Hoe en waarmee vermaakt jou kind zich in de zomervakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 13 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.034
    415
    83
    Vrouw
    home sweet home
    De vraag staat er al. De vakantie is nog maar net begonnen, maar hoe brengt een tienjarige (beginnende puber) de dag door ?

    Ik vind t het "gehang" nu al vermoeiend.

    Groetjes vruchtje
     
  2. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Mijn 11,5 en bijna 9 jarigen vooral hangend op de bank inderdaad. Liefst met scherm voor hun neus, en vooruit, omdat mama zo’n zeur is ;) ook met een boek/ Donald duck/ tekenend. Omdat het moet :rolleyes:
    9 jarige is wel net terug van een paar dagen kamperen, dus vooruit dat wil ik nog wel begrijpen (korte nachten gehad)

    De vierjarige is vooral (ter vergeefs) bezig hun aandacht te trekken om mee te doen met haar rollenspel.
     
  3. Koon

    Koon Niet meer actief

    Onze zoon was een week voor de vakantie jarig. Ideaal zo’n gevulde speelgoedkast.
    Lego, spelletjes, knutselspul, ander bouwmateriaal, buitenspeelgoed.
    Maar goed, hij is 7. Ben benieuwd over 3 a 4 jaar.
    Succes met het gehang
     
  4. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hangen op bank, film kijken, gamen, maar ook boek lezen, zwemmen, trampoline springen, vuurtje stoken inde stookbak in de tuin, met zakmessen takken tot punten snijden en af en toe een klusje doen voor ons!
    Logeren met een vriendje. Onze kids gaan inmiddels bv samen naar het zwembad en zijn dan echt wel de middag weg
     
  5. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.381
    1.288
    113
    Flevoland
    Niet :roflmao:
    Ja echt geen flauw idee. Hier dus ook een 10jarige die zich stierlijk verveeld. Hij zit 't liefst hele dag op een scherm (laptop, tv, mobiel)

    Ze zijn beide hier net jarig geweest en hebben wat speelgoed gehad. Maar probeer dat beetje te verdelen over de vakantie. Want anders heeft die van 10 alle lego op dag 2 al in elkaar gezet en zeikt ie op dag 3 datie niks te doen heeft :rolleyes:

    Hier hebben ze wonderbaarlijk opeens zin in het koken savonds. Smiddags zelf boodschappen ervoor doen(ben er natuurlijk wel bij) en dan savonds koken wat ie zelf bedacht en gemaakt heeft.

    Rest van de dag is het net een zwerver op de bank met dat gehang
     
    Athina vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.549
    8.403
    113
    Zolang ze niet vervelend zijn (lees: zeuren en ruzie maken), heb ik geen problemen met 'hangen'. Zeker de eerste paar dagen moeten ze even 'omschakelen' om de vakantiemodus te vinden.

    Hier moeten ze nog een week naar school, maar in de vakantie maak ik altijd een planning met de dingen die we zeker weten gaan doen en de dingen die we nog graag willen doen. Op dagen dat dan niets gepland staat, kunnen ze of zichzelf vermaken en/of iets kiezen uit de dingen die ze nog graag willen doen.

    Schermtijd is hetzelfde als tijdens schoolweken, dus tot 9.00u 's ochtends en na 17.00u 's avonds. Eventueel een keer een film tussendoor ofzo mag natuurlijk wel, maar dus niet de hele dag voor de tv hangen oid. Met een boek op de bank hangen vind ik daarentegen dan wel weer prima. ;) En met name de oudste leest graag, dus dat is handig. In de zomervakantie wil ik een Kobo-abonnement afsluiten voor de variatie. Verder lekker veel buitenspelen en dagjes weg. Dingen bakken, koken, enz. doen ze ook altijd graag.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.820
    6.968
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had gewild dat onze oudste van 11 wat meer aan het hangen was ;). Ze spreekt veel af met vriendinnen, hartstikke leuk maar lekker rustig met m'n 2 meiden is er zo meestal niet bij. Verder moeten we de komende weken nog werken, de oudste is dan meestal bij een vriendin, de jongste bij opa en oma. Komend weekend is mijn oudste ook al weg, met een vriendin naar Amsterdam (bij een oom en tante). Ik zal blij zijn als het eind juli is, dan zijn we allemaal vrij en geen afspraken meer behalve als gezin leuke dingen doen en daarna 2 weken kamperen :). Morgen wordt trouwens wel een hangdagje denk ik, oudste is hartstikke moe van de afgelopen dag met vriendin.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.032
    8.826
    113
    @Roozjuh wat leuk dat ze gaan koken!

