Ik praat m'n zoon tijdens de wakkere momenten ook de oren van z'n hoofd. Gewoon over wat ik met hem aan het doen ben, luier verschonen, broekje uit, sokjes uit en speels bij z'n neusje houden en vragen of hij het ook zo vind stinken, rompertje los, luier af en een 'pppprrrrttt-geluidje' maken als hij een 'poepbroek' heeft. Dan verschijnt er een grote glimlach en met een beetje geluk een 'kkkkrrrrrttt' terug. En ook vertel ik hem wat we vandaag gaan doen (als er iets op de planning staat), of wanneer papa thuiskomt...etc. Of als ik ga zingen dan zingt (kkkkrrrrtttt) zoonlief lekker mee met een grote glimlach.
Ben nooit z.n prater met mijn kinderen geweest wel van mooi weer buiten of gaan we eten of ga je lekker slapen. Ik ben meer een zing mama. altijd zingen veel kinderenliedjes ze kennen beide dus heel veel kinderen liedjes oudste houd er niet zo van maar dochter is op weg om ook een mini zangeresje te worden in huis. Ze zingt ook heel vaak haha. Is ook taal ontwikkeling.
"Goh wat zullen we vandaag toch eens eten" en "mama moet even plassen", zie bovenstaande...van alles ook dus. Man had daar meer moeite mee, die zei in het begin niet zo veel tegen 'm...vond ik toen wel jammer maar ieder z'n ding zullen we maar zeggen. Zoon praat nu vijf kwartier in een uur dus misschien heb ik wel ff teveel gekletst tegen 'm
Bij alle drie heb ik heel veel gepraat, Wat heb jij de fles goed gedronken, Dan gaan we nu jou luier verschonen en dan kun je lekker in de box spelen, lekker naar bed om te slapen, lekker in de wandelwagen want mama moet even boodschapjes halen etc etc En bij gebrabbel zeg ik, wat zeg je, wat ben je toch lekker aan het lachen, vind je het zo leuk, ja echt waar ? Ik vind het ook leuk, wat kun jij mooi lachen leuk spelen en lekker brabbelen etc etc In het dorp kijken mensen mij weleens aan alsof ik een of andere malloot ben want als ik met de kinderen in het dorp loop zingen we vaak liedjes, ik blèr gewoon net zo hard mee hoor haha
Ik klets de oren van zijn hoofd haha! Maar ik vind het ook leuk omdat hij nu echt begint te reageren en terug te brabbelen.
Ik klets hier ook wat af tegen m'n meisje. Idd, ook de meest onzinnige dingen als het weer, wat we gaan doen maar ook zeker hoeveel ik van haar houd en hoe mooi ze is en hoe goed ze het doet. Gaat eigenlijk een beetje vanzelf. Ben van nature een mega kletser dus ben benieuwd hoeveel m'n meisje daarvan heeft meegekregen. En is echt gaaf om te zien dat je nu al contact net haar kan maken. Ze kijkt me aan als ik tegen haar praat en gaat lachen als ik lach, heerlijk!!!
Zo ben ik ooit heel erg geschrokken van dit plaatje: hersenen van een 3-jarige die wel liefde heeft gehad, en 1 die geen / weinig leifde heeft gehad! Ik praat best veel met mn meisje, ook alles wat ik doe en ga doen, en ik "overleg" ook dingen met haar (waarna ik dan zelf een beslissing neem, haha ) mn vriend verklaard me ook wel eens voor gek! Maar ik doe het ook gewoon in de supermarkt en op straat hoor, vertel alles wat ik zie en laat haar ook dingen zien en noem ze dan. Ik vind het erg gezellig, en mn meisje volgens mij ook wel
Ik heb nooit nagedacht over hoeveel ik tegen mijn kids klets. Ik ben kapster en zoals past bij mijn beroep praat ik graag en veel! Ik vertel altijd al vanaf dat ze geboren zijn wat we gaan doen. Mijn zoontje van ruim 2 klets nu ook al heel veel... van wie zou hij dat nou hebben? Haha. Ik zou me er niet druk om maken. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen helemaal niet praten of weinig praten. En boekjes lezen bv leren ze ook heel veel van!
Ik praat best veel tegen Babymuis. In ieder geval wat ik aan het doen ben; luier verschonen en waarom, badderen, flesje maken enzovoort. Maar ook daarbuiten merk ik vaak dat Babymuis aandacht wil hebben. Dan ga ik gezellig bij hem zitten en dan doen we een vraag en antwoord achtig verhaal waarbij hij er vrolijk op los brabbelt. En ook kan hij tijden zitten brabbelen tegen een knuffelbeest of zijn mobiel in de box, maar na een kwartiertje of zo wordt ie boos dat ie niks terugzegt dus dan grijp ik meestal wel in door het beest voor mijn hoofd te houden en wat tegen hem te praten.
Ik praat de hele dag door en mijn oudste is ook een kletskous. Gisteren bijvoorbeeld kwamen we terug van het kinderdagverblijf en de jongste was moe maar wat huilerig. Toen ze in bedje lag heb ik gefluisterd dat we nu weer thuis waren en ze lekker mocht gaan slapen. Even over haar gezichtje gestreeld* haar oogjes vielen dicht en weg was ze. Ik heb 2 zeer gevoelige meiden dus ben er heel bewust mee bezig.
Ik vind het heerlijk om tegen mijn meisje te kletsen. Mijn hart smelt als ze terug 'kletst' en naar me lacht. En leuke geluidjes die ze maakt, neem ik op
Ik klets teveel denk ik, haha. Want soms doet ze gewoon haar hand voor mijn mond of zucht ze diep als ik eindelijk is stil ben Maar ja, ik ben nou eenmaal een kletser.. Over alles en niks. Vertel haar alles wat ik zie, oh kijk de lampen gaan aan, of ik ga even aardappels schillen, ik ga even plassen, ben zo weer terug. Maar ook hoe ik me voel en wat we gaan doen enzo En ik ben zo,n rare moeder die gekke geluiden die ze maakt herhaalt en dan maakt zij ze ook weer
Ik praat ook helr dag door in mijn taal en als samen met mijn man gewoon in nederlands. Ik vertel wat op tv zie, buiten. Boekjes etc. Als we spelen veel. Nou ja veel dus is belaangrijk voor ontwikkeling maar ook babytaal praten tegen hun ook erg belaangrijk laats op nu.nl artikel over gelezen. Ik doe ook meer oefeningen met kleine motoriek: bepaalde gedichten en kinderlidjes met handen en vingers. Dat kleine motoriek is later veel belaagrijk voor praten en goed kunnen praten. Dat zit in een hersensdeel zeg maar. Ze zegt hier ook al mama en soms dagen zegt ze niets soms echt hele dag door mamaamamama, dadadadada, babababs, av av av etc
maar dan mis je nog wel een belangrijk deel van deze docu. Dit kindje kreeg alleen het broodnodige om in leven te blijven. Geen liefde, minimaal eten, weinig expressie in de non verbale communicatie, weinig lichamelijk contact (en dan doel ik niet op de fysieke mishandeling). Er zijn vroeger ook experimenten gedaan met kinderen die helemaal geen lichamelijk contact kregen en waarvan de zorgdragers de kinderen alleen benaderden met een masker op. Deze kindjes overleden uiteindelijk aan gebrek aan stimulering. Nu betekend dat niet dat als je niet zo goed weet waar je over moet praten met je kindje dat hij of zij hier zwaar beschadigd van raakt. Je praat wel normaal tegen hem en hij krijgt zat interactie mee aangezien ik er van uit ga dat je reageert op zijn gehuil en andere communicatie. En hem tegemoet komt in zijn behoeftes. Dat praten tegen je kindje wordt vanzelf wat meer naarmate er meer interactie komt en dan weet je niet beter meer. Maak je niet te druk over zulke documentaires dat zijn extreme situaties. En zijn bedoeld om te leren wat het met kinderen doet als ze mishandeld worden
Lol in het begin wist ik niet zo goed wat ik meost zeggen tegen Babymuis, ook omdat je nog niet echt contact kunt krijgen met pasgeboren baby's. Toen heb ik maar gewoon Piggelmee opgezegd, dat kende ik uit mijn hoofd (omdat mijn moeder dat vroeger altijd opzegde als mijn zusje een driftbui had) en dat was het eerste wat me te binnen schoot. Babymuis vindt het nu nog steeds geweldig
Ik klets ook de hele dag door en kopiër ook haar geluidjes. En maak nietszeggende geluiden en voer gesprekken die nergens over gaan. Mijn man is veel van huis dus ik praat de hele godganse dag zonder dat er iemand terugdraait, eerst alleen tegen de hond, daarna ook tegen m'n buik en nu dus tegen m'n dochter.
Ik brabbel ook de hele dag door tegen me kindje. Behalve als ze ze slaapt of zelf aan het spelen is en ligt te kieren.. Zo schattig!
Ik had vaak genoeg dagen dat ik dacht owjee ik heb veel te weinig gepraat, ben niet zo kletserig. Zing wel graag en veel. Maak me er niet druk om, ze is lekker aan het kletsen en loopt qua taalontwikkeling voor volgens cb en omgeving, ondanks mijn gebrek aan veel kletsen tegen haar, dus het zit wel goed.
Ik klets ook de hele dag door met haar, maar ben momenteel even mijn stem kwijt.. heel vreemd om dan ineens zo veel minder tegen haar te zeggen!
Ik klets ook veel met mijn kindjes... Ook wat ik ga doen zoals "mama gaat even een kopje koffie zetten" en toen ze nog wat kleiner waren als ze me dan aankeken "hallo liefje wat ben je aan het doen? ben je zo lekker aan het rondkijken?" Het gaat gelukkig vanzelf hier! Het is nu ook makkelijker omdat ze een reactie terug geven.