijn veelste bang dat we anders spijt krijgen. Het is toch fijn te weten dat we het zekere voor het onzekere nemen. Het liefst zou ik het thuisdoen, maar voor de baby is ziekenhuis wel veiliger al zeggen sommige dat het weinig uitmaakt.
ik ben bang dat ik niet goed kan ontspannen in het zh, die zusters die in en uit lopen, lawaai op de gang, daar krijg ik echt de kriebels van als ik er nu al aan denk. En dat ze in het zh veel eerder ingrijpen terwijl het ook natuurlijk had gekund, daar ben ik ook bang voor. het is natuurlijk sowieso niet intiem, in het zh bevallen.....nouw ja, ik weet het gewoon echt niet. heeft ook iemand een idee waardoor de baby's dan rond de geboorte overlijden? wat zijn nou veel voorkomende oorzaken?
nrc.nl - Binnenland - Babysterfte in Nederland blijft hoog Hier heb je een mooi duidelijk stukje tekst erover, ik werd zelf ook ff nieuwschierig. Ik snap dat je het niks vind en je er niet bij op je gemak voelt dat ziekenhuis bevallen, ik heb het precies zo. Maar ik durf gewoon echt niet het risico te lopen dat ik straks spijt krijg.
In sommige ziekenhuizen heb je tegenwoordig kraamsuites/verloskamers, die lijken een klein beetje op een huiskamer incl badkamer. Wat volgens mij 1 van de oorzaken is, is dat signalen op risciofactoren niet of te laat worden (h)erkend, waardoor het kindje het niet redt. Hier wilde ik thuis bij de eerste, werd ingeleidde bevalling ivm PE. Bij de 2e wilde ik alles behalve thuis (ivm complicaties 1ste bevalling), uiteindelijk werd het weer een ingeleidde bevalling ivm PE
Allie je krijgt niks mee hoor van de zusters wat uit en inlopen. En lawaai op de gang is niet te horen. Je bent dan zo in je eigen gekeerd Ik ben overigens in het zh bevallen. Heel veel succes meiden.
Ik ben (moest)in het ziekenhuis bevallen, had gewoon een vaste VK en een vaste verpleegkundige. Meer mensen ook niet gezien aan mijn bed. Herrie op de gang, niks van gehoord. Niet romantisch zoals thuis? Aan bevallen zelf is niks romantisch aan. Niet intiem? Ik vond het super intiem, als je kindje lekker op je buik ligt interesseert je het echt niet waar je bent. Na de bevalling werden we lekker met z'n drietjes gelaten, we konden heerlijk genieten. Pas later kwam iemand onze dochter aankleden e.d. dus als de situatie het toe laat is in het ziekenhuis bevallen ook relaxt en intiem!
Eens met Mausi hoor! Ik heb echt niks gemerkt van geluiden buiten de verloskamer. Ook heb ik alleen in het begin, eerste uurtje dat we in het ziekenhuis waren wat verschillende gezichten gezien, de een kwam de ctg aansluiten, de ander een infuus prikken etc. Maar toen ik van de ctg af mocht en ik de prik (pethedine) gehad had was ik alleen met mijn man en de verloskundige. Het licht was gedimd, het was echt een intieme en ontspannen sfeer. Ben blij dat ik in het ziekenhuis was want die prik heeft me enorm geholpen, had weeen om de minuut en vond het best zwaar ze op te vangen en dat ging na de prik een heel stuk beter!
Hier wilde ik bij de oudste in zh bevallen, maar helaas had ze in het vruchtwater gepoept. Uiteindelijk is het een keizersnee gewordne, omdat ze niet door mijn bekken bleek te passen......en was ik dus blij dat ik in het zh was! Zij had het zeker niet overleefd en ik wrs. ook niet als ik thuis had bevallen.....bloedverlies van dik 1.5 liter. Tweede moest dus in zh, maar werd een geplande ks door (wederom) een te groot kind. Kan me wel voorstellen dat je, in onzekerheid, toch eerder voor zh kiest.
Een groot deel van de 1 op de 100 baby overlijdt door vroeggeboorte. Daarnaast hangt er een flink risico aan te lang doorlopen, dus 41/42 weken zwangerschap. Ik werk zelf met baby's en kraamvrouwen en heb dus best wat kennis over bevallen en mogelijke complicaties. Ik wil zelf absoluut niet meer dan 4 of 5 dagen over de 40 weken heen gaan! Het liefst zelfs geen 1 dag! De hoeveelheid vruchtwater kan heel plots veel afnemen, en de kans op het overlijden van het kind is een stuk groter. Ik krijg echt de kriebels als ik zie dat mensen al over de 41 weken zijn en sommige zelfs tegen de 43 weken aan. Blachelijk dat laatste, dat is namelijk echt heel gevaarlijk! Dat is mijn eerste tip aan je, loop niet te lang door a.u.b! Dan denk ik dat het met jouw geschiedenis(wat niets hoeft te zeggen over de komende bevalling) dat je toch beter voor het ziekenhuis kan gaan. Wees wel duidelijk over ingrijpen(vooral de knip), dat doen ze namelijk veel te snel in het ziekenhuis! liefs ecl
oh mocht je toch ver overtijd zijn/gaan, eis dan dat je elke dag op controle komt. Ze moeten goed in d egaten houden of er voldoende vruchtwater is en dat de navestreng nog goed doorbloed is. Dit was tip nr3 Echt hoor je zal de eerste niet zijn waarbij het kind overlijd in de buik door het te lang te laten zitten! (heb het laatst in mijn omgeving weer meegemaakt namelijk).
