Cookies op AD.nl Dat er via het internet en apparaten die via het internet iemand digitaal in de woning van een ander aanwezig kunnen zijn is al lang geen achterdochtige gedachten meer. Er zijn steeds meer gevallen die aan het licht komen. De meest bekende vorm is het hacken van iemand pc. En het daarbij soms ook het gebruik maken van iemands webcam. Er zijn situaties aan het licht gekomen van tienermeisjes die zich aan het omkleden zijn in hun slaapkamer, waarbij de hacker via de cam beelden opneemt en uiteindelijk soms ook over gaat op chantage. En dat is slechts een voorbeeld: ECLI:NL:RBHAA:2008:BD8449, voorheen LJN BD8449, Rechtbank Haarlem, 15/741027-07 Maar bijvoorbeeld babyfoons zijn ook niet meer zo veilig als vaak vanuit gegaan word: Cookies op AD.nl Nou zijn er in Nederland al zo'n 17 miljoen mensen. Dus de kans dat iemand zich in jouw systemen wringt is heel klein. Maar als het gebeurd ben je ook niet de eerste die het overkomen is. De auto laat je niet met sleutels in het slot achter, de meeste mensen heeft een x aantal sloten op de ramen en deuren. Maar internet beveiliging gaat bij de meesten niet verder dan een code op de wifi en het hebben van een virusscan. Hou je er rekening mee? Zo ja, hoe?
Ik ben me ervan bewust dat het een mogelijkheid is, ja. Maar ik maar me er verder niet te druk over. Ik heb geluid van de laptop uit (microfoon) en de camera afgeplakt. Mobiel gebruik ik weinig en heb locatie bepaling uit staan. We hebben bewust geen smart tv genomen en babyfoon was ook de meest simpele.
Weetje wat de pest is met het beveiligen van je computers. Weet je wel hoeveel wachtwoorden je in je leven moet herinneren. Op een gegeven moment weet ik geen origineel ww meer. Ook al schrijf je het op een chaoot zoals ik!! Is in staat om een schrift of boekje te plekken kwijt te raken. Wat doe ik nu bijna elke maand wel mijn ww ergens van opvragen want ik vergeet het toch!
Ik doe er ook niet heel veel tegen. Ik plug mn cam alleen in wanneer ik die nodig heb. En de babyfoon is gewoon simpel (maar dat is ook meer omdat ik een camera overrated vind). Maar toch als er dan weer een bericht in de krant staat dan ga ik wel nadenken. Of het niet handig is om me een beetje te gaan verdiepen in beveiliging. Ik vraag me af in hoeverre goede wachtwoorden dekkend zijn voor goede beveiliging. Aangezien ook onderdelen van de overheid worden aangevallen en dat zo nu en dan ook slaagt.