    Onze knul is 5 en zal zoals bij elke vakantie op dag 1 (altijd de maandag) klagen dat de vakantie zo lang duurt, na een paar dagen moet ik de juffen maar bellen. Als ik hem vertel dat ze echt toe zijn aan vakantie is dat flauw van juf:roflmao:
    Hij gaat heeeel graag naar school.

    Elke vakantie maakt hij een lijstje met dingen die hij graag wil doen. Koken, bakken, tent maken, logeren, picknicken etc

    Bankhangen is prima maar niet de hele tijd met de tv.

    We gaan nog naar de kringloop om te kijken voor wat nieuws en gaan meer spelletjes spelen
     
  9. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.990
    1.808
    113
    Provincie Groningen
    Hier kwamen de oudste van 10 en de jongste van bijna 8 elkaar ook al tegen de eerste 2 vakantie dagen.
    Lekker ruzie maken en elkaar irriteren!

    Ik heb ze gisteren hun hele kamer laten opruimen en de speelgoedkast beneden. Resultaat 5 volle vuilniszakken! En ze vonden het leuk om te doen.

    Morgen hebben ze 5 dagen speelweek van 9 tot 16.30u, daar vermaken ze zich wel! ( gelukkig want wij zijn aan het werk)
    Week erop gaan ze een paar dagen met mijn vader naar een camping.
    De hond van mijn nicht komt logeren, dus dat geeft ook alweer wat afleiding.
    En daarna gaan wij zelf 3 weken op vakantie.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mijn kinderen genieten van rust:)
    Geen prikkels (jongste)en druk (oudste) van school.
    De eerste week is dat enorm wennen en is het huilen en ruzie maken. En heel veel buiten spelen gelukkig.
    Afgelopen vrijdagochtend was te merken dat de eerste week er bijna op zat en werd het al een stuk rustiger. Ze spelen gelukkig nog met van alles.
    Jongste vooral lego, trein en buiten rotzooien.
    De oudste heel veel buiten, en veel tekenen en knutselen.
    Ook nog steeds samen met de poppen enz:roflmao:
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.820
    6.968
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou dat hangen komt goed vandaag, ze is ziek :(. Spugen en diarree, dus rustig aan vandaag. Afspraken met vriendinnetje morgen en overmorgen (logeren) gaat misschien helaas niet door.
     
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.161
    4.393
    113
    Home
    hier spelen ze vooral buiten
    de middelste knutselt veel, puzzelen etc en fietst rondjes op het plein met dr vriendinnen en vraagt erg vaak of ze weer naar school mag...
    oudste speelt veel op de ps4 met vriendjes online gamen, spelletjes op de ipad, speelt in de speeltuin, hutten bouwen etc,
     
  13. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.213
    2.843
    113
    Hier nog een weekje school.
    We gaan niet op vakantie.
    De jongens hebben structuur nodig en zullen dan ook veel dingen plannen.
    Verder nog geen idee
    Dochter (11) zit het liefst op haar mobiel heel de dag.
    Al gaat ze ook wel naar buiten als we dat zeggen :)
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.532
    24.449
    113
    Mijn tienjarige speelt vooral buiten. Ik moet echt duidelijk afspraken met haar maken dat ze zich af en toe even komt melden, want anders zien we haar pas als ze honger krijgt.

    Binnenspelen is een ander verhaal, want ze is nooit een ‘speelgoedkind’ geweest. Dus behalve haar tablet kan ze niet zoveel bedenken. Als ze dan verveeld gaat bankhangen en het wordt echt irritant (zucht, steunen, languit over de bank rollen :roflmao:) stuur ik haar naar haar kamer. Vervelen prima, maar mij vervelen is geen optie. Meestal komt ze dan toch nog wel wat leuks tegen op haar kamer (vooral tekenen, schrijven, e.d.)

