Hey hoi, ik ben dus nieuw hier. Ben benieuwd of hier ook vrouwen zijn die bekend zijn PCO/PCOS. Ikzelf het al een lange tijd last van onregelmatig menstrueren. (1x per 56 dagen of nog langer...) Veel last van buikpijn en nog wat andere kwaaltjes. De dokters kunnen niets vinden, lichamelijk dan. Nu ben ik dus bang/benieuwd of het geen PCO/PCOS kan zijn... Voluit heet het :" Poly Cysteus Ovarium Syndroom " Uitleg van PCOS: Het polycysteus ovarium syndroom (PCOS) PCOS werd voor het eerst beschreven in 1935 door de artsen Stein en Leventhal en gedurende vele jaren stond het dan ook bekend als het syndroom van Stein en Leventhal. PCOS is de meest voorkomende oorzaak van onvruchtbaarheid bij vrouwen. Volgens schattingen heeft 5-10% van alle vrouwen een meer of minder ernstige vorm van PCOS. Kenmerken die kunnen voorkomen bij deze vrouwen zijn: - overbeharing - kaalheid - hyperpigmentatie van de huid - suikerziekte - vetzucht Deze kenmerken hoeven echter niet aanwezig te zijn; overbeharing en vetzucht komen bijvoorbeeld wel regelmatig voor, maar er zijn evenveel vrouwen die daar geen last van hebben. Zoals uit de beschrijvende naam polycysteus ovarium al blijkt, komen er bij dit syndroom vele kleine cystes (met vocht bevulde blaasjes) in de eierstokken (ovaria) voor. De cystes liggen daarbij langs de wand van de eierstok. Dit typische beeld kan met behulp van een zogenaamde echoscopie zichtbaar worden gemaakt. De cystes zijn eigenlijk onrijpe eiblaasjes, follikels genoemd. Normaal ontwikkelt zich eens per maand een follikel tot een rijpe eicel. Vervolgens vindt dan de eisprong (ovulatie) plaats. Bij vrouwen met PCOS groeien de follikels niet, of onregelmatig. Het gevolg daarvan is dat er geen, of een onregelmatige, eisprong plaatsvindt en hetzelfde geldt voor de menstruatie. Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen. Hetzij uit ervaring, hetzij omdat je er gewoon meer van weet dan iemand anders... kuzkuz Amarins
Hoi , Ik zie dat niemand reageert en ik heb net dezelfde vraag gesteld! HAHAHA Ik heb dus pcos, maar heb geen van die symptomen. Ik heb wel cyctes in de eileiders, dat kunnen ze zien op een echo bij de gyn. Mijn testosterongehalte is wat aan de hoge kant, daarvoor ga ik nu naar een internist. Ik heb ook van die lange cyclussen 38-56-74-nu waarschijnlijk 91. Fijn is dat he...... maar dient heus! Ik wens je veel sterkte, ben je naar een gyn geweest? gr. Sophia
Misschien een idee om eens verder te lezen bij de topic Vruchtbaarheidsbehandelingen. Succes en sterkte verder. Liefs Mirre
hmm , ik heb bijna het zelfde geval als jullie ik heb 19 maart weer een afspraak bij de gyn. ze hadden wel cystes gevonden.
Ik heb 19 januari een inwendige echo gehad. Toen zijn er ook kweekjes gemaakt en een uitstrijkje. Maar alles was goed, en ook op de echo was niets vreemds te zien... Ik wordt over een half uurtje door mijn gyn gebeld met de bloedtestuitslagen. Spannend !
Als de echo goed was, dus niet veel blaasjes in je eierstokken, dan is het waarschijnlijk geen pco. Maar de bloeduitslagen kunnen misschien wel uitsluitsel geven. groetjes, Snoopy