Tsja, ik ben een grote voorstander van in het ziekenhuis bevallen. Ik blijf erbij dat alles daar bij de hand is en ik heb in mijn omgeving meegemaakt dat de baby van een kennis het niet had overleefd als ze thuis was bevallen, want de navelstreng scheurde. De VK zei toen ook: thuis had de kleine dit niet overleefd. Voor mij dan ook: alle risico's uitsluiten! En ik vond het juist een fijn idee in het ziekenhuis, alles en iedereen bij de hand. Ik heb niets gehoord buiten de verloskamers, ik ben zo goed geholpen, een volgende x beval ik ZEKER weer in het ziekenhuis.
1 van de redenen van 1 op 100 komt oa doordat tegenwoordig het vrij normaal schijnt te zijn dat als je kindje een afwijking heeft, de geboorte te laten opwekken voor de 25 weken grens. Ook deze gevallen worden bij deze percentages opgeteld. Dus als je er bij de 20 weken echo achter komt dat je kindje ene hartafwijking heeft en je zou kiezen voor abortus, wordt dit bij die percentages opgeteld. Het is dus niet zo dat 1 op de 100 voldragen kindjes overlijden. Ohja, ook de kindjes die verdrietig genoeg prematuur worden geboren en (brr) het niet overleven zitten bij dit percentage inbegrepen. Dus wederom: 1 op 100 gebeurt niet bij de voldragen kindjes. Bij deze categorie is de overlijdenskans veel lager (heb ik me laten voorlichten). Ik ga in het ZH bevallen wegens medische indicatie (streptokokken) maar had het anders ook gewild, ondanks dat ik in twee minuten in het ZH kan zijn.
Ik ben ook pro ziekenhuis. Puur voor mezelf zou ik wel thuis willen bevallen, maar voor de baby hell-no! Mijn vriend had laatst de opmerking: bij middeleeuwse verloskundige hulp, horen middeleeuwse babysterftecijfers. Beetje bot, maar ik vind wel dat ie een punt heeft. Ik word zooooo moe van die Beatrijs Smulders adepten die maar blijven kwelen over de "natuur z'n gang laten gaan" en "onnodig ingrijpen" etc etc... tis goed met die types, ga maar lekker het leven van je kind en jezelf op het spel zetten. Wat mij betreft: Medicaliseer maar bij mij als het nodig is, grijp maar lekker in is als het nodig is, als ik mijn baby daardoor daarna gezond en levend in mijn armen heb is voor mij de keuze wel echt heel snel gemaakt hoor!
@ allie (TS): wat zegt jouw VK er over??? Ziet zij het evt. wel zitten om je thuis te laten bevallen, ondanks alle complicaties bij je eerste bevalling??? Ik denk dat je de keuze voor thuis of ziekenhuis toch echt zelf zal moeten maken. Is toch een gevoelskwestie en over gevoel valt niet te twisten Wat betreft babysterfte: die cijfers zijn soms kunstmatig hoog doordat ze idd vanalles meerekenen. Heb de laatste tijd begrepen dat een thuisbevalling prima kan. Het is vaak de overgang/overdracht naar het ziekenhuis waar het 'fout' gaat (maar goed, je gaat tijdens een bevalling ook niet voor niks van huis naar ziekenhuis aangezien er dan al iets niet helemaal goed gaat). Zelf erg goede ervaring met bevallen in het ziekenhuis. Zou het bij een volgende zo weer doen (heb er echt een beter gevoel bij dan thuis en vond het zeer relaxed in het ziekenhuis)
ik ben bij mijn dochtertje in ZH bevallen we wouden thuos maar wegens weinig vruchtwater moesten we in ZH en gelukkig wand ons dochtertje had een slechte start en moest beademd worden en kwam op de ic te liggen ze was gelukkig super strk en snel opgeknapt. Nu met de 2de hebben we dus medice indicatie ik zou niet meer thuis willen bevallen puur de angst dat het weer mis is/gaat Ik moet zeggen ik had per dienst een vaste verpleegkundige en verloskundige verder niet veel aan mijn bed gehad ja 1x gyn en co-assistent de verpleegkundige en verloskundige waren eigenlijk 23 uur klaar maar hebben mijn bevalling nog afgemaakt tot hechten en douche aan toe dus super fijn. Ik had tv en internet was echt super relaxt en een voordeel geen rotzooi thuis! Ik kan niet zeggen dat ik last had van wat er op de gang gebeurden ze lieten ons ook echt in onze waarden en metrust kwamen echt niet ieder 10 min. kijken dus ik vond het echt fijn. En dan ben ik in een universitijds zh bevallen dus zonder echte kraamkamers enz. maar ga nu weer na dat zh terwijl hier in de stad er ook een zit met kraamkamers maar het beviel me super daar! en goeie hulp gehad voor mijn meisje alles is aanwezig vooral in z'n groot ziekenhuis ben in het unc radbout nijmegen bevallen!
@ecl wat jij shrijft heb ik dus gehad echt vreselijk gelukkig heeft mijn meisje het gered ik was of 41+5 of 42+4 dit omdat mijn termijn niet aangepast was het scheelde 6 dagen nu doen ze het gelukkig wel. Heb flink lopen puchen om inleiding te krijgen kreeg het niet voor mekaar bij VK en liep al vanaf week 37 met 2cm ontsluiting nu word ik al voreg door gestuurd na gyn. en word ik al voor 41 weken ingeleid evt.