Hypotheek: 17% Boodschappen: 20% Sparen: 21% Bizar we geven gewoon meer gewoon meer geld uit aan boodschappen dan de hypotheek.
Ik zou het werkelijk niet weten. Hypotheek wordt inmiddels steeds minder. Inkomen van man is heel wisselend. Met flinke klussen in het buitenland kan het per maand zomaar 1500/2000 euro per maand verschillen. We sparen enkel nog voor de jongste kinderen een vast bedrag per maand. De oudste is nu 18 jaar en mag het zelf gaan doen. We sparen voor onszelf geen vast bedrag per maand maar bij een goede maand zetten we zomaar 2000 euro opzij. Werkt mijn inziens beter dan per maand een vast bedrag opzij zetten. Ik ga per heden ook meer uren werken dus dat is wel weer fijn en houden we ook weer meer over. Over een jaar ofzo ook de BSO voor de jongste opzeggen en dan loopt de hypotheek ook langzaam op zijn retour en dan gaat man sws een dag minder werken. Boodschappen vind ik wel enorm duur momenteel. Slaat nergens meer op.
Sparen: minimaal 13% maximaal 30% het ligt eraan hoeveel loon er binnenkort want dat fluctueert. Boodschappen: 22% maar als er over is zetten we dat weer op een aparte spaarrekening. hypotheek: 18%
Boodschappen 17% Hypotheek 40% Sparen 0% (alleen voor de kids, maar dat is een deel van de kbs) Nu is dit wel een iets vertekend beeld, want er wordt wel iets gespaard in de bv en wat beleggingen/crypto hebben we ook, maar privé sparen wij zo min mogelijk. En verder hebben wij best wel een Bourgondische levensstijl, we maken ook graag veel op.
Hypotheek 17% Vaste lasten zo’n 20% denk ik (incl mijn leaseauto) Boodschappen 10% Sparen geen idee…. (Vakantiegeld, 13de maand, belastingteruggave zijn dingen die altijd op de spaarrekening gaan). Soms veel soms niet, wat over is aan het eind van de maand gaat naar de spaarrekening. Wij geven veel uit aan vakanties. We gaan bijna elke vakantie op vakantie.
Heerlijk hè op vakantie gaan? Hier gaat daar ook heel veel geld aan op, daarom hebben we een Max bedrag per jaar gesteld. Het werd steeds gekker. Hebben jullie een maximum voor jezelf gesteld?
Zowel mijn partner en ik zijn ondernemers. Wij sparen voornamelijk in onze holding en BV’s. Per maand sparen we privé zo’n €1500. Dit staat los van ons vakantiepotje en overige spaardoelen. Voor veel huishoudens zal dit een fors bedrag zijn maar gezien onze inkomens is dit bedrag lager als 5%. Wij investeren meer in cryptomunten en in vastgoed.
Poeh wel jaloers op jullie percentages zeg . Even een tegenhanger dan maar van alle positieve geluiden niet overal is het zo mooi verdeeld Huur 53% Zorgverzekering 19% Gas en elektra 18% Overige vaste laten 8% Sparen 0,5% Leven/boodschappen van wat overblijft
Nu uit netto maandinkomen (DGA loon, uitkering man): Huur 20% Sparen ongeveer 25% Boodschappen ongeveer 10% Verzekeringen (inclusief AOV) ongeveer 9% In ons nieuwe huis zit de bruto hypotheek rond 40%. Zal vooral van het reguliere spaar-deel afgaan. Plus meer energiekosten, verzekeringen en belastingen. (nu verdien ik netto op mn zonnepanelen) Ik wil proberen om rond te blijven komen van ditzelfde netto inkomen. Zo nodig kan ik nog aanpassen in mijn DGA loon, ik houd maandelijks aardig wat over in mijn BV, of een voorlopige teruggaaf aanvragen wat door HRA en AOV aftrek ook een aardig bedrag is.
Maar het zegt ook niet altijd iets hè? Wij kunnen zo rond de helft van ons inkomen opzij zetten, en echt een groot bedrag is dat trouwens ook niet. Maar als we huur moesten betalen dan was ook dat bedrag nog minder. Overigens is ons inkomen nu al een paar maanden lang veel lager dan 1 jaar terug. Daarbij zijn bepaalde boodschappen veel duurder dan in Nederland, en dat bij een salaris dat veel lager ligt dan het gemiddelde Nederlandse salaris (ja, ook die van ons). Gelukkig kunnen we prima rondkomen maar we leven dan ook niet uitbundig luxe ofzo. Zo te zien geven wij verhoudingsgewijs ook veel meer uit dan de gemiddelde ZP'er aan boodschappen. Maar stel dat één van ons met spoed geopereerd moet worden -ik zeg nu maar wat-, dan kunnen we wel ineens tweeduizend euro (!) kwijt zijn daaraan, zoniet meer. Dus een deel van wat wij sparen zouden anderen gewoon onder het kopje 'zorgverzekering' kwijt zijn. En volgend schooljaar komen daar nog een hoop kosten bij voor m'n oudste dochter vanwege haar schoolkeuze (maargoed, dat is natuurlijk ook een keuze uiteindelijk). En wij hebben ook jarenlang heel zuinig moeten leven dus ik weet hoe moeilijk dat kan zijn. Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat een percentage vaak gewoon weinig zegt.
Ik had ook een paar keer die gedachte. Vooral de lage % voor hypotheek verwondert mij. Nu snap ik wel geen bal van het NL hypotheeksysteem dus mss daarmee? Maar 15 tot 20% lijkt mij ook heel laag gewoon? Zijn de absolute bedragen dan zo laag ( tov torenhoge aankoopprijzen die ik hier vaak zie voorbijkomen). Zelfs toen ex en ik nog samen waren (beiden bovengemiddeld inkomen bij FT werk) zat de hypotheek boven 20% voor een lening van 280k
Sparen 15% Hypotheek 23% Boodschappen 10% 15% is wat we elke maand als vast bedrag sparen. Daarnaast gaat vakantiegeld en belastinggeld ook naar de spaarrekening. En mochten we een paar maanden achter elkaar geld over hebben waardoor het saldo op de betaalrekening oploopt dan sparen we wat extra (en andersom gebeurt ook mocht er een dure maand met extra uitgaven tussen zitten)
Nee, we hebben eigenlijk geen minimum of maximum. We denken wel na hoor, we zitten niet in 5* resorts all inclusive op Curaçao oid . Maar wel op de luxe campings (we hebben een eigen caravan), vliegen naar Lanzarote, Griekenland of Mallorca. As meivakantie willen we twee weken eilandhoppen in Griekenland. We zitten wel duidelijk in de Middenklassers-vakanties, luxe, maar niet uberluxe
Wij zitten aan 16,7 % voor de hypotheek, maar dat was 10 jaar geleden toen wij hier kwamen wonen natuurlijk wel anders. Onze hypotheek was toen 250.000. Gekocht op één salaris (ik was toen ziek, mijn man werkte nog bij een bank, dus korting op de rente). Ondertussen hebben wij twee gelijkwaardige salarissen. Onze salarissen zijn trouwens makkelijk te vinden hoor op het internet, beiden bovenin de LC-schaal VO/MBO.
Wij zitten op 15%, maar ook voor ons geldt dat dat 12 jaar geleden heel anders was, denk toen ook zo'n 30%. Hypotheek rond de 2 ton, maar dat was toen hoog voor ons en op maximale inkomens. Nu is het 15% op 1 inkomen. Hypotheekrente is lager geworden en inkomen van man is verdubbeld.
Maar wij hebben ons huis niet nu gekocht, maar 12 jaar geleden. Ik ga nu geen huis kopen, 4 ton voor een rijtjeswoning. Maar ja, als je geen keus hebt. Wij zaten toen ook rond de 30% en nu 15%.
Mensen die hier reageren hebben hun huizen voor de huidige krappe woningmarkt gekocht. Als ik mijn huis nu zou moeten kopen dan had ik een dik vet probleem. Toen onder de 3 ton en nu tegen de 7 ton. Dan was het percentage heeeel anders geweest dus.
Dat ligt er dan weer aan of je ook iets verkoopt met goede overwaarde Wij zijn in 2018 verhuisd van 2/1 kap naar vrijstaand en gingen minder betalen, omdat de rente lager was. Wij zouden zelfs hypotheekvrij kunnen zijn als we nu een tussenwoning zouden kopen. De realiteit is echter dat we ruim 30% van de inkomsten aan hypotheek betalen voor ons mooie vrijstaande huis. Wij zien het als een potje voor later. Het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat mensen met een bankspaarhypotheek nog steeds de volle pond betalen, ook al hebben ze bv in 2005 gekocht. Hierbij wordt er in een potje gespaard om na de looptijd de hypotheek volledig af te lossen. Het is dus echt een beetje appels met peren vergelijken dit topic.
Nou hier ook niet zo rooskleurig hoor. Waar wij wonen is het leven duur. Voor hier hebben wij een prima salaris maar vergeleken met mijn salaris in NL echt minimaal en door de pandemie hebben alle mensen van de de overheid 12,5% van het salaris moeten inleveren. Wij x 2 dus . Geen vakantiegeld, geen eindejaarsuitkering etc. En het leven is duur! Ik zou de percentages niet weten, maar ondanks 2 keer salaris, 2 appartementen die verhuurd worden (= extra inkomen) kan ik bij lange weg niet sparen wat ik hier allemaal zie. Wij leven niet uitermate luxe. Ik kan niet wachten om naar NL te gaan, hier worden wij niet rijk hahaha.