Hoeveel schermtijd brugklas (12 jr)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 11 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Oudste gaat na de zomer na de brugklas.
    Hij mag nu 90 minuten per dag op schermpje (Nintendo,telefoon,iPad). Vanaf 1930 kan hij er niet meer op.
    We zijn best streng en dat houden we graag zo omdat we het belangrijk vinden dat hij ook lekker voetbalt, leest, spelletjes doet (zich op andere vlakken ontwikkelt zeg maar)
    Maar nu hij naar de brugklas gaat realiseer ik mij ook dat er dingen gaan veranderen.
    Wat is reeel? Wij willen het niet loslaten, juist niet..
    Schermpjes mogen ook niet mee naar bed natuurlijk…

zou graag van andere ouders horen (en sorry niet van degene die hierin weinig tot geen grenzen stellen) hoe zij hiermee omgaan?

2. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Van ons mogen ze tot bedtijd op de telefoon. En die blijft verder beneden als ze naar bed gaan.

Ik denk wel dat het lastig word om 19.30 uur aan te houden. Vooral bij veel huiswerk en alles staat in de schoolapp.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Hier mogen ze tot 20:30 uur op de telefoon.

Op de middelbare hebben ze hem sowieso nodig voor lesroosters, huiswerk, contact met leraren en cijferlijsten.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wij hebben een paar maanden 120 minuten aangehouden, maar inmiddels mag ze doordeweeks tot 21.00u op een scherm (doordeweeks gaat ze toch naar school ed, in het weekend heeft 150 minuten per dag, omdat ze dan verder weinig te doen heeft en ik dit welke echt maximaal vind (teveel eigenlijk)). We vragen wel van haar om het zelf te reguleren en niet alle vrije tijd er op te zitten. Ze gaat om 22.00u naar bed, telefoon en laptop blijven beneden.

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben het langzaam losgelaten, naargelang er vraag kwam wat meebewogen. Helaas gaat t vanaf de middelbare school erg snel met minder invloed als ouders, wat ook logisch is, ze worden steeds zelfstandiger. Bij ons heeft corona toen ook echt een zetje de kant op geduwd met dat we minder afspraken hebben erover. Overdag waren ze hele dag online, maar hij vrije tijd behoefte was ook online (vrienden en gamen). Dus was erg lastig ze eraf te houden.
    Het bouwt langzaam af, een 12 jarige kun je nog regels qua telefoongebruik wijsmaken, een 16 jarige echt niet meer. En daar zit natuurlijk nog van alles tussen
    We blijven stimuleren met leuke andere dingen doen. Wanneer ze dat leuk vinden, zitten ze sowieso al minder erop.
    De regel hier bij onze 16 en 17 jarige is nog wel dat de telefoon s nachts beneden blijft. Die lukt nog, hoewel ze daar met tijd en wijle nog wel iets van vinden. Scheelt dat die van mijn man ook beneden ligt snachts.

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.261
    25.717
    113
    Mijn brugklasser heeft schermtijd tot 20 uur (20.30 uur in het weekend).Dan schakelt haar telefoon alle apps uit. En daarbij heeft ze 3 uur per dag aan schermtijd. Doordeweeks komt ze daar niet aan, omdat ze vaak tot best laat op school zit, en in het weekend gaat het wat vaker wel op.

Mijn twee oudsten hebben geen schermtijd meer.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van wat je kind aan schermpjes gebruikt en verder nog doet.
    Hier een brugklasser die nog graag buiten speelt, dus die hangt al geen uren achter een telefoon. Haar telefoon gebruikt ze bijna alleen maar om te appen. Ze heeft een tablet en chromebook waar ze toca boca en roblox op doet. Maar dat is meestal pas na het eten. En vaker kijkt ze tv s avonds. Door de week gaat 20.45 alles uit, in het weekend wat later (tussen 21.30 en 22.00 uur)
    Na bedtijd liggen alle schermpjes beneden.

Moest ik een kind hebben dat hele dagen niks anders deed, dan zou er denk ik een max op komen. Hier is ze de meeste dagen ook pas tussen 4 en 5 thuis dus dat scheelt ook.

8. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    En hoe doen jullie dat met huiswerk en telefoon? Ik denk dat ik serieus nooit en diploma zou kunnen behalen in deze tijd… met al die prikkels!!

9. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Als ze dr huiswerk beneden maakt (doet ze bijna altijd), zit zij aan tafel en ligt haar telefoon vaak op de bank.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Als ze huiswerk beneden maakt dan ligt de telefoon op tafel daar of op de bank. Als ze liever boven zit met huiswerk dan blijven ze beneden.

Je laatste zin moet ik om lachen, maar dat loopt wel los hoor. Zij weten niet beter he? Net als dat wij met de tv opgegroeid zijn.

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Hier ook 1 die naar middelbare gaat volgend schooljaar. Hij is erg gevoelig voor scherm verslaving en kan met gemak hele dag erop zitten en dan nóg klagen als ik het wel even genoeg vind.

