Hier ook een kletskous, nu spreekt ze ook in zinnetjes van 2 woorden. Tellen ben ik al mee een poos geleden mee gestopt, ze praat werkelijk sinds een paar weken álles na. Ze doet zelfs mijn berichtentoon na. Wel erg leuk zo'n papegaai in huis. En mama moet trouwens ook ontzettend oppassen met haar eigen woorden...
Ik heb eerder al een berichtje geplaatst over het praten, maar zag dat er ook nog een vraag was over het lopen. Mijn dochtertje liep met 12 maand helemaal los en is sindsdien niet meer te stoppen.
Hier nog niet heel veel, maar heeeeeel langzaam aan komt er af en toe iets bij: mamma, pappa, bah, die, eten, aai, paa (=paard), woewoe (= hond), ba (=bal), auto, opa, meh ( als in: wat zegt het schaap?) Je hoort t: ik moet het er vaak wel van willen maken. @ Plurk: het kan snel gaan hoor, die van mij zei tot een maand geleden ook alleen maar papa en eten... maar hij snapt alles dondersgoed!
Hoeveel woorden ze zegt weet ik eigenlijk niet... Hier een opsomming, kan ik gelijk even tellen papa mama opa oma vovel (vogel) oto (auto) sitte (zitten) ete (eten) emmer ba (bal) aai een twee drie (jaja, ze telt echt!!!) ja nee beebie (zo noemt ze haar pop) opeten (Vind ik heel knap, drie lettergrepen!!!) peen (speen) bad bed Ben vast nog wel iets vergeten. Verder snapt ze echt alles wat ik zeg of vraag. Zo grappig. En er komen inderdaad elke dag wel woordjes bij.
en oja, ze doet de volgende dieren na: koe varken poes schaap en ze zegt ook nog: bij boot toettoet bye hai Elle (leidster kdv) kiki (kindje)
Wat een verschillen zeg, wel grappig om te zien. Emma was trouwens met lopen vrij laat (15 maand), maar kroop al voor 6 maand en ging al staan met 7 maand, dus was daarmee wel snel. Ach, uiteindelijk lopen en praten ze allemaal toch?
ja snappen doet ze heul veeul! als ik zeg: plurk koekje? dan komt ze meteen. of als ik vraag: is het lekker? dan knikt ze ja. maar ze vertikt het gewoon om te gaan praten volgens mij. huilen als je iets nodig hebt is makkelijker waarschijnlijk
Mijn zoontje is bijna 20 maanden en zegt eigenlijk alles wel na wat wij zeggen, ook gebruikt hij de woorden dan vrij snel uit zichzelf. Papa, mama, opa, oma, Viggo, Alysha, Thirza, Bruno, poes, vis, paard, hond, ja, nee, op, vol, aarbei, auto, peer, meloen, appel, drinken, mee, pakken, nu, slaap, bumba, bumbalu, kiwi, daar, die, hap, mooi, piemel, navel, mond, oren, Maartje, Kimmie, pannenkoek, dippen, eend, vogel, scooter (sjooter), boon, vlees, water, foto, school, weg, voetbal, hup holland, hallo, doei, dag, hoi, hai, baby, niet, bed, banaan, Liam, Thijs, Ella, Odilia (=odieja), zitten En zo zijn er eigenlijk nog veel meer woorden. Sinds gisteren begint hij ook echt zinnetjes te maken, erg leuk! Hij zei ineens (na de vraag of hij iets wilde drinken) : Nee niet drinken.
Grappig, jouw dochtertje en mijn dochtertje gaan dan aardig gelijk op wat dat betreft, met anderhalf zei ze ook meer dan 70 woorden (haha, was ze eens gaan opschrijven, omdat ze bij het CB kijken of ze meer dan 3 woorden kennen en ik eigenlijk wel eens benieuwd was op hoeveel woorden ze ondertussen zat), maakte al aardige zinnetjes en zong korte liedjes als 'poesje mauw' en 'slaap kindje slaap', los lopen deed ze pas met 16 maanden.
Mijn zoontje is 16 en een halve maand en leert echt met de dag bij: mama papa dank bal poes schoen (koen) klaar vogel (oegel ofzoiets) oma opa tuttie uis (muis) boven koek eten lamp aan uit En zo kan ik wel even door gaan het is nog allemaal heel nieuw en als ik goed naar hem luister zijn er nog veel meer woorden! Hij snapt werkelijk alles dat ik met mijn mond open naar hem sta te kijken als ik hem iets vraag waarvan ik denk dat weet hij toch niet... Zingen kan hij ook vooral (tatata) carnavals festival efteling, en handjes draaien en dan vooral aah aah ahaha... volgens mij leren ze echt super snel! En op de vraag of ze lopen snel of ze praten snel heb ik niet het antwoord mijn zoontje liep los met 11 maanden...
Mijn meisje praat amper. Ze danst en zingt liever (laaaalielielaaaa, op de melodie van slaap kindje slaap). Ze zegt: Pappa, mamma, aai, uis (muis), uis (speen), nee, aaa (ja), hai, daa(g), beh (wat zegt een schaap), ehboeh (kiekeboe), oesssh (poes)...mmm, dat is het geloof ik wel. Al hebben we het idee dat ze af en toe ook wat meer probeert na te zeggen. Maar het interesseert haar geloof ik nog niet veel. Ze begrijpt wel zo'n beetje alles dus ik maak me er nog niet zo druk over. x
Oooh ik bedenk me net: ik zei laatst een zin met het woord baby erin en toen zei hij ook: baby. Daarna hebben we het hem niet meer horen zeggen, toevalstreffertje En hij is ook eens op de bank geklommen en zei toen: jes didid (lijkt wel erg op yes, I did it ) Maar verder dus nog weinig hier. Wel leuk dat hij begint te brabbelen, lijkt me prachtig als er echte woorden uitkomen ipv uh uh en baaaba
Als ze het praten 1 keer door hebben, dan gaat het snel he. Emma heeft alweer nieuwe woordjes erbij. Moet ook maar wat meer echt kinderliedjes met haar gaan zingen denk ik. Ik heb eigenlijk altijd wel muziek aan, maar niet makkelijke liedjes om te zingen. Iemand tips voor kinderliedjes? (of een leuke site waar je ze kunt afspelen?)
Ik had in het topic bij peuter/kleuter gereageerd, maar zie dat hij hier ook staat. Over het snel lopen of snel praten, mijn dochter was heel erg snel met praten, maakte al tweewoordzinnen voor haar eerste verjaardag. Maar toen ze ging lopen met 12½ maand merkte in een duidelijke stagnatie in het spreken. Wel begon ze toen hele onverstaanbare verhalen te kletsen dat heeft wel tot 1½ geduurd totdat er eindelijk wat uit te halen viel. Dat was soms zo grappig, dan ratelde ze een heel verhaal wat voor mij als Chinees klonk, en dan eracheraan, ja mama? Nu versta ik 99% van wat ze zegt. Hier leek het lopen dus wel invloed op het praten te hebben, maar het kan natuurlijk ook toevallig zijn.
Mijn meisje is wel een heel stuk jonger, maar zegt echt niet zoveel nog hoor!! Papa, mama, bal, haar eigen naam en iets wat lijkt op "deur dicht". Maar ach, ze heeft ons vaker verbaasd doen staan, dus wie weet gaat het opeens snel!
Het lijkt me heeel leuk als mijn zoontje gaat praten. Is natuurlijk nog erg jong dus logisch dat hij nog niks zegt hihi. Maar vanaf wanneer zijn jullie kids dan gaan praten? Hij begrijpt wel heel veel maar echt praten doet hij nog niks. Kan echt niet wachten erop
Mijn zoon is anderhalf en zegt NIETS!!!! Gewoon een weigeraar. Edit: hij praat in zijn eigen taal, dus het is geen stille hoor, maar hij wil gewoon de echte woorden niet uitspreken. Zelfs papa en mama komt er niet uit. Gewoon tata.
Je bent er in ieder geval overduidelijk meer mee bezig dan ik Ik denk niet dat mijn zoontje al 70 woorden zegt (naja dat weet ik wel zeker trouwens ) maar hoeveel het er wel zijn zou ik niet eens weten. Ik ben gestopt met tellen aangezien ik dat niet zo boeiend vind