Ja mijn deel is al weg gelukkig, dat was maar 45 per maand en nu man zijn deel nog. Is idd gelukkig een prima bedrag, maar zou leuk zijn als het weg is. Moet je nog lang?
Oh dat is zeker balen! Hopelijk wel een goede opleiding ervoor terug? Is dat nieuw 25 jaar? Toen wij een schuld kregen was het max 15 jaar.
Haha ik wou net zeggen, 25 lijkt me wel erg lang haha hoe kom ik daar nou bij! Hij heeft gewoon stufi geleend en tot een paar jaar terug een levenslang leren krediet, ik weet niet hoe dat laatste zit eigenlijk. Zal eens vragen straks. Bij mij was het ook 15 jaar inderdaad.
10% hypotheek 20% vaste lasten 15% boodschappen 55% Sparen Dit was het, maar hebben net een nieuw huis gekocht, dus hypotheek gaat meer worden. Er komt een kind bij, energie gaat veranderen dus vaste lasten worden veel hoger. En er gaan meer boodschappen komen. Dus waarschijnlijk over twee maanden is het geheel anders.
Geen flauw idee, ik koop en geef uit zonder er al te veel over na te denken en als er nog wat op mijn rekening staat, maak ik vlak voor ik opnieuw uitbetaald wordt gewoon over naar m'n spaarrekening. Dat is dus niet echt een vast bedrag per maand.
Of iets ouder zijn en in een goeie tijd een huis hebben kunnen kopen.. Als ik een hypotheek zou hebben van onder de 600 euro zou ik ook veeeeel meer kunnen sparen, maar helaas hier ruim boven de 1000!
Zegt ook niet alles hoor. Vergeet niet dat 10-15 jaar geleden de rentes veel hoger waren dan nu. Wij hebben jaren dik 1000 euro betaald voor nog geen 2 ton aan hypotheek.
Daar heb je gelijk in inderdaad! Maar ik denk toch dat over het algemeen starters een groter percentage aan woonlasten moeten betalen dan zij die al langer meedoen..
Wij hebben geen mega inkomen hoor! Rond de 5000 euro. Gezien de reacties. Het is denk ik meer hoe je je geld uitgeeft. Wij zijn ons heel bewust van uitgaves en sparen/beleggen/aflossen is voor ons belangrijk. Dat geeft ons vrijheid. Qua hypotheek zijn we net omlaag gegaan. Dat scheelt ook zeker. Ik vind het interessant om zo de verschillen te lezen.
Dat ligt er toch maar net aan hoe hoog je hypotheek is? Wij hebben een hele lage hypotheek, nog geen 185 euro per maand zitten we nu geloof ik, dus dan is t wel heel logisch dat we meer aan boodschappen uit geven . We lossen overigens ook nog af, maar dat is een vrije keuze en dus niet verplicht dus ik ga even van de 'kale' hypotheekkosten uit .
Ons inkomen is echt behoorlijk lager. Als erbij ons 5000 binnenkwam zou ik echt veel meer sparen of meer hypotheek aflossen. Die hebben we voor de helft afgelost en betalen nu 145 per maand. We hebben het goed hoor maar zo maar een extra weekje met zijn allen naar de zon kan niet. Over drie jaar gaat de oudste studeren. Die wil ik niet get maximale laten lenen.
Sparen: 12% (extra aflossen ipv te sparen: 4% dus in totaal 16%) Hypotheek: 3,7% Boodschappen: 12% En dan zijn de boodschappen een gokje, ik weet eigenlijk niet precies wat ik aan boodschappen uitgeef. Vroeger wist ik dat wel precies (in de tijd dat we minder te besteden hadden), nu maakt t niet zo uit omdat we toch vaak overhouden. Ik koop overigens geen absurde dingen en gewoon ook in de aanbieding. Edit: wij sparen overigens ook nog via een spaarloonregeling van mijn man bedenk ik me nu en er zit een spaardeel in de hypotheek, dus eigenlijk sparen we meer.
Woonlasten: 0% (géén typo) Sparen: tot 50%, afhankelijk van de kosten van die betreffende maand. Boodschappen: 30-40% Weet het niet precies, maar denk dar deze schatting wel in de buurt komt. Boodschappen lijkt veel, maar waar wij wonen zijn bepaalde boodschappen duurder dan in Nederland.
Ja dat scheelt enorm. Onze rentevaste periode loopt bijna af, maar het aflossingsvrije deel hebben we eind vorig jaar al aan laten passen en betalen nu 600 euro netto voor een huis van inmiddels ruim 5 ton. Als ik ons huis nu gekocht zou hebben zou dat zoveel meer zijn.