Ik probeer het steeds meer los te laten, maar hij kent zelf absoluut geen grenzen. Als ik hem alle vrijheid geef, zal hij nooit meer naar buiten gaan of iets. Ik werk sinds kort en dan mag hij in die tussentijd dat ik werk, op zn telefoon of switch. Als ik thuis kom is t wel genoeg geweest voor die dag

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier redt ze het tot nog toe met twee vingers in haar neus… Maar op haar telefoon zit een app waarmee we hem kunnen blokkeren en internet uitzetten is zeer effectief voor haar laptop als het nodig is.

13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Op dit moment geen eindtijd en geen max aantal uur.
    Want tot 19:30 zou betekenen dat hij niet op zijn telefoon zou kunnen.
    Hij sport vaak tot 19:00 uur, moet dan nog eten en gaat dan online.
    Of hij speelt buiten tot 20:00/20:30 en mag dan nog tot 21:15 uur, moet daarna douchen en naar bed.
    Dus zo heel veel tijd is hij er nu niet mee bezig. Tijdens vrije dagen zeg ik gewoon op een gegeven moment en nu is het klaar.

Dochter hoefde geen regels meer in de brugklas, neemt hem ook mee naar bed. Eerste wat ze ‘s morgens checkt of het eerste uur uitvalt. Zij moet de rest nml appen en als 1ste vertrekken.
    Ik betrap haar nooit op rare tijden en ze heeft er ook commentaar op als haar vriendinnen/klasgenoten midden in de nacht online zijn geweest.

Zoon heeft nu al meer regels nodig dan zus. Hij maakt nu zijn (weinige) huiswerk braaf voor hij online gaat, maar hij is nu nog zo klaar. We hebben al afgesproken dat ik hem ga helpen met zijn huiswerk. Naar bed mag hij hem sowieso niet meenemen. Dat mag hij nu al niet, want hij stopt niet met kijken. En daar wordt hij niet gezelliger van de volgende dag.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Huiswerk staat op de telefoon, dus niet altijd even handig, maar daar moeten ze maar mee leren om te gaan. Hier zijn dus de grenzen losgelaten sinds de brugklas. Maar ik heb wel kinderen die uit zichzelf liever naar buiten gaan.

15. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Eerlijk gezegd...
    Mijn oudste zit nu in de 2e en in het begin van de brugklas had ik idd voorbeeld en met haar een maximaal per dag aan schermpje met haar afgesproken. Maar in de loop van het jaar merkte ik dat het gewoon niet meer werkt. Alles gebeurd via een scherm.
    Magister staat erop voor hun huiswerk, delen van het huiswerk moet online gemaakt worden. De telefoon word gebruikt al wekker. Contact met vrienden gaat via de telefoon, ze wonen allemaal een stuk uit elkaar, niet meer zo lekker dichtbij als op de basisschool. Tussen haar en haar beste vriendin zit bijna een uur aan treintijden, fietsen is helemaal niet te doen. Dus overal word die telefoon voor gebruikt.
    Wij hebben besloten het dus helemaal los te laten en er ook geen discussies meer over te hebben. Het enige wat wij nu zeggen is geen telefoon aan tafel tijdens de maaltijd en als we bv bij opa en oma zijn

Roozjuh, suus1983 en GoldenClown vinden dit leuk.
  16. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

#16 GoldenClown, 13 jun 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2022
    Waarom wil je dat niet horen?
    Hier geen regels en alles mag gewoon mee naar bed. Ik vind dat allemaal niet zo noodzakelijk om te begrenzen.
    Zeker niet op het voortgezet onderwijs, maar ook mijn 7 jarige laat ik erg vrij, alleen mag hij de tablet niet mee naar bed. Pubers moeten zich zelfstandig kunnen ontwikkelen op dat vlak en contact met anderen is zo belangrijk. Mijn oudste ligt snacht wel eens te chatten met haar Amerikaanse vriendin. Heeft ze nodig op dat moment en door het tijdsverschil lukt dat overdag niet altijd.
    Al die strakke regeltjes gaan vanzelf tegen je werken, laat ze alles zelf toch ontdekken. Daar leren ze meer van dan van school en regeltjes.

suus1983 vindt dit leuk.
  17. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Precies, dat werkt in hun manier van leven gewoon niet, al zou je dat zelf nog zo graag willen...

suus1983 vindt dit leuk.
  18. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    volgens mij hebben ook pubers grenzen nodig..

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Maar dat hoeft niet perse heel strict te zijn. Hier gaat heel veel in overleg en dat gaat heel goed. Het zijn geen kleine kinderen meer, ze kunnen heel goed zelf meedenken en als ze meer inspraak hebben, komt dat ook ten goede aan je afspraken.

Mamafiets, mamavanmimi en GoldenClown vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina