Hoelang gaan 150cc flesjes mee?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Danoontjes, 6 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danoontjes

30 sep 2013
    46
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik ben bezig met een kolfvoorraadje aanleggen. Ik heb nu 6 volle flesjes (150cc) in de vriezer, maar wil er nog meer gaan vullen. Nu moet ik daarvoor nieuwe flesjes bestellen.
    Ik vroeg me af hoelang 150cc flesjes groot genoeg zijn? Mijn baby is nu ruim 2,5 maand en ik wil nog zeker een half jaar bv geven. Ik vind het zonde nu weer 150cc flesjes te kopen als ik met een paar maanden grotere flesjes nodig heb omdat er niet genoeg in past.

Ik heb een medela kolf en medela flesjes.

Ik hoor graag jullie advies!

Hartelijke groet, Danoontjes

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.034
    113
    Kun je geen bewaarbakjes aanschaffen ipv flesjes? Dat is volgens mij veel goedkoper. Er zijn ook bewaarzakjes spdciaal voor bv.

3. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik heb destijds een een stapel goedkope flesjes gekocht.
    Ik kolfde in de medela flesjes en goot het over in de goedkope flesjes.
    Ik had er een paar waar 220 ml in paste maar zoveel dronken mijn kinderen nooit, dus die vulde ik tot 180.
    Verder had ik er een aantal van 120 ml.

Daarnaast maakte ik ijsblokjes van de melk, dan kon ik daarmee die 120 aanvullen. 1 ijsblokje was geloof ik ongeveer 15 ml.
    Dus 1 flesje van 120 plus 2 of 3 ijsblokjes was vaak genoeg.

4. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik gebruikt bekers met deksel waar nu ook mijn zelfgemaakte voeding en fruit in kan.

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik zou eerder gaan voor kleinere bakjes (ik had cupjes van 50 ml), dan ben je heel flexibel in hoeveel BV je ontdooit. Bovendien ontdooit een klein cupje sneller/makkelijker dan een grote 'klont' in een flesje. Neem aan dat kolven ook niet echt jouw hobby is :D, zonde als je dan teveel ontdooit en moet weggooien...

Overigens hebben mijn kinderen NOOIT meer dan 150 ml gedronken ;), dan waren ze echt voldaan. En dat hoor ik vaak van BV kindjes. Die drinken toch vaker meer kleinere porties dan FV-kindjes.

6. Tannetje

Tannetje Actief lid

12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    onze zoon is 1,5 en drinkt nog steeds uit deze fles.

Heb zelf borstvoeding altijd in ijsklont zakjes ingevroren.
    kon ik er ook kleine hoeveelheden uithalen

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit... Ik had die van Avent.
    Er kan max. 180cc in. Als dit bevroren was wipte ik de blokken uit het bakje en deed ze in een diepvriezakje, meerdere van dezelfde hoeveelheid bij elkaar.
    Om te ontdooien zette ik de blokken melk weer terug in een avent bakje.

8. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Dit.
    Dochter heeft nooit grotere flesjes gehad dan die van 150.

Ik gebruikte voor het invriezen flesjes (125 ml Hema) en bewaarbakjes (grotere 180 ml van Avent en kleinere 50 ml van Beldico).

9. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

ik gebruik bakjes van difrax en event 150 en 180 cc. En als het ingevroren is dan haal ik het ijsblok uit het bakje en stop ik die in een diepvrieszakje met de datum er op. Is een stuk goedkoper en scheelt op de een of andere manier ook nog eens ruimte :p

10. Danoontjes

30 sep 2013
    46
    1
    8
    NULL
    NULL
    Oke dames, bedankt voor alle tips!!

Vraagje over de ijsblokjes: gebruik je een gewone ijsblokjestray? En doe je daar dan nog iets omheen ivm de hygiene in de vriezer?

11. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja die van Avent idd!

12. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik gebruikte deze:
    OXO Tot Babyvoeding Diepvriesbakje Green | Babypark

Komt nu ook goed van pas voor de eerste hapjes!

13. LinsyVH

LinsyVH Bekend lid

17 aug 2013
    700
    0
    0
    (B)
    Mijn dochtertje is 10 maand en drinkt nog geen 150cc.. dus grotere flessen heb je eigenlijk niet nodig hoor. Het is beter om meerdere kleine flesjes te geven per dag, dan grotere flessen te geven. Tenminste als je de borstvoeding wilt volhouden. Heeft te maken met het uitrekken van het maagje en dat ze dan op de duur niet genoeg meer hebben aan de borst.

En inderdaad, gebruik ijsblokbakjes. Hier in het begin ook een voorraadje gekolft in aventbekers... duurt 2 dagen eer ze ontdooit zijn in de koelkast. Had het advies gevolgd van iemand om volle potjes in te vriezen om plaats te besparen... had ik dus niet moeten doen :D

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik zet mijn bakjes 's avonds, voor ik naar bed ga, in de koelkast en zijn volgende ochtend ontdooid.

Mijn dochter is nu 5 maanden drinkt flesjes van 120-130ml.
    Ik heb bekers en zakjes in de vriezer, varierend tussen 100 en 140ml en een paar kleintjes van 50 a 70.

15. Danoontjes

30 sep 2013
    46
    1
    8
    NULL
    NULL
    Oke, goeie tips! Moeilijk in te schatten vtv.

En hoe doen jullie het met inschatten hoeveel er nodig is vooraf?
    Meestal zal dat 2 voedingen per dag zijn voor mij, maar soms zitten er dagen bij dat mijn zoon ineens meer wil drinken. Dan zit die voeding nog bevroren in de vriezer. Hoe doen jullie dat dan?

Bedankt voor het meedenken!

16. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Ik heb de voedingen altijd vers meegegeven.
    Gebruikte een grote fles van Avent om alle gekolfde melk van die dag in te doen, deze ging daarna ook zo mee naar de gastouder. Gastouder heeft er elke keer gewoon een beetje uitgehaald voor de voeding.
    Sommige dagen had ik meerdere flessen melk mee, omdat er van een andere dag nog wat over was. Met een stikker gaf ik gewoon aan welke melk het eerst op moest.

Er ligt ook vanaf het begin een ijsblokzak met melk in de diepvries van de gastouder. Voor het geval dat de grote fles met melk om zou gaan.

Hoeveelheden bepalen is altijd in overleg met de gastouder gegaan, er is nooit meer dan 150cc gedronken, meestal 80cc.

De meeste dagen kwam er melk mee terug, dl sliep het eerste jaar heel veel bij de gastouder en is een beetje flesweigeraar. Als er te veel over was ging de gekolfde melk van die dag de vriezer in.

17. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nou hier de volgende ochtend hoor dus dat lijkt me wat overdreven tenzij jouw koelkast op 1C staat misschien?

18. LinsyVH

LinsyVH Bekend lid

17 aug 2013
    700
    0
    0
    (B)
    Hoeveel moedermelk die je kindje doorgaans in
    24u nodig heeft (in ml)
    Maand 1: 150 ml/kg x lichaamsgewicht in kg
    = ... ml in 24u
    Maand 2: 140 ml/kg x lichaamsgewicht in kg
    = ... ml in 24u
    Maand 3: 130 ml/kg x lichaamsgewicht in kg
    = ... ml in 24u
    Maand 4: 120 ml/kg x lichaamsgewicht in kg
    = ... ml in 24u
    Maand 5: 110 ml/kg x lichaamsgewicht in kg
    = ... ml in 24u
    Maand 6: 100 ml/kg x lichaamsgewicht in kg
    = ...ml in 24u

en dat deel je dan door het aantal voedingen je ongeveer geeft per dag.

19. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik vries ook 120/130 cc in, flesjes van beldico. Is eigenlijk altijd genoeg, maar geef altijd reserve mee. (En bij gastouder in diepvries zit ook nog) Heb ook ijsblokjes gebruikt, maar vond dat best wel een geprutst.

20. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik gebruikte zakjes die bestemd zijn voor bv.

Verder heeft mijn dochter nooit meer gedronken als 150cc, ik bood altijd 120cc aan waar ze vaak nog wat van liet staan.

Deel Deze Pagina