    En verder krijgt ze soms wel wat extra tijd op haar tablet. Ze dans heel graag (overal en altijd) dus dan mag ze wat vaker TikTokjes maken. Eigenlijk is ze dan aan het dansen terwijl ze het filmt. Vind ik ook prima. En als dat niet mag, kan ze heel goed net doen alsof ze gefilmd wordt en maakt ze hele vlogs en TikToks in haar fantasie :roflmao:
     
  15. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.381
    1.288
    113
    Flevoland
    Ach arm schaap, beterschap!


    Wij hebben de eerste dagen overleefd woehoe! :p vrijdag middag kregen we berichtje of oudste nog op *die en die* z'n feestje kwam zaterdag... Ehh... :eek: wist niks van een feestje. De jarige was vergeten de uitnodiging te geven, zucht. Zaterdag heeft hij dus last minute nog een feestje gehad, scheelt kwa verveling.
    En vrijdag avond kreeg ik nog de schrik dat er over een half uur een feestje begon van de dansschool :rolleyes: die was mama vergeten haha. Maar waren gelukkig optijd en kon dochterlief daar ook nog even heen. Eind goed al goed
     
  16. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.253
    3.684
    113
    Hier moeten ze nog een week naar school helaas.
    Maar eigenlijk zijn ze allebei( bijna 11 en 7,5 jaar) hele dag buiten zolang er maar andere kids ook buiten zijn/komen.
    Zodra er niemand in de buurt thuis is of om mee af te spreken is het veelal het liefst hangen en op een beeldscherm.
    De oudste gaat wel zelfstandig met haar vriendinnen soms zwemmen, naar de film of de stad in.
    Ze gaan allebei een week op kamp, we gaan 3 weken op vakantie dus er blijven maar 2 weken over waarin ik vooral niet teveel wil doen zodat ze kunnen bijtanken
     
  17. Lovetrust

    Lovetrust Actief lid

    27 jan 2010
    390
    171
    43
    Lekker laten hangen. Mijn dochter is een echte puber aan het worden en hangt ook heel wat af maar het hoort er gewoon echt bij en ze hebben het nodig. Zolang er nog aandacht is voor vriendinnen en er geen gemopper komt als de telefoon niet mee gaat naar een dagje uit laat ik het gewoon lekker los, ze hebben vakantie en vakantie is lekker doen waar je zin in hebt (niet tot het uiterste natuurlijk) maar er hoeft echt niet constant iets gedaan te worden. Mijn zoon is totaal het tegenovergestelde (ook jonger maar oke) die is eigenlijk niet thuis te vinden en als hij thuis is dan heeft hij wel vriendjes bij zich en zijn ze aan het spelen met vanalles en nogwat. Over een week gaan de meeste vriendjes op vakantie dus ben benieuwd hoe het dan gaat worden
     
  18. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Hier ook een tienjarige. Vorige week had ze een een ponykamp.
    Zaterdagmiddag heeft ze met een vriendin afgesproken. 's Middags filmpjes maken op TikTok, kletsen, een boodschap halen en naar de kinderboerderij. 's Avonds at haar vriendin mee en hebben ze samen film gekeken.
    Gisteren is er een vriendin langsgekomen. Die is blijven slapen. Gisteren en vandaag: veel kletsen, samen knutselen, naar de speeltuin, Tina's lezen, filmpjes maken op TikTok, foto's maken, cakejes bakken, boodschap halen, stoeien, kussengevechten, enz.

    Ik laat de schermtijd wel wat los. Ik merk dat ze een complete opzet maken voor zo'n filmpje op TikTok en dan eerst een aantal keer inoefenen. Als mijn dochter alleen is, ligt ze vaak op haar bed te lezen (boeken, tijdschriften).
     
  19. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.382
    415
    83
    Limburg
    Hier hebben ze ineens het loomen weer uitgevonden vooral de oudste van bijna 10. De jongste ook wel en veel playmobil. Tablet mag nu ook wel iets meer.
    Meestal proberen we ook wel iets actiefs te doen op een dag. (Wandelen, fietsen).
     
  20. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.381
    1.288
    113
    Flevoland
    Oe dat loomen kan ik ook wel weer onder het stof vandaan halen, wie weet gaan ze er nog wat mee doen

    Dat Tiktok heb ik eerder gehoord maar ik ken het niet. Mijn kids zijn niet zo thuis in apps enzo. Wat is het?
     
    Akira1978 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina