Hier de eerste dag wel 10 x geplast in haar broek en een enorme diarree aanval midden in de woonkamer. Feest! Daarna een paar maanden gestopt. Nu inmiddels weer begonnen, maar met kleine stapjes. Ze gaat als ze wakker wordt en voor/na het eten op het potje of de wc. Gemiddeld plast ze nu zo'n 3 of 4 x per dag op het potje op de wc en daar omheen heeft ze nog een luier om. Als het mooier weer wordt, maken we de volgende stap naar geen luier meer om.
Wij zijn bijna 2 weken bezig! Afgelopen zomer (toen was hij 2.5) ook twee pogingen gedaan. Toen was hij er duidelijk nog niet aan toe, ik liep de halve dag plas op te ruimen. Met een dag weer gestopt.. sinds die tijd hebben we hem regelmatig op de wc of op het potje laten plassen. Sinds we weer begonnen zijn 2 weken geleden, zeiden we savonds: oneee, de luiers zijn op! Dan mag je morgen een onderbroekje uitzoeken om aan te doen! Volgende dag zelf zn onderbroekje gekozen (doet hij nu elke dag, hij vindt ze mooi), en ik was verbaasd: geen ongelukjes! Helemaal niks! Hij accepteerde het wel dat er met slapen gaan ineens weer luiers waren, en daarna niet meer. Sinds afgelopen week is hij zonder luier naar de psz geweest, en ook een paar keer mee naar de winkel (ruim een uur weg). Ook zonder ongelukjes! Eerste dagen begonnen we op het potje wat op een vaste plaats stond. Soms moesten we hem eraan herinneren ('nu eerst plassen, dan verder spelen' ), maar hij geeft het steeds meer zelf aan! Sinds een paar dagen heb ik het potje weggezet en uitgelegd dat hij op de wc mag plassen.
Wij zijn bewust in de kerstvakantie begonnen, dochter is in december 2 geworden. Daarvoor zat ze wel eens op het potje voor ze in bad ging (want broer moest ook eerst plassen op de wc ) Ze kwam er zelf een aantal keer mee dat ze op het potje wou, waarschijnlijk bij de gastouder gezien. Dus eerst af en toe eens een keertje; toen begon ze aan te geven als ze geplast had (nog in haar pamper). Met de kerstvakantie dus luier af, onderbroekje aan. Eerst dagen zetten we haar consequent rond etenstijd/koffie tijd op het potje; dus toen had ze maar af en toe een ongelukje. Daarna helemaal losgelaten, toen had ze 2-3 dagen wel 4/5 ongelukjes. Dat werd vanzelf minder en toen de vakantie om was, had ze sporadisch nog een ongelukje. Nu is ze thuis zindelijk; bij de gastouder heeft ze gemiddeld 1 ongelukje per dag (daar geeft ze het nog niet goed aan). Zelf ben ik blij dat we er zo voor gegaan zijn. Bij mijn zoon heb ik de 'fout' gemaakt om steeds een pamper om te doen als we weggingen, het duurde bij hem heel lang voor hij echt zindelijk was. Nu gelijk met autorijden (regelmatig >1 uur) etc. ook pamper uit. Voor het weggaan op het potje en ze heeft geen een keer in de auto moeten plassen. Je kunt ook iets in het autostoeltje leggen en schone spullen meenemen evt. Ik zou dus doorzetten, en gelijk helemaal pamper uit laten.
C had een ongelukje van 2 druppels en rende toen naar het potje. Daarna nooit meer gebeurd. N heeft gisteren 2x in zijn onderbroek geplast. Daarna een luier aan want toen ging die naar bed en we gingen even naar buiten. Na het eten gaat hij altijd op het potje en doet dan ook standaard een grote plas. Dat zit er inmiddels zo ingebakken dat hij na het eten zelf al naar het potje loopt.
De eerste (meisje) wilde met net 2jr geen luier meer om. Ze heeft die dag 2x in haar broek geplast, de tweede dsg niet meer en vanaf de derde nacht geen luier ‘s nachts meer om. De tweede (jongen) wilde met net geen 2 al geen luier meer om. Maar hij gaf het niet zelf aan en na een week proberen (en alleen maar ongelukjes) de luier weer om gedaan. Nu is hij bijna drie en zijn we sinds een week weer bezig zonder luier overdag. De eerste dag ging het een keer of 6 mis, de tweede dag 3x, de derde dag 2x en daarna thuis niet meer misgegaan (wel nog een keer op het kdv). De middagslaapjes geen luier om sinds gisteren (ging goed), maar ‘s nachts wel gewoon. Al was hij vanmorgen wel droog. Wat mij opvalt is dat bij allebei ik de eerste dagen wel 100x vroeg of ze moesten plassen en ze werden helemaal gek van me. Nu wacht ik het maar af tot ze er zelf mee komen en meestal gaat dat goed.
Gelukkig wel! De eerstendag was echt drama, net een ongelukje gehad en binnen 10 min weer. Het was echt sneu want hij wist zelf ook even niet meer wat hij moest doen. Dag 2 al een stuk minder, ik denk zo'n 4/5, dag 3 nog minder en daarna droog. Nog wel wat onzeker maar ging heel goed! Voor we gaan moet hij naar de wc, ik bedenk waar we naar de wc kunnen mocht het nodig zijn. In het begin een broek, onderbroek, mini verpakking poetsdoekjes en sokken in de tas. Wanneer we verder gingen met de auto lag er een wegwerp doek in van de kruidvat die de stoel droogt houd, echt handig. Daarna vrij wel geen ongelukjes meer gehad. Poepzindelijk was hij al, al heel snel had hij snachts ook niks meer